loading...
پایان نامه ، پروژه ، فایل فلش و روت گوشی
حسین بازدید : 102 یکشنبه 08 آذر 1394 نظرات (0)
تحقیق رندومی تاثیرات شناختی مکمل آهن در دختران نوجوان با کمبود آهن بدون آنمی

\خلاصه: پیش زمینه: بیش از 25% دختران نوجوان در ایالت متحده کمبود آهن دارند. این آزمایش کلینیکی تحت کنترل دارونما و دوسویه کور تاثیرات مکمل آهن بر عملکرد شناختی در دختران نوجوان با کمبود آهن بدون آنمی را بررسی می کند. متد ها: 716 دختر در 4 دبیرستان بالتیمور برای بررسی کمبود آهن بدون کم خونی ثبت نام ..\


حسین بازدید : 128 یکشنبه 08 آذر 1394 نظرات (0)
تحقیق بررسی ژن درمانی

تحقیق-بررسی-ژن-درمانیتحقیق ترجمه شده به همراه متن اصلی با عنوان gene therapy، بخشی از متن: ژن درمانی روشی آزمایشگاهی است که از ژن ها برای درمان و پیشگیری از بیماری ها استفاده می کند. در آینده، این روش به دکتر ها اجازه می دهد بجای استفاده از داروها یا عمل جراحی، با وارد کردن ژن به سلول های بیمار به درمان یک اختلال ....دانلود فایل


حسین بازدید : 127 یکشنبه 08 آذر 1394 نظرات (0)
تحقیق فشارخون

تحقیق-فشارخونتحقیق کامل فشار خون، در این مقاله به علل و عوامل ایجاد فشار خون در افراد، آثار فشار خون، شیوه های درمان و ... به طور کامل پرداخته شده است. مقدمه: سیستم قلبی- عروقی و خون موجود در رگها، سیستم حمل و نقل بدن می باشند. قلب خون را در دو گردش خون عمده در رگ ها پمپاژ می نماید. گردش اصلی (گردش سیستمیک)، ...دانلود فایل


حسین بازدید : 103 یکشنبه 08 آذر 1394 نظرات (0)
پایان نامه ارائه یک مدل رتبه بندی سهام در بورس اوراق بهادار

\پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری، چکیده: یکی از تفاوت های مهم بین سرمایه گذاران موفق و غیر موفق را می توان در شناسایی سهام برتر از سهام غیر برتر توسط این مدیران برای سرمایه گذاری دانست. سرمایه گذاران همیشه به دنبال سرمایه گذاری در سهامی می باشند که با کمترین ریسک ممکن بیشترین بازده مورد ...\


حسین بازدید : 122 یکشنبه 08 آذر 1394 نظرات (0)
پایان نامه بررسی رابطه بین معیارهای ارزیابی متوازن و معیارهای ارزیابی عملکرد در بانک صادرات

پایان-نامه-بررسی-رابطه-بین-معیارهای-ارزیابی-متوازن-و-معیارهای-ارزیابی-عملکرد-در-بانک-صادراتپایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری، چکیده: مساله اساسی امروز در بسیاری از ادرات وسازمانها به ویژه مؤسساتی که دارای شعب فراوان هستند روش مناسبی جهت ارزیابی عملکرد منطقی آنهاست بیشتر ادارات وسازمانها علی الخصوص بانکها سوداوری را مبنایی برای ارزیابی عملکرد خود قرار می دهند. درحالیکه تنها سودآوری ..دانلود فایل


حسین بازدید : 154 یکشنبه 08 آذر 1394 نظرات (0)
پروژه مالی سیستم حقوق و دستمزد در بیمارستان

پروژه-مالی-سیستم-حقوق-و-دستمزد-در-بیمارستانپروژه مالی رشته حسابداری، مقدمه: همانطور که میدانیم انسانها جدا از هم نمی توانند زندگی کنند و از آغاز خلقت دریافتند که بقای اجتماع با آشوب و زورگوئی امکان پذیر نیست و ناچار باید از حقوق خود در جامعه دفاع کنند زندگی در اجتماع نیز نیازمند قواعدی است که به آن قانون می گویند. لذا میتوان گفت از ...دانلود فایل


حسین بازدید : 122 یکشنبه 08 آذر 1394 نظرات (0)
پروژه پیرامون صکوک (اوراق بهادار اسلامی)

پروژه-پیرامون-صکوک-(اوراق-بهادار-اسلامی)چکیده: با الغای بهره در اقتصاد اسلامی استفاده از ابزارهای مبتنی بر بهره نظیر اوراق قرضه به طور طبیعی کاربرد ندارد. بنابراین کشورهای مسلمان باید بدنبال سایر ابزارهای جایگزین جهت تامین مالی، پوشش ریسک یا اجرای سیاست های پولی باشند. امروزه روش و نحوه تامین مالی شرکت ها و نهادهای مختلف در کانون توجه ...دانلود فایل


حسین بازدید : 156 یکشنبه 08 آذر 1394 نظرات (0)
مسئولیت مدنی، دارای دو شاخه مسئولیت قراردادی و غیر قراردادی است اگر قراردادی بین دو یا چند شخص وجود داشته و یکی از آنها مرتکب نقض قرارداد (عدم انجام؛ تاخیر در انجام تعهد) شود و به طرف مقابل ضرر وارد شود ناقض قرارداد مسئولیت قراردادی داشته و باید از عهده خسارت وارده برآید
دسته بندی حقوق
بازدید ها 11
فرمت فایل doc
حجم فایل 330 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 178
مسئولیت در قراردادها و اثر قرارداد در مسئولیت

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

دانلود پایان نامه کارشناسی رشته حقوق

مسئولیت در قراردادها و اثر قرارداد در مسئولیت

چکیده:
مسئولیت مدنی، دارای دو شاخه مسئولیت قراردادی و غیر قراردادی است. اگر قراردادی بین دو یا چند شخص وجود داشته و یکی از آنها مرتکب نقض قرارداد (عدم انجام؛ تاخیر در انجام تعهد) شود و به طرف مقابل ضرر وارد شود ناقض قرارداد مسئولیت قراردادی داشته و باید از عهده خسارت وارده برآید. در جایی که شخص به دیگری ضرر وارد می کند بدون اینکه بین آنها قراردادی وجود داشته باشد یا اگر قراردادی وجود دارد، ایراد ضرر ارتباطی به قرارداد ندارد، صحبت از مسئولیت غیر قراردادی می شود.در ارتباط با اینکه آیا مسئولیت قراردادی و غیر قراردادی دو نظام حقوقی مختلف هستند یا نظام حقوقی واحدی را تشکیل می دهند بین حقوقدانان اختلاف نظر وجود دارد: برخی این دو نظام را متمایز از یکدیگر می دانند ولی برخی دیگر معتقدند که چون هدف مسئولیت مدنی جبران ضرر می باشد، این دو نظام حقوقی واحد می باشند.با بررسی نظرات مختلف خواهیم دید که این دو نظام مسئولیت قراردادی و غیر قراردادی متمایز از یکدیگر می باشند و با وجود قرارداد، متضرر نمی تواند به قواعد مسئولیت غیر قراردادی استناد کند.
کلمات کلیدی:

مسئولیت مدنی

مسئولیت مصدری

مسئولیت قراردادی

مسئولیت در قراردادها

اثر قرارداد در مسئولیت

مقدمه
در همه نظامات حقوقی، اصلی ترین وظیفه حقوق در جامعه جلوگیری از ارتکاب اعمال زیانبار و اتخاذ تدابیر لازم برای جبران خسارت ناشی از آن است، از این رو اگر گفته شود اصل جبران ضررهای ناروا در کنار دو اصل دیگر یعنی احترام به مالکیت و قدرت الزام کننده قراردادها، خلاصه شده تمام قواعد مدنی به حساب می آید، سخنی گزاف نخواهد بود.مسئولیت مدنی که بخش مهمی از حقوق مدنی را تشکیل می دهد همان التزام و تعهد قانونی شخص به جبران ضرر و زیانی است که در نتیجه عمل هستند به او و به مناسبت انجام فعل زیانبار به دیگری وارد شده است که ممکن است ناشی از نقض قرارداد و مصنوع اراده انشایی افراد و یا نقض الزامات قانونی باشد.
مسئولیت مصدری جعلی از مسئول و از ریشه «سال یسال» به معنای بر عهده گرفتن، ملتزم شدن و کفیل شدن و موظف بودن به انجام دادن امری آمده است.(معین، 1371، 4077)در آیات قرآنی واژه مسئولیت در معنای مورد بازخواست و مجازات واقع شدن به دلیل انجام یا خودداری از انجام کاری استعمال شده، چنانکه در آیه 34 سوره اسراء و 23 سوره صافات کلمه مسئول با عبارت «وافوا بالعهد ان العهد کان مسئولا» و «وقفوهم انهم مسئولون» و نیز در حدیث «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» این معنا از مسئولیت مراد بوده است. در اصطلاح حقوقی عبارت است از پاسخگویی شخص در قبال اعمالی که عرفاً به او استناد داده می شود و ضمانت اجرای قانونی آن بر حسب نوع مسئولیت متفاوت است. (باریکلو، 1385، 22)
درباره مفهوم مسئولیت مدنی برخی بر این عقیده¬اند که در هر مورد که کسی موظف به جبران خسارت دیگری است، در برابر او مسئولیت مدنی دارد (کاتوزیان، 1374، 48) و برخی نیز آن را عبارت از مسئولیت شخص در برابر خسارتی که آن شخص یا شی ء تحت حراست وی به دیگران وارد می کند و همچنین مسئولیت شخص بر اثر تخلف از انجام تعهدات قراردادی تعریف نموده اند. (جعفری لنگرودی، 1364، 173)
فهرست:
مقدمه و تعریف مسئولیت قراردادی
مسئولیت قراردادی- ادامه.
مسئولیت مدنی
مسئولیت مدنی جبران خسارت.
الزامات قانونی خارج از قرارداد (ضمان قهری)
الزامات قانونی خارج از قرارداد (ضمان قهری)-ادامه
ضمان معاوضی در بیع
کاهش یا افزایش مسئولیت قراردادی
اثر قرارداد در مسئولیت
منابع

حسین بازدید : 114 یکشنبه 08 آذر 1394 نظرات (0)
دراین تحقیق، سعی شده است مبانی قانونی وجایگاه نظام ارزشیابی عملكرد ازدیدگاه اسلام وحقوق ایران ،بررسی شود
دسته بندی فقه،حقوق،الهیات
بازدید ها 8
فرمت فایل doc
حجم فایل 1390 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 132
بررسی حقوقی تاثیر ارزشیابی عملكرد در حقوق و مزایا کارمندان

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد رشته حقوق عمومی

بررسی حقوقی تاثیر ارزشیابی عملكرد در حقوق و مزایا کارمندان

*آپدیت جدید:مقالات زیر بصورت رایگان ضمیمه شده اند:)-
  1. طراحی نظام پرداخت کارکنان دولت 36 صفحه
  2. نقش نظام پرداخت در افزایش بهره وری کارکنان دولت 17 صفحه
  3. اجرای نظام پرداخت بر اساس عملکرد 4 صفحه
چکیده
مبنای قانونی نظام ارزشیابی عملكرد كاركنان دولت، درایران به سال 1349 برمی گردد، برای نخستین بار در سال 1349 مقرر گردید سازمانهای دولتی مورد ارزشیابی مستمر قرار گیرند بدین منظورسازمانی با عنوان مركز ارزشیابی سازمانهای دولتی در نخست وزیری تشكیل گردید، هدف این مركز ارزشیابی مستمر عملكرد سازمانهای دولتی و مسؤلین آنها و كشف علل عدم پیشرفت كار در سازمانهای دولتی و تهیه پیشنهادات لازم به منظور رفع مشكلات و موانع، افزایش بازده كار و اظهار نظر نسبت به صلاحیت مسؤلین امور بوده است.علاوه بر مركز ارزشیابی سازمانهای دولتی، سازمان بازرسی كشور، با اعزام هیأتهای بازرسی به اقصی نقاط كشور، بررسی شكایات و نارضایتی مردم از دستگاهها و مأمورین دولت را بر عهده داشته است.
دراین تحقیق، سعی شده است ضمن بررسی مبانی قانونی وجایگاه نظام ارزشیابی عملكرد ازدیدگاه اسلام وحقوق ایران ، با طرح سه فرضیه وسه سؤال، ضوابط جاری ارزشیابی عملكرد شاغلین دستگاههاوسازمانهای دولتی ومیزان اثربخشی آن درنظام پرداخت حقوق ومزایای كاركنان دولت،مورد تجزیه وتحلیل حقوقی قرارگرفته وپاسخ مناسبی داده شود.
ارزشیابی ابزارمؤثری درمدیریت منابع انسانی است كه طی سالهای اخیربطورروزافزونی موردتوجه اغلب سازمانها،مؤسسات وشركتهای دولتی وغیردولتی قرارگرفته است.نتایج تحقیقات انجام شده نشان می دهدبااستفاده صحیح ومنطقی ازاین ابزار،سازمانهاباكارائی بهتری به اهداف موردنظرخودمی رسندوازطرفی منافع وخواسته های كاركنان نیزبنحومطلوب تامین می گردد.
کلمات کلیدی:

نظام پرداخت

ارزشیابی عملكرد كاركنان

جایگاه نظام ارزشیابی عملكرد در حقوق ایران

مقدمه
یكی از اهداف مهمّ ارزشیابی عملكرد كاركنان ، تعیین نظام پرداخت عادلانه و اعمال افزایش حقوق و پاداشها بر مبنای معیارهای عملكرد می باشد ،لذادر طراحی نظام پرداخت رعایت اصول و مبانی حاكم برآن ضروری می باشد كه در چهار مؤلفة زیر دسته بندی می شوند:
الف- شاخص ها و مؤلفه های طراحی نظام پرداخت :
رعایت عدالت در پرداخت، توجه به ویژگی های شاغل، انتخاب نظام امتیاز فرد و شغل، تقسیم دو بخش مستمر و غیر مستمر، انعطاف پذیری نظام پرداخت در درون، جداسازی پرداخت های ترمیمی از نظام پرداخت، ارتقای سطح بهره وری با قرار دادن آن در پرداخت های غیر مستمر، ایجاد نظام ارزیابی عملكرددر پرداخت های غیر مستمر، توجه به میزان اختیار و مسؤلیت های شاغل، توجه به كوشش ها و تلاشهای شاغل، توجه به شرایط محیط كار.
ب- شاخص ها و مؤلفه های اجرا:
سهولت در اجرا، اجرای نیمه متمركز، انعطاف پذیر بودن نظام با شرایط محیط، شایسته سالاری در انتخاب كاركنان و مدیران، رفع تبعیض.
ج- شاخص ها و مؤلفه های ویژة دولت در نقش كار فرما:
حفظ قدرت خرید كاركنان، توجه به رفاه و رضایت مندی كارمندان، افزایش حقوق سالانة كاركنان( متناسب با نرخ تورم)، پش بینی منابع مالی لازم. تمركز زدایی، حفظ و نگاه داشت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، نظارت و كنترل.
د- شاخص ها و مؤلفه های ویژة دولت در نقش حافظ منافع ملی:
تأمین حدأقل معیشت برای كل آحاد جامعه، پرداخت های ترمیمی ( نقدی و غیر نقدی)، تأمین
اجتماعی ( رفع فقر، تغذیه، بهداشت، مسكن و ... )، هماهنگی میزان پرداخت میان بخش خصوصی و عمومی، ارجحیت منافع و مصالح ملی بر مصلح دولت در نقش كارفرما.
فهرست مطالب
مقدمه 1

فصل اول : جایگاه نظام ارزشیابی عملكرد وپاداش دراسلام

بخش اول – مبانی ارزشیابی ازدیدگاه قرآن 10

مبحث اول- فلسفه خلقت وضرورت ارزشیابی درنظام آفرینش 10
مبحث دوم- مصادیق ارزشها وضد ارزشهای ذاتی انسان از نظر قرآن 15

بخش دوم – معیارها وروشهای ارزشیابی ازدیدگاه اسلام 17

مبحث اول- معیارا یمان توأم باعمل صالح 17
مبحث دوم-معیار تقوا 19
مبحث سوم - معیار عدالت 23
مبحث چهارم – روشهای ارزشیابی در قرآن 32

بخش سوم – انگیزش وجبران خدمات در اسلام 36

مبحث اول- نظریه انگیزش دراسلام 36
مبحث دوم- پاداش وامتیازات درقرآن 42
مبحث سوم- نظام پرداخت ازدیدگاه اسلام 45

بخش چهارم-نظام ارزشیابی عملكردكاركنان دولت:

میحث اول- اصول ومعیارهای ارزشیابی عملكردكاركنان
مبحث دوم –روشهای ارزشیابی عملكرد كاركنان
مبحث سوم- قابل دفاع بودن ارزشیابی عملكرد وحق اعتراض كاركنان دولت

فصل دوم– جایگاه نظام ارزشیابی عملكرد درحقوق ایران

بخش اول – مبانی قانونی ارزشیابی 52

مبحث اول- مبانی ارزشیابی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 52
مبحث دوم – مبانی ارزشیابی درقوانین موضوعه ایران 55

بخش دوم-نظام ارزشیابی عملكردكاركنان دولت 64

میحث اول- اصول ومعیارهای ارزشیابی عملكردكاركنان 65
مبحث دوم –روشهای ارزشیابی عملكرد كاركنان 71
مبحث سوم - قابل دفاع بودن ارزشیابی عملكرد وحق اعتراض كاركنان دولت 76

فصل سوم - نقش متقابل ارزشیابی عملكرد ونظام پرداخت

كاركنان دولت

بخش اول: نظام پرداخت مبتنی بر عملكرد وشایستگی كاركنان 85

مبحث اول- طرح های پرداخت مبتنی برعملكرد 86
مبحث دوم- آثار مثبت و منفی پرداختهای مبتنی بر ارزیابی عملكرد 88
مبحث سوم- افزایش حقوق مبتنی بر شایستگی 91
بخش دوم: نظام پرداخت كارآمد ونقش آن دركارائی 95
مبحث اول- عوامل انگیزشی نظام پرداخت كارآمد 95
مبحث دوم: پاداش و نقش آن در افزایش كارایی 101
بخش سوم: رابطه نظامهای پرداخت حقوق بابهره وری وتحولات نظام پرداخت
كاركنان دولت 107
مبحث اول-تاریخچه وتحولات نظام پرداخت كاركنان دولت 107
مبحث دوم- تفاوت نظام هماهنگ پرداخت بانظام حقوق ومزایای قبلی 114
مبحث سوم- دلایل ناكارآمدی قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت 116
نتیجه گیری و پیشنهاد 120
منابع ومآخذ 125

حسین بازدید : 118 یکشنبه 08 آذر 1394 نظرات (0)
عظمت وجلال هر ملتی در تاریخ گذشته و در عناصر فرهنگی و تمدنی آن جامعه نهفته شده است و ایران این سرزمین پهناور با قدمتی به در ازای تاریخ و گنجینه ای از فرهنگ و ادب كه در طول هزاران سال پایدار و سرافراز بر تارك تاریخ همچون گوهری می درخشد
دسته بندی کارشناسی ارشد
بازدید ها 5
فرمت فایل doc
حجم فایل 105 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 145
بررسی تاریخی جشن نوروز در ایران باستان و عوامل ماندگاری آن

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد رشته تاریخ

بررسی تاریخی جشن نوروز در ایران باستان و عوامل ماندگاری آن

چکیده:
عظمت وجلال هر ملتی در تاریخ گذشته و در عناصر فرهنگی و تمدنی آن جامعه نهفته شده است. و ایران این سرزمین پهناور با قدمتی به در ازای تاریخ و گنجینه ای از فرهنگ و ادب كه در طول هزاران سال پایدار و سرافراز بر تارك تاریخ همچون گوهری می درخشد و مایه فخر بشریت است.اصولا فرهنگ هر ملتی از عناصر مختلفی شكل می گیرد كه بخشی از هویت یك جامعه را تشكیل می دهد و باعث پیوند نسلها یك جامعه با هم در طول تاریخ می شود. شاید هیچ سنتی به قدمت، نفوذ و پایداری و ماندگاری نوروز نبوده است كه باعث تقویت روحیه ملی و همبستگی قومی در ایران شده باشد. پژوهش حاضر تلاشی در جهت معرفی این میراث گرانبار و كهن است كه كمتر درباره علت و فلسفه وجودی آن قلم زده شده از این رو برخود وظیفه دانستم كه پیرامون علت وجودی و پیشینه تاریخی و فلسفه بعضی از آداب و رسوم آن این پژوهش را انجام دهم تا گامی هرچند كوچك در جهت معرفی و حفظ و حراست از این فرهنگ كهن برداشته باشم.
نوروز در لغت به معنی روز نو و دراصطلاح جشنی است که در آغاز فروردین گرفته می شود.معرب واژه ی نوروز نیز به صورت نیروز آمده است.نوروز در ادبیات فارسی گاه به نام جشن فروردین و گاه جشن بهار خوانده می شود:
جشن فرخنده ی فروردین است روز بازار گل و نسرین است
ولی بیشتر همان واژه ی نوروز بکار رفته است:
بر لشکر زمستان نوروز نامدار کرده است رای تاختن و قصد کارزار (منوچهری)
ابوریحان بیرونی در کتاب التفهبم آورده است:« از رسمهای پارسیان نوروز چیست؟ نخست روز است از فروردین ماه، وزینجهت روز نو نام کردند، زیرا که سال نو است.»
امروزه در فارسی این واژه در دو معنی به‌کار می‌رود:
۱) نوروز عام: روز آغاز اعتدال بهاری (برابری شب و روز) و آغاز سال نو
۲) نوروز خاص: روز ششم فروردین با نام «روز خرداد»
ایرانیان باستان از نوروز به عنوان ناوا سرِدا یعنی سال نو یاد می‌کردند. مردمان ایرانی آسیای میانه نیز در زمان سغدیان و خوارزمشاهیان ، نوروز را نوسارد و نوسارجی به معنای سال نو می‌نامیدند. نوروز در فارسی میانه / no ː gro ː z / بوده است. در فارسی ایران این واژه به صورت [ nou ̯ r uz ] (در گفتار عامیانه، [ no r uz ] )، در فارسی افغانستان به صورت [ næu ̯ r oz ] ، و در فارسی تاجیکی به صورت [ næu ̯ ru z ] یا [ næu ̯ ro z ] تلفظ می‌شود.
کلمات کلیدی:

جشن نوروز

فرهنگ و تمدن ایران باستان

عوامل ماندگاری جشن نوروز

پیشینه
برخی از روایت‌های تاریخی، آغاز نوروز را به بابلیان نسبت می‌دهند. بر طبق این روایت‌ها، رواج نوروز در ایران به ۵۳۸ سال قبل از میلاد یعنی زمان حمله کورش بزرگ به بابل بازمی‌گردد.همچنین در برخی از روایت‌ها، از زرتشت به‌عنوان بنیان‌گذار نوروز نام برده شده‌است.در برخی از متن‌های کهن ایران ازجمله شاهنامه فردوسی و تاریخ طبری ، جمشید و در برخی دیگر از متن‌ها، کیومرث به‌عنوان پایه‌گذار نوروز معرفی شده‌است. فردوسی که از منابع پهلوی استفاده کرده پ دید آورنده نوروز را در شاهنامه ، بدین گونه روایت کرده است که جمشید در حال گذشتن از آذربایجان ، دستور داد تا در آنجا برای او تختی بگذارند و خودش با تاجی زرین بر روی تخت نشست. با رسیدن نور خورشید به تاج زرین او، جهان نورانی شد و مردم شادمانی کردند و آن روز را روز نو نامیدند.
جهان انجمن شد بر تخت اوی فرومانده از فرّه بخت اوی
به جمشید برگوهر افشاندند مرآن روز را روز نو خواندند
چنین روز فرّخ از آن روزگار بمانده از آن خسروان یادگار
آریائیان در دوران باستانی دو فصل گرم و سرد داشتند. فصل سرد شامل پنج ماه و فصل گرم شامل هفت ماه بود(زمستان کوچک و تابستان بزرگ) در هریک از این دو فصل جشنی برپا می داشتند . در کتاب التاج جاحظ آمده است :« نوروز و مهرگان دو فصل سال هستند: مهرگان دخول زمستان و فصل سرما است و نوروز اذن دخول فصل گرماست . »

نوروز در زمان سلسله هخامنشیان

کوروش دوم بنیان‌گذار هخامنشیان ، نوروز را در سال ۵۳۸ قبل از میلاد، جشن ملی اعلام کرد. وی در این روز برنامه‌هایی برای ترفیع سربازان ، پاکسازی مکان‌های همگانی و خانه‌های شخصی و بخشش محکومان اجرا می‌نمود. این آیین‌ها در زمان دیگر پادشاهان هخامنشی نیز برگزار می‌شده‌است. در زمان داریوش یکم ، مراسم نوروز در تخت جمشید برگزار می‌شد. شواهد نشان می‌دهد داریوش اول هخامنشی، به مناسبت نوروز در سال ۴۱۶ قبل از میلاد سکه‌ای از جنس طلا ضرب نمود که در یک سوی آن سربازی در حال تیراندازی نشان داده شده‌است.در دوران هخامنشی ، جشن نوروز در مدتی میان ۲۱ اسفند تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شده‌است.

نوروز در زمان اشکانیان و ساسانیان

برگزاری جشن نوروز در دوران اشکانیان و ساسانیان چند روز (دست کم شش روز) طول می‌کشید و به دو دوره نوروز کوچک و نوروز بزرگ تقسیم می‌شد. نوروز کوچک یا نوروز عامه به مدت پنج روز، از یکم تا پنجم فروردین برگزارمی‌شد و روز ششم فروردین (خردادروز)، جشن نوروز بزرگ یا نوروز خاصه برپا می‌شد. جشن نوروز چندروزادامه داشت: پنج روز اول را نوروز عامّه می نامیدند که مخصوص همگان بوده و روز ششم را نوروز خاصّه می گفتند که ویژه ی خواص و نزدیکان پادشاه بود.نوروز خاصّه را نوروز بزرگ و جشن بزرگ هم خوانده اند در «نوروزنامه خیام»آمده است:
« روز نوروز نخست کس از مردمان بیگانه موبد موبدان پیش ملک آمدی با جام زرین... چون موبد موبدان از آفرین بپرداختی، پس بزرگان دولت درآمدندی و خدمت ها پیش آورندی»
اردشیر بابکان ، بنیان گذار سلسله ساسانیان ، در سال ۲۳۰ میلادی از دولت روم که از وی شکست خورده بود، خواست که نوروز را در این کشور به رسمیت بشناسند. این درخواست مورد پذیرش سنای روم قرار گرفت و نوروز در قلمرو روم به Lupercal معروف شد.
در دوران ساسانیان ، ۲۵ روز پیش از آغاز بهار ، در دوازده ستون که از خشت خام برپا می‌کردند، انواع حبوبات و غلات ( برنج ، گندم ، جو ، نخود ، ارزن ، و لوبیا ) را می‌کاشتند و تا روز شانزدهم فروردین آنها را جمع نمی‌کردند. هر کدام از این گیاهان که بارورتر شود، در آن سال محصول بهتری خواهد داد. در این دوران همچنین رسم بود که در بامداد نوروز، مردم به یکدیگر آب بپاشند. از زمان هرمز اول مرسوم شد که مردم در شب نوروز آتش روشن نمایند. همچنین از زمان هرمز دوم ، رسم دادن سکه در نوروز به‌عنوان عیدی متداول شد.

نوروز پس از اسلام

پیامبر اسلام (ص) در ارج و ارزش نوروز می فرمایند: «فنیر وزا ان قدرتم کل یوم یعنی تهادوا و تواصلو فی الله، اگر می توانید هر روز را نوروز کنید؛ یعنی در راه خدا به یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید.» (دعائم الإسلام ، ج ۲ ، ص ۳۲۶) درآثار مختلف وجود دارد که برای امیرالمومنین(ع) هدیه نوروزی آوردند و نیز امام صادق(ع) در وصف و ارزش عید نوروز فرموده است:« در عید نوروز حق تعالی در روز اَلَست، از ارواح بندگان پیمان گرفته است که او را به یگانگی بپرستند و برای او شریکی قرار ندهند. این روز، اولین روز طلوع آفتاب، اولین روزِ وزیدن بادها و رویش گیاهان می‏باشد. در این روز، جبرئیل بر حضرت رسول، وحی آورد و بعثت پیامبر از این روز آغاز شد و پیامبر اسلام(ص)، در چنین روزی، بت‏های کافران را نابود کرد، روزی است که پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم برای ولایت امیرالمومنین(ع) از مردم پیمان گرفت. روزی که آن حضرت بر خوارج نهروان پیروز شد و روزی است که قائم ما اهل‏بیت(ع) ظهور خواهد کرد.(بحار، ج ۵۶ ، ص ۱۱۹)
سیدبن طاووس که از دانشمندان بزرگ شیعه است درباره نوروز می‏نویسد: «و در چنین روزی مردم باید همانند روز مبعث و غدیر، با دعا و نماز و روزه به سپاس گزاری از افاضه نعمت بزرگ هستی بپردازند و با استعمال بهترین عطرها و پوشیدن تمیزترین جامه‏ها به استقبال آن روند.» از برگزاری آیین‌های نوروز در زمان امویان نشانه‌ای در دست نیست و در زمان عباسیان نیز به نظر می‌رسد که خلفا گاهی برای پذیرش هدایای مردمی، از نوروز استقبال می‌کرده‌اند. با ظهور ابومسلم خراسانی و همچنین نفوذ برمکیان و با روی کارآمدن سلسله‌های سامانیان و آل بویه جشن های ایرانی از نو رونق یافت. آثار و قرائنی که در دست است می رساند که پس از ظهور اسلام همواره جشن نوروز برپا می شده است و مراسم آن با تغییراتی از عهدی به عهد دیگر منتقل می گردیده است. .
در دوران سلجوقیان ، به دستور جلال‌الدین ملک‌شاه سلجوقی تعدادی از ستاره شناسان ایرانی از جمله خیام برای بهترسازی گاهشمار ایرانی گرد هم آمدند. این گروه، نوروز را در یکم بهار (ورود آفتاب به برج حمل ) قرار دادند و جایگاه آن را ثابت نمودند. بر اساس این گاهشمار که به تقویم جلالی معروف شد، برای ثابت ماندن نوروز در آغاز بهار ، مقرر شد که حدوداً هر چهار سال یک‌بار (گاهی هر پنج سال یک بار)، تعداد روزهای سال را به‌جای ۳۶۵ روز برابر با ۳۶۶ روز در نظر بگیرند. این گاهشمار از سال ۳۹۲ هجری آغاز شد.نوروز در دوران صفویان نیز برگزار می‌شد. در سال ۱۵۹۷ میلادی ، شاه عباس صفوی مراسم نوروز را در عمارت نقش جهان اصفهان برگزار نمود و این شهر را پایتخت همیشگی ایران اعلام نمود.در اسلام و به ویژه ٔ آیین تشیع به نوروز به عنوان روزی خجسته نگاه شده‌است و بر گرامی داشتن آن تأکید نموده اند.
پیش گفتار
مقدمه
چكیده
نقد و بررسی منابع
1- خاستگاه و پیشینه نورز

2- پیوند نوروز با افسانه ها و اساطیر كهن

3- علت و چگونگی پیدایش نوروز
4- گاهشماری و نوروز
5- جشن فروردگان و ارتباط آن با نوروز

6- بررسی جشن نوروز در ادوار تاریخی ایران باستان

- نوروز در عهد ماد
- نوروز در عهد هخامنشیان
- نوروز در عهد اشكانیان
- نوروز در عهد ساسانیان
7- چگونگی بر پایی آئینهای نوروزی
- نوروز كوچك (عامه) نوروز بزرگ (خاصه)
- علت و چگونگی پیدایش چهارشنبه سوری
- مراسم چهارشنبه سوری
- مراسم فالگوشی ایستادن یا فال كوزه
- مراسم شال اندازی و قاشق زنی
8- سفره هفت سین
9- آئین سیزده بدر
10- جشن آب پاشان (آبریزگان)
- مراسم كوسه برنشین
- مراسم میرنوروزی
- حاجی فیروز
11- نوروز در كشورهای دیگر
- نوروز در هند
- نوروز در عثمانی (تركیه)
- نوروز در چین
12- نوروز از دیدگاه اسلام
13- علت ماندگاری نوروز
- نتیجه گیری
- فهرست منابع


تعداد صفحات : 106

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 57
  • آی پی دیروز : 66
  • بازدید امروز : 150
  • باردید دیروز : 157
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 808
  • بازدید ماه : 808
  • بازدید سال : 35,033
  • بازدید کلی : 264,090