loading...
پایان نامه ، پروژه ، فایل فلش و روت گوشی
حسین بازدید : 165 سه شنبه 05 آبان 1394 نظرات (0)
In2O3Sn که اكسید ایندیم قلع (ITO) نامیده می شود، یک نیمه هادی دژنره نوع n است این ماده که یکی از معروفترین اکسیدهای رسانای شفاف (TCO) است دارای گپ پهن و باند ممنوعه اپتیکی مستقیم است
دسته بندی مواد و متالوژی
بازدید ها 8
فرمت فایل doc
حجم فایل 100 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 107
پایان نامه  مهندسی مواد و متالوژی با عنوان اكسید ایندیم قلع

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

دانلود پایان نامه کارشناسی مهندسی مواد و متالوژی

اكسید ایندیم قلع (ITO)

پیشگفتار:
ایندیم
ایندیم ، عنصر شیمیایی است که با نشان In و عدد اتمی 49 در جدول تناوبی وجود دارد. این فلز حقیقی کمیاب که نرم و چکش‌خوار بوده و به‌راحتی ذوب می‌شود، از نظر شیمیایی مانند آلومینیوم و گالیم است، اما از نظر ظاهری بیشتر شبیه روی می‌باشد (همچنین سنگ معدن روی منبع اولیه ایندیم است). در حال حاضر ، عمده کاربرد آن در ساخت لایه‌های نازکی است که از آنها بعنوان لایه‌های روغن‌کاری شده استفاده می‌شود. (در جنگ جهانی دوم بعنوان پوشش چرخ دنده هواپیماهایی که در ارتفاع بالا پرواز می‌کردند، کاربرد زیادی داشت).
قلع
قلع ( انگلوساکسون tin و لاتین stannum) عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان Sn وعدد اتمی 50 وجود دارد.این فلز ضعیف چکش خوار و نقره ای که به آسانی در آزمایش‌های مربوط به هوا اکسیده نمی شود و در برابر فرسایش مقاوم است ، در بسیاری از آلیاژها وجود داشته و بعنوان پوشش مواد دیگر جهت جلوگیری از فرسایش آنها بکار می رود.قلع را عمدتا" از ماده معدنی کاسی تریت که در آن بصورت اکسید وجود دارد ، بدست می آورند. قلع فلزی است چکش خوار ، قابل انعطاف، شدیدا" بلورین وسفید نقره ای که ساختار بلوری آن هنگام خم شدن قطعه ای از قلع صدای خاصی ایجاد می کند( علت آن شکست بلورها است).این فلز دربرابر فرسایش ناشی از آب تقطیر شده دریا و آب لوله کشی مقاومت می کند اما بوسیله اسیدهای قوی و موادقلیایی و نمکهای اسیدی مورد حمله قرار می گیرد. هنگامیکه اکسیژن بصورت محلول است قلع بعنوان کاتالیزور عمل کرده و واکنشهای شیمیایی را تسریع می کند.
درصورتیکه آنرا درحضور آزمایش‌های مربوط به هوا حرارت دهند Sn2 حاصل می شود. Sn2 اسید ضعیفی بوده و با اکسیدهای بازی تولید نمکهای قلع می کند.قلع را می توان به مقدار زیادی جلا داد و بعنوان پوشش سایر مواد جهت ممانعت از فرسودگی یا واکنشهای شیمیایی دیگرمورد استفاده قرار می گیرد.این فلز مستقیما" با کلر و اکسیژن ترکیب می شود و و جایگزین هیدروژن اسیدهای رقیق می گردد.قلع در دماهای معمولی انعطاف پذیر است اما در صورتیکه گرم شود شکننده می شود.
اكسید ایندیم قلع (ITO)
In2O3:Sn که اكسید ایندیم قلع (ITO) نامیده می شود، یک نیمه هادی دژنره نوع n است. این ماده که یکی از معروفترین اکسیدهای رسانای شفاف (TCO) است دارای گپ پهن و باند ممنوعه اپتیکی مستقیم است.اصلی ترین ویژگی ITO، رسانایی آن در عین شفافیت آن است. ITO نور مرئی را از خود عبور می دهد اما در مقابل نور مادون قرمز از خود خاصیت بازتابی نشان می دهد. همین ویژگی است که ITO را به عنوان یک اکسید رسانای شفاف برای کاربرهای گوناگون الکترونیکی مناسب می سازد.
کلمات کلیدی:

قلع

اکسید ایندیم

نیمه هادی دژنره

اکسید رسانای شفاف

اكسید ایندیم قلع

فصل اول

1-1- معرفی ITO و ویژگی های آن

1-1-1- خواص عمومی و ساختار فیزیکی
1-1-2- خواص الکتریکی
1-1-3- تحرک حامل های آزاد؛ مکانیزم پراکندگی
1-1-4- ویژگی های اپتیکی
1-1-5- ثابتهای اپتیکی
1-1-6- ساختار باند

1-2- روشهای لایه نشانی ITO

1-2-1- تبخیر حرارتی
1-2-2- لایه گذاری به روش بخار شیمیایی
1-2-3- افشانه گرما کافت (Spry pyrolysis)
1-2-4- چاپ صفحه ای (screen printing)
1-2-5- لایه گذاری توسط باریکه الکترونی (e – beam)
1-2-6- لایه گذاری به روش بخار شیمیایی

1-3- تماس نیمه هادی ITO

1-3-1- تحلیل دیاگرام باند انرژی تماس MS
فصل دوم

2-1 عملیات قبل از لایه نشانی

2-1-1- استفاده از محلول (RCA)
2-1-2- استفاده از حمام اولتراسونیک
2-1-3- گرما دهی به زیر لایه
2-2 عملیات لایه نشانی
2-2-1- کندوپاش
2-2-2- اساس مکانیزم کندوپاش
2-2-3- dc کندوپاش
2-2-4- rf کندوپاش
2-2-5- مگنترون کندوپاش
2-2-6- کندوپاش واکنشی

2-2-7- مزیت های فرایند کندوپاش

2-2-8- سیستم لایه نشانی مورد استفاده در این پروژه

2-2-9- تاثیر فاصله بین هدف و زیرلایه بر خواص فیلم ITO

2-2-10- تاثیر فشار جزئی اکسیژن روی ویژگی های فیلم ITO

- عملیات پس از لایه نشانی
- فرایند پس گرمایش
فصل سوم

3-1- الگودهی به نمونه ها

3-1-1- طراحی و ساخت الگو
3-1-2- انواع فتورزیست
3-1-3- روش Lift-off
3-1-4- روش زدایش (etching)
3-1-4-1- زدایش خشک
3-1-4-2- زدایش تر
3-2- ضخامت سنجی
3-3- اندازه گیری مقاومت تماس
3-4- اندازه گیری مقاومت ورقه ای
3-4-1- پروب چهار نقطه ای

3-5- روش های کریستالوگرافی

3-5-1- بررسی با کمک میکروسکوپ نوری
3-5-2- بررسی با میکروسکوپ الکترونی
3-5-3- میکروسکوپ اسکن کننده الکترونی (SEM) و تحلیل تفکیک کننده اشعه ایکس (EDX)
3-5-4- میکروسکوپ انتقال دهنده الکترون (TEM)
3-5-6- شناسایی بر اساس تفرق اشعه ایکس (XRD)
3-5-7- RBS
3-5-8- بررسی با کمک میکروسکوپ نیرو اتمی (AFM)
3-6- طیف سنجی فروسرخ
3-6-1- فرایند جذب فروسرخ
3-6-2- موارد کاربرد طیف فروسرخ
3-6-3- حرکات ارتعاشی
3-6-4- دستگاه طیف سنج فروسرخ
ش

حسین بازدید : 102 پنجشنبه 23 مهر 1394 نظرات (0)

مقاله رشته صنایع با عنوان رنگ سازی

در این گزارش به اختصار به توضیح درباره این مخلوط کن ها،رنگدانه ها وهمچنین سایر عملیاتهای صنعت رنگسازی می پردازیم
دسته بندی صنایع
بازدید ها 38
فرمت فایل doc
حجم فایل 1345 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 92
مقاله رشته صنایع با عنوان رنگ سازی

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

مقاله رشته صنایع با عنوان رنگ سازی

(بصورت جامع و کامل)

مقدمه
صنعت رنگ سازی در حقیقت اختلاط چهار جز اصلی رنگ پایه رنگدانه حلال و مواد کمکی در یکدیگر می باشد. در روند اختلاط این چهار جز که هرکدام ممکن است خود مجموعه ای از دو یا چند ماده ی دیگر باشد مرحله ی پخش رنگدانه و سایر مواد جامد در فاز مایع رنگدانه از مهمترین مراحل تعیین کننده ی کیفیت رنگ تولید شده می باشد برای این منظور از انواع مخلوط کن ها و آسیا ها و آسیا مخلوط کن ها استفاده می شودکه هر کدام از آن ها در نوع معینی از رنگ ها با درجه ی گرانروی خاصی از رنگ کارایی بهتری از خود نشان می دهد.
در این گزارش به اختصار به توضیح درباره این مخلوط کن ها،رنگدانه ها وهمچنین سایر عملیاتهای صنعت رنگسازی می پردازیم.
کلمات کلیدی:

رنگ

رنگدانه

حلال ها

صنعت رنگسازی

مخلوط کن های مورد مصرف در صنعت رنگسازی

این مخلوط کن ها را به سه دسته‌ی کلی تقسیم می کنند :
الف) مخلوط کن هایی که رنگ دانه و رنگپایه را با هم مخلوط می کنند و آن را تبدیل به خمیری می کنند که در مرحله ی بعد توسط یک آسیاب خرد و پخش می‌شود.
ب) مخلوط کن هایی که عمل اختلاط و آسیای رنگدانه در رنگپایه را همزمان انجام می دهد.
ج) مخلوط کن هایی که خمیر اسیا شده را با سایر مواد باقی مانده در رنگ مخلوط می کنند تا رنگ نهایی بدست آید.
مخلوط‌کن‌هایی که فقط به درد خمیر می خورند ممکن است از نوع سنگین یا ثابت باشند یا از نوعی که تانک ان ها قابل جابه جا شدن است این نوع مخلوط کن ها در کنار اسیا های شنی مورد استفاده قرارمی گیرند .طرح مخلوط کن های ساخته شده توسط سازندگان مختلف تا اندازهای متفاوت می باشد اما اصول کلی کار آنها یکی می باشد .مخلوط کنی که تانک ان قابل جا به جا شدن می باشد یک همزن دوتایی غیر ثابت دارد که می تواند خمیر های بسیار غلیظ را به هم بزند .
هر یک از همزن ها حول محور خود می چرخد و هر دو با هم با سرعت نسبتا کمتری در یک حرکت سیاره ای تمام فضای داخل تانک را پوشش می دهند تا بدین نحو بهترین عمل اختلاط صورت گیرد انتهای همزن ها نزدیک به کف تانک می باشد و طوری نصب شده که خمیر از کف به مرکز منتقل می شود تا خمیری یکنواخت بدست آید در خلال مخلوط کردن رنگپایه و رنگدانه ارابه ی مخصوص حمل تانک مخلوط کن و خود تانک را محکم به پایه ی مخلوط کن می بندند و هنگامی که زمان اختلاط به پایان رسید برای حمل و خارج کردن خمیر به سرعت ان را باز می کنند این نوع مخلوط کن ها را برای تهیه ی خمیر هایی که غلظت بالا دارند به کار می برند در نتیجه باید در هنگام کار یک نیروی برشی زیادی را ایجاد کرد ظرفیت عملی این مخلوط کن ها تا 150 گالون می باشد.شکل زیر نشان دهنده ی نوع تیغه می بشد که سمت چپ شامل دو تیغه است و برای خمیر های غلیظ به کار می رود.
فهرست مطالب
مقدمه 4
مخلوط کن های مورد مصرف در صنعت رنگسازی 5
آسیاهای مورد مصرف در صنعت رنگسازی 11
آسیا با قدرت زیاد 13
آسیاهای مدرن با بازده زیاد 13
آسیاهای مدرن با بازده متوسط 14
آسیا مخلوط کن های سنگین
آسیای یک غلطکی 15
آسیای سه غلطکی 16
آسیای گلوله ای 22
آسیا با دور تند و تیغه های برنده 26
نحوه کار با آسیای دور تند و تیغه های برنده 27
آسیای آتریتور 31
عملیات رنگسازی 32
وظایف و خواص فیزیکی رزین 34
رزین آلکید 35
شرح فرآیند رنگسازی 37
نمودار گردش فرآیند 37
رنگدانه ها 41
قابلیت انحلال رنگدانه ها 42
قابلیت انحلال رنگدانه در آب 42
قابلیت انحلال رنگدانه دررزین ها حلالها و روغن ها 43
سطح تماس ذرات رنگدانه 45
فلزات خشک کننده 48
پخش کننده ها 48
مواد بازدارنده خوردگی 52
مواد ضد کف 54
حلال ها 57
حلال های نفتی 58
حلال های آروماتیک 59
الکل ها ، استرها و کتون ها 60
عملیات های واحد رنگسازی 61
پر کردن 64
واکنش و هم زدن 66
فیلتراسیون 68
فیلترهای ناشن 71
فیلتر های فشار 71
پرس های فیلتر 73
پرس های دیافراگم 73
فیلتر های تحت خلا مداوم 74
سانتریفیوژها 75
فیلترهای غربال 76
خشک کردن 76
اجاق ها 78
خشک کن های خلا با همزن 79
خشک کن های فیلتر 80
خشک کن های اسپری 80
خشک کن های غلطکی 82
خشک کن های گردش یکسره 83
خشک کن های با بستر سیال 84
خرد کردن و آسیاب کردن 84
طراحی و عملکرد واحد تولیدی 86

حسین بازدید : 121 پنجشنبه 12 شهریور 1394 نظرات (0)

مقاله-بررسي-ايرادهاي-رنگ.aspx"> مقاله بررسی ایرادهای رنگ

علم رنگسازی فقط و فقط به دانش، ارائه فرمول و توانائی ساخت منتهی نمی گردد و بلکه یکی از پارامتر های بسیار مهمی که یک موسسه رنگسازی را موفق، مرغوب و با ثبات می دارد
دسته بندی صنایع
بازدید ها 60
فرمت فایل doc
حجم فایل 48 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 33
مقاله بررسی ایرادهای رنگ

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

مقاله بررسی ایرادهای رنگ

بروز اشکالات احتمالی و رفع آنان در صنایع رنگ و رنگ آمیزی

علم رنگسازی فقط و فقط به دانش، ارائه فرمول و توانائی ساخت منتهی نمی گردد و بلکه یکی از پارامتر های بسیار مهمی که یک موسسه رنگسازی را موفق، مرغوب و با ثبات می دارد همانا شناخت و علم و تجربه چگونگی کاهش و یا رفع بروز اشکالات در رنگ و رنگ آمیزی در مراحل ساخت، کاربرد، تشکیل فیلم و خشک و سخت شدن فیلم نهائی می باشد.بروز اشکالات در رنگ بیشتر در هنگام کاربرد و تشکیل فیلم اتفاق می افتد و در صورتیکه شیمیست مربوطه شناخت و تجربه کافی در بر طرف نمودن آنان نداشته باشد هیچ گاه قادر به ارائه یک رنگ مرغوب، مطلوب و دلخواه به مشتری نخواهد بود. لذا در ذیل علل و چگونگی رفع تعدادی از عیوب فوق الذکر جهت سهولت و تسریع آمده است و اما لازم به توضیح است که آنچه که درباره شناخت علل عیوب آمده است با توجه به این فرض است که فرمولزاسیون صحیح بوده و رنگ ظاهراً استاندارد ساخته شده و علل جانبی و احتمالاً اشتباهات شخص مصرف کننده و یا قسمت ساخت باعث پیدایش عیوب مذکور گردیده است.
کلمات کلیدی:

صنایع رنگ

رنگ آمیزی

علم رنگسازی

بررسی ایرادهای رنگ

ته نشینی یا رسوب گذاری رنگ: Percipitation or Breek

بعضی از رنگها پس از مدت کوتاه یا طولانی انبار و نگهداری بمقدار زیادی ته نشین می گردند که علل ته نشینی آنان علاوه بر احتمال وجود اشکال فنی در فرمول مربوط از قبیل عدم استفاده از ضخیم کننده مثل بتون و یا بالا بودن نسبت پیگمان به بایندر ( ) می توان دلایل فیزیکی ذیل را نیز نام برد:
1- زیاد سرد بودن رنگ یا تینر در هنگام رقیق شدن.
2- اضافه نمودن سریع حلال به رنگ جهت رقیق شدن.
3- کافی نبودن مدت زمان لازم جهت هم زدن رنگ پس و در اثناء اضافه شدن حلال بدان.
4- استفاده از حلال ضعیف یا نا مناسب.
5- اضافه نمودن رنگ به تینر.
6- قدیمی بودن رنگ مورد نظر و چه بسا که قسمتهایی از آن پلی مر شده باشد.
7- نگهداری رنگ در اثناء انبار در گرمای زیاد و یا مصزف آن با اسپری داغ ( در صورت مصرف با اسپری داغ اجازه ندهید که حرارت رنگ بیش از حد بالا رود)
فهرست مطالب
بررسی ایرادهای رنگ 1
بروز اشکالات احتمالی و رفع آنان در صنایع رنگ و رنگ آمیزی 1
ته نشینی یا رسوب گذاری رنگ: Percipitation or Breek 1
پوسته زدن یا رویه بندی رنگ داخل قوطی: Skinning 2
بالا رفتن ویسکوزیته و یا ژل شدن رنگ: Bodying or Gelling 3
اسپری خشک و یا پودری اسپری کردن : Dry Spray 4
برای فیلمهای فوری: 5
برای فیلمهای اکسیداسیونی: 6
پوشش ضعیف: Poor Hiding 6
شره کردن فیلم: Sagging Or Runners 7
فلوتینگ و فلودینگ: Floating an Flooding 8
9- سرخ فام پذیری یا بلیدینگ: Bleeding 9
کدر شدن یا بلاشینگ: Blushing 11
جوش و یا تاول زدن فیلم: Blistering 12
مغایرت در فام فیلمهای حاصل از یک نوع رنگ اما با زمانهای ساخت متفاوت: Color Won't Match 14
دیر خشک شدن فیلم: Slow Drying 17
بلند شدن یا بادک.ردن چروکی قسمتی از یک فیلم: Lifting or Raising 17
حالت سوراخ سنجاقی شکل در یک فیلم: Pinholing 20
چسبندگی ضعیف یک فیلم بر روی یک سطح: Poor Adhesion 21
براقیت ضعیف یک فیلم: Poor Gloss 22
قدرت حفظ براقیت یک آستری: Gloss Hold-Out 23
کثیف و یا لکه دار بودن فیلم: Staining 25
آثار لکه های باران مانند بر روی فیلم: Rain- Spotting 26
چین و چروک برداشتن یک فیلم: Wrinkling 26
چاکینگ و یا حالت گچ شدگی یک فیلم: Chalking 27
شکاف برداشتن و یا کرکینگ یک فیلم: Cracking 29
تغییر فام یک فیلم در دراز مدت: Color Change 30
شکنندگی و یا تردی یک فیلم: Brittleness 30
زنگ زدگی یک فیلم: Rusting 30
به سمباده خوردن یک آستری: Hard Sanding 31

حسین بازدید : 104 پنجشنبه 22 مرداد 1394 نظرات (0)
مطالعه درباره رنگ ملاحظاتی رادرزمــینه فیزیك ، فیـــزیولوژی وروانشنــاسی پیش می آورد علم فیزیك ، توزیع انرژی طیفی نوری را كه از یك سطح صادر ویا به وسیلهء آن منعكس می شود ، بررسی می كند ( شاخه خاصی از آن به مطالعهء جنبه های شیمیایی رنگیزه ورنگینه ها ، درارتباط باخواص رنگساز این مواد ، می پردازد )
دسته بندی صنایع
بازدید ها 4
فرمت فایل doc
حجم فایل 37 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 21
مبانی رنگ

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

مبانی رنگ

مقدمه :
مطالعه درباره رنگ ملاحظاتی رادرزمــینه فیزیك ، فیـــزیولوژی وروانشنــاسی پیش می آورد علم فیزیك ، توزیع انرژی طیفی نوری را كه از یك سطح صادر ویا به وسیلهء آن منعكس می شود ، بررسی می كند ( شاخه خاصی از آن به مطالعهء جنبه های شیمیایی رنگیزه ورنگینه ها ، درارتباط باخواص رنگساز این مواد ، می پردازد ) . فیزیولوژی ، فرآیندهایی راكه درچشم ومغـز به هنگام تحریك نـاشی از تجربـــهء رنگ اتفاق می افتد ، موردمطالعه قرار می دهد . روانشناسی درمسایل آگاهی وذهنیت نسبت به رنگ – همچون عنصری ازتجربهء بصری – بحث می كند .
اشتراك اصطلاحات دراین عرصه ها ، غالباً ،بردشواری درك مفاهیم می افزاید .مطالعهء هنری رنگ نیز مقوله ای جدا از این ملاحظات نیست ؛ وبه خصوص ، رویكرد روانشناختی رنگ دراین زمینه اهمیت دارد ومبحث رنگ شناسی درمبانی ارتباطات بصری ، به علت گستردگی ووسعت مطالب وتمرینات آن ، خودمقوله ای است جدا وباید به تنهایی عنصر رنگ وجنبه های گوناگون آن ، مورد تجزیه وتحلیل وبررسی دقیق قرار گیرد .ازاین روی در این گزارش سعی شده است آن دسته از قوائد واصول رنگ شناسی ، كه از لحاظ آموزشی بیشتر موردنیاز هنرجویان است به طور اختصار مورد بررسی قرارگیرد .
کلمات کلیدی:

رنگ

رنگسازی

فیزیك رنگ

اصطلاحات رنگی

فهرست مطالب
مبانی رنگ 1
مقدمه : 1
مطالعه درباره رنگ ملاحظاتی رادرزمــینه فیزیك ، فیـــزیولوژی وروانشنــاسی پیش 1
فصل اول 2
فصل دوم : فیزیك رنگ 5
« ویژگی های رنگ » 6
سطح رنگ : 10
اصطلاحات رنگی 18

حسین بازدید : 117 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
روکش‌های لایه کروم رنگی شبیه نقره سفید مایل به آبی دارند قدرت انعکاس سطح کروم‌کاری شده و کاملا صیقلی شده در حد 65% است (برای نقره 88%و كروم 55%) در حالی که خاصیت انعکاس نقره و كروم با گذشت زمان ضایع می‌شود در مورد کروم تغییری حاصل نمی‌شود
دسته بندی مواد و متالوژی
بازدید ها 4
فرمت فایل doc
حجم فایل 259 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 51
گزارش كارآموزی مهندسی مواد با عنوان ریخته گری آبكاری كروم

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

گزارش كارآموزی مهندسی مواد با عنوان ریخته گری آبكاری كروم

محل كارآموزی:شركت اصفهان گالوانیك

مقدمه
نیکل یکی از مهمترین فلزاتی است که در آبکاری به کار گرفته می‌شود. تاریخچه آبکاری كروم به بیش از صدها سال پیش باز می‌گردد این کار در سال 1843 هنگامی که R.Rotlger توانست رسوبات كروم را از حمامی شامل سولفات كروم و آمونیوم بدست آورد آغاز گردید بعد از آن Adams اولین کسی بود که توانست آبکاری كروم را در موارد تجاری انجام دهد. كروم رنگی سفید شبیه نقره دارد که کمی متمایل به زرد است و به راحتی صیقل‌پذیر و دارای خاصیت انبساط و انقباض جوش‌پذیر بوده و مغناطیسی می‌بلاشد. آبکاری با كروم اساسا به منظور ایجاد یک لایه براق برای یک لایه بعدی مانند کروم و به منظور فراهم آوردن جلای سطحی خوب و مقاومت در برابر خوردگی برای قطعات فولادی برنجی و حتی بر روی پلاستیکهایی که با روش‌های شیمیایی متالیزه شده‌‌‌اند به کار می‌رود. مواد شیمیایی که در الکترولیتهای كروم به کار می‌روند عبارتنداز:
نمک فلزی (مهمترین آنها سولفات كروم است و همچنین از کلرید كروم و سولفومات كروم نیز استفاده می‌شود.)
نمک رسانا (برای بالا بودن قابلیت رسانایی ترجیحا از کلریدها مخصوصا کلرید كروم استفاده می‌شود.)
مواد تامپونه کننده (برای ثابت نگه داشتن PH اصولا اسید بوریک به کار برده می‌شود.)
مواد ضد حفره‌ای شدن (برای جلوگیری از حفره ای شدن به الکترولیتهای كروم موادی اضافه می کنند که مواد ترکننده نامیده می شوند. سابقا از مواد اکسید کننده به عنوان مواد ضد حفره استفاده می‌شد.)
کلمات کلیدی:

آبکاری فلزات

الکترولیتهای كروم

ریخته گری آبكاری كروم

آبکاری کروم

روکش‌های لایه کروم رنگی شبیه نقره سفید مایل به آبی دارند. قدرت انعکاس سطح کروم‌کاری شده و کاملا صیقلی شده در حد 65% است (برای نقره 88%و كروم 55%) در حالی که خاصیت انعکاس نقره و كروم با گذشت زمان ضایع می‌شود در مورد کروم تغییری حاصل نمی‌شود. لایه‌های کروم قابل جوشکاری نبوده و رنگ‌کاری و نقاشی را نمی‌پذیرند. کروم در مقابل گازها موادقلیایی و نمکها مقاوم است اما اسید سولفوریک واسید کلریدریک وسایر اسیدهای هالوژن‌دار در تمام غلظتها ودر تمام درجه حرارتها بر روی کروم تاثیر می گذارند. به دنبال رویین شدن شیمیایی روکش‌های کروم مقاومت خوبی در اتریختگی كروم فر از خود نشان می‌دهند و کدر نمی‌شوند. از این رو به تمیز کردن و یا نو نمودن توسط محلولها یا محصولات حل کننده اکسیدها را ندارند. روکش‌های کروم تا 500 درجه سانتیگراد هیچ تغییری از نظر کدر شدن متحمل نمی‌‌شوند.
رویین شدن حالتی است که در طی آن در سطح کروم اکسید کروم (3+) تشکیل می شود. این عمل موجب جابه‌جایی پتانسیل کروم از 0.717 به 1.36 ولت می شود و کروم مثل یک فلز نجیب عمل می نماید. لایه های پوششی کروم براق با ضخامت پایین (در حدود 1 میکرومتر)که غالبا در کروم‌کاری تزیینی با آن روبه رو هستیم فولاد را در مقابل خوردگی حفاظت نمی‌کنند کروم کاری ضخیم که در مقابل خوردگی ضمانت کافی داشته باشد فقط از طریق کروم‌کاری سخت امکانپذیر است. با توجه به اینکه پوشش‌های کروم الکترولیتی سطح مورد آبکاری را به طور کامل نمی‌پوشانند از این رو کروم‌کاری تزیینی هرگز به تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه همواره آن را به عنوان پوشش نهایی بر روی واکنش‌هایی که حفاظت سطح را در مقابل خوردگی ضمانت می‌نمایند به کار می‌روند. معمولا به عنوان پایه محافظ از كروم استفاده می‌شود.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 69
  • آی پی دیروز : 66
  • بازدید امروز : 224
  • باردید دیروز : 126
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,644
  • بازدید ماه : 3,873
  • بازدید سال : 24,824
  • بازدید کلی : 253,881