loading...
پایان نامه ، پروژه ، فایل فلش و روت گوشی
حسین بازدید : 103 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)

مقاله-بهائيت.aspx"> مقاله بهائیت

از آغاز پیدایش دین اسلام تاکنون همواره دشمنان خدا و پیامبر در قالب فرقه گرائی و خرافات و یا نیرنگ و مردم فریبی به مقابله با این دین الهی پرداخته‌اند اما از آنجا که حقانیت و وحدانیت دین مبین اسلام اصلی فناناپذیر می باشد
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 10
فرمت فایل doc
حجم فایل 38 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 34
مقاله بهائیت

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

مقاله بهائیت

پیشگفتار
از آغاز پیدایش دین اسلام تاکنون همواره دشمنان خدا و پیامبر در قالب فرقه گرائی و خرافات و یا نیرنگ و مردم فریبی به مقابله با این دین الهی پرداخته‌اند اما از آنجا که حقانیت و وحدانیت دین مبین اسلام اصلی فناناپذیر می باشد پس از مدتی مکر و حیله آنان عیان و رسوائی این دین بر همه آشکار گشته در میان فرقه‌های ساخت بشر و استثمار فرقه بهائیت یکی از آنها می باشد. که بیش از یک قرن پیش توسط استعمار حیله‌گر انگلیس بنیان نهاده شد. تا به اینجا شبهه در اصول اعتقادی بخصوص مسئله مهدویت بتواند شکافی در میان شیعیان ایجاد نماید.
و بدین طریق راه نفوذی را جهت بسط خرافات و دین گریزی و در نهایت رسیدن به مقاصد شوم خود ایجاد نماید.
لذا در همان اوایل پیدایش این فرقه در دوره سلطنت قاجاریه بسیاری از علمای بزرگ دین با افشاگری پرده از این توطئه برداشته و سعی در آگاه نمودن مردم نمودند. البته هدف دیگر انگلیس نفوذ و رخنه از طریق این فرقه در رده های بالای حکومتی نیز بوده است بخصوص در دوران پهلوی که بسیاری از سردمداران آن مانند هویدا و نصیری و فرخ‌رو پارسا وزیر آموزش و پرورش رژیم سفاک پهلوی لذا ما بر آن شدیم که با تحقیقی مبسوط پرده از چهره زشت این فرقه برداشته و نسبت به خطر نفوذ این عناصر هشدار لازم داده شود. هرچند که با برافزاشته شدن پرچم جمهوری اسلامی این فرقه اکنون هیچ پایگاهی در ایران نداشته ولی بیان رذالتها و وطن فروشهای این گروه می تواند گامی مؤثر در روشنگری نسل جوان و عشق واقعی به ولی عسر در ذل توجهات آن حضرت باشد. به امید روزی که پرچم حکومت اسلامی به دست توانای قائم آل محمد در سراسر جهان برافراشته گردد.
کلمات کلیدی:

بهائیت

دین اسلام

جمهوری اسلامی ایران

فهرست مطالب
1 پیشگفتار 1
2 انگیزه 1

3 بهائیت و رژیم پهلوی و مواضع علما 3

4 بهائیان و جاسوسی 6
5 ارتباط با بیگانگان 7
6 اخلال در مبانی تشیع 9

7 بهائیت ستون پنجم استعمار 11

8 بهاییها و اسرائیل 14

9 امیرکبیر، نقش بی بدیل در سرکوب فتنه باب 17

10 خاطرات و زندگی صبحی 19

11 بهائیت و سیاست عدم مداخله در سیاست 23

12 ریاکاری و تظاهر در بهائیت 25
13 انحرافات اخلاقی 27

14 کشف حجاب و بهائیت 30

15 ردپای دالگورکی در ماجرای باب و بها 31
16 منابع و مآخذ 35

حسین بازدید : 145 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
«جرم‌شناسی» یا دانش مطالعه علل وقوع جرم در زمره‌ی علوم مركب می‌باشد كه در چهار راه علوم دیگر قرار گرفته است و در بررسی پدیده مجرمانه از آن سود برده می‌شود
دسته بندی فقه،حقوق،الهیات
بازدید ها 19
فرمت فایل doc
حجم فایل 71 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24
فمینیسم و جرم‌شناسی

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

فمینیسم و جرم‌شناسی

چكیده:
«جرم‌شناسی» یا دانش مطالعه علل وقوع جرم در زمره‌ی علوم مركب می‌باشد كه در چهار راه علوم دیگر قرار گرفته است و در بررسی پدیده مجرمانه از آن سود برده می‌شود. فمینیست‌ها در رابطه‌ای تجربی همواره در نقد یافته‌های جرم‌شناسی هستند و به این نتیجه رسیده‌اند كه جرم‌شناسی دانشی مرد محور است؛ چرا كه زنان كمتر از مردان مرتكب جرم شده و جرم ارتكابی آنان متفاوت است، بنابراین زنان بزه‌دیده كمتر مورد حمایت قانون و فرایند دادرسی مناسب قرار می‌گیرند. اما فمینیست‌ها درصدد بررسی بزهكاری زنان با معیارهای متناسب با زنانگی برنیامده‌اند. البته جرم‌شناسی فمینیستی در قالب تغییر و اصلاح تدریجی قوانین و هنجارها به نفع زنان مورد پذیرش واقع شده است. در این نوشتار پیشینه و جایگاه فمینیسم در رم‌شناسی، انواع جرم‌شناسی فمینیستی، فمینیسم و سیاست جنایی افتراقی و تأثیر فمینیسم بر حقوق زنان مورد بررسی قرار گرفته است و در پایان معلوم می‌شود كه جرم‌شناسی فمینیستی در مقررات داخلی كشورها و اسناد بین‌المللی انعكاس یافته است.
واژگان كلیدی:

فمینیسم

جرم شناسی

بزهكاری زنان

بزه دیدگی زنان

سیاست‌ جنایی افتراقی

مقدمه
فرهنگ‌های لغت‌‌، «فمینیسم» را نهضت طرفداری از حقوق سیاسی و اجتماعی زنان» تعریف كرده‌اند (انوری، 1382: ص5403). این واژه را «اوبرتین‌اوكلر» ، بنیانگذار نخستین انجمن حق رأی زنان در دهه1880م در فرانسه وضع نمود. این واژه در نخستین سال‌های سده بیستم به انگلستان و ایالات متحده راه یافت و پس از دهه 1960م و بر آمدن موج دوم فمینیسم، استفاده از آن برای كسانی كه حامی بهبود وضعیت زنان در جامعه بودند، متداول‌تر گشت (لیپست، دیگران، 1383: ص1016). فمینیسم در ارائه نظریه و مطالبات زنان چنان استعاره‌ای عمل نمود كه اساس اندیشه‌های خود را از مكاتب سیاسی، جامعه شناسی و عقاید سیاسی می‌گیرد. ذهنیت منفی نسبت به فمینیسم و عاریتی بودن ایده‌های آن ریشه در تحول تاریخی از یك سو و عدم انسجام مفهومی از سوی دیگر دارد. از جهت تاریخی در قرن 17 و 18م.
یعنی همان عصری كه اقتصاد فئودالی جای خود را به اقتصاد صنعتی داد، اولین زمزمه‌های خیزش زنان علیه وضعیت اسف باری كه در آن قرار داشتند، شروع گردید. از این رو شروع فمینیسم با پیدایش رنسانس پیوند خورده است. البته لازم به ذكر است كه زمینه‌های نظری فمینیسم‌ در اعصار قبلی فراهم آمده بود؛ چنان‌كه نوشته‌های «مارگاریت دوناوار» نویسنده مشهور قرن شانزدهم در مورد صلح، پادشاهی «الیزابت تودور» بر دریاهای انگلستان، قیام ژاندارك علیه تجاوز بیگانگان و... گواه بر تأثیرگذاری زنان در سرنوشت خود و حتی میهنی كه در آن زیست می‌كردند، بوده است. در قرن هفدهم «ماری دوگورنه» فرانسوی رساله‌ای در باب «برابری زنان و مردان و شكوه‌ی زنان» منتشر نمود كه در آن رساله طغیان وی علیه شرایط زنان هم عصرش كسانی كه همه چیزهای خوب بر ایشان ممنوع است ـ افرادی كه آزادی از آنها سلب شده وتمام فضیلت‌ها از ایشان دریغ شده است ـ به اوج می‌رسد (آندره، 1377: صص57-56). این شكوه‌ی زنان در ادوار بعدی هیچ‌گاه فرو ننشست؛ هر چند ردپایی نیز در افكار سیاسی و فلسفی نظیر ماركسیسم داشت. اما از جهت تاریخی فمینیسم همیشه با دو سؤال مهم مواجه بوده‌است: اول آن كه چرا این جنبش انحصار به غرب داشته و دوم این‌كه چرا بانیان آن از صاحبان اندیشه نبوده‌اند؟
فهرست مطالب
فمینیسم و جرم‌شناسی 1
چكیده 2
واژگان كلیدی 2
مقدمه 2

1) پیشینه فمینیسم در جرم شناسی 4

2) جرم‌شناسی فمینیستی 7

3) انواع جرم شناسی فمینیستی 9

1-3) فمینیسم لیبرالی 10
2-3) فمینیسم رادیكالی 10
3-3) فمینیسم ماركسیستی 10
4-3) فمینسیم سوسیالیستی 11

5-3) فمینیسم فرهنگی 11

6-3) نظریه‌های فمینیستی جدید 12

4) فمینیسم و سیاست جنایی افتراقی 12

5) تأثیر فمینیسم بر حقوق زنان 16

6) نتیجه گیری 18
فهرست منابع 18

حسین بازدید : 248 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
موضوع بحث پیدایش انسان از نظر علم و از نظر قرآن است ابتدا درباره پیدایش انسان از دیدگاه علم مطالبی را مطرح می كنم
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 11
فرمت فایل doc
حجم فایل 26 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24
پیدایش انسان از نظر علم و قرآن

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

پیدایش انسان از نظر علم و قرآن

مقدمه
موضوع بحث پیدایش انسان از نظر علم و از نظر قرآن است ابتدا درباره پیدایش انسان از دیدگاه علم مطالبی را مطرح می كنم. تحقیقات علوم طبیعی و مطالعات علمی در زمینه شناخت طبیعت، روش و شیوه ای دارد كه بیشتر بر مشاهدات عینی خارجی، تجربیات آزمایشگاهی، بررسی های تطبیقی، و نتیجه گیری های علمی از این مشاهدات و تجربه ها و بررسی ها تكیه دارد، و باید هم چنین باشد. باید بپذیریم كه شیوه های مورد استفاده در این قرن های اخیر در زمینه شناخت طبیعت، شیوه‌های پیشرفته، آگاهی بخش و پرثمری بوده است . یكی از چهره‌های درخشنده در طبیعت شناسی علمی داروین است. مطالعه زندگی نامه این مرد نشان می‌دهد كه مردی به تمام معنا جستجوگر، علم دوست، و عاشق شناخت بهتر جهان بوده است. او به راستی می‌خواسته بر آگاهیهای صحیح‌تر درباره جهان طبیعت دست بیابد. روشی علمی كه او برای این منظور مورد استفاده قرار داده روشی است كه در اصل صحیح و عالمانه و علمی است و كه هنوز هم به قوت خودباقی است و در آینده هم باید از آن استفاده كرد. او با بردباری قابل تحسینی مجموعه اطلاعاتی علمی را كه درباره پیدایش موجودات طبیعت، ومخصوصاً موجود زنده، تا عصر او دیگران در كتابهایشان نوشته بودند گردآوری كرد و مورد مطالعه قرار داد.
و چون یك طبیعت شناس ارزنده فقط ملا كتابی نیست بلكه كتاب بزرگتری را كه او مورد استفاده دایم و پیگیر قرار می دهد كتاب پر راز و در عین حال آگاهی بخش طبیعت است، او تلاش كرد تا نه تنها به صورت شخصی، بلكه با تمام امكاناتی كه در اختیار داشت ( كلكسیون ها و مجموعه های ارزنده ای از فسیل‌های گیاهی وحیوانی، از انواع سنگها، و آنچه می توانست در شناخت علمی طبیعت به او كمك بكند ) به شناخت طبیعت بپردازد. برای اینكه پیوند فرهنگ بشری در طول قرنهای گوناگون محفوظ بماند و فكر نكنیم كه همه چیز نو است و بر گذشته‌ها یكسره خط بطلان بكشیم، یادآوری می كنم كه مشابه این طرز عمل را در طبیعت شناسی ارسطو و در زندگی نامه او نقل كرده اند. ارسطو هم از محبت و علاقه اسكندر پرقدرت به خودش یك استفاده فراوان و مهم كرد و آن این بود كه از او و از كسانی كه با او بودند خواسته بود تا به هر جا می روند مدارك طبیعی تازه علمی را برای تهیه كلكسیونهای علمی طبیعی برای او بفرستند.
به همین جهت است كه او در كتابهای طبیعت شناسی‌اش آگاهی‌هایی می دهد كه از محیط یونان وپیرامون یونان بسی ‌فراتر است؛ آگاهی‌هایی ناشی از مشاهدات عینی و همراه با نتیجه گیریهای >نیمه علمی < داروین با نتیجه‌گیری از مجموعه مطالعات وسیعش، در خلال كتابها و بر آثار طبیعی گردآوری شده زمانش، نتیجه‌ای گرفت كه البته این نتیجه و این فرضیه سابقه داشت : فرضیه تكامل. فرضیه تكامل مخلوق داروین نیست بلكه داروین با مطالعاتش توانست در شناساندن علمی این فرضیه و گسترش نتیجه گیریهای علمی از آن یك نقطه عطف و یك جهش به وجود بیاورد، و به همین جهت فرضیه تكامل به نام داروینیسم معروف شد. ما نباید بگوییم این نامگذاری‌ها غلط است. نباید بر سر آنها جدال كنیم. باید معنی صحیح این نامگذاری‌ها را یاد بگیریم. وقتی می‌گوییم داروینیسم، نمی‌خواهیم بگوییم و فرضیه‌ها و نظریات علمی كه او خلق و ابداع كرده است. می‌توانیم بگوییم نظریاتی كه او به بهترین وجه نسبت به زمان خودش و قبل از خودش به آنها شكل داد. بر طبق این نتیجه گیری نهایی داروین به این نتیجه‌هایی كه عرض می‌كنم رسید.
کلمات کلیدی:

انسان

پیدایش انسان از نظر علم

پیدایش انسان از نظر قرآن


حسین بازدید : 115 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
سوره حمد که نام دیگرش فاتحه الکتاب است هفت آیه دارد و تنها سوره‌ای است که بر هر مسلمانی واجب است حداقل روزانه 10 بار آن را در نمازهای شبانه روزی بخواند و گرنه نماز او باطل است
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 12
فرمت فایل doc
حجم فایل 32 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17
تفسیر آیه اول سورة حمد

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

تفسیر آیه اول سورة حمد

الحمد لله رب العالمین
سپاس و ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان است
Praise be to God , The Cherisher and sustaine of the world
مقدمه:
قرآن مجید با تأثیر فراوانی که در زندگی بشر و تحول تاریخ و مخصوصا مسلمین داشته است، اما چنانکه شایسته و بایستة مقام قرآن بوده به آن توجه نشده و درس مردم مهجور مانده است و با آنکه خود قرآن فرمود: (و لفد سیر نا القرآن للذکر)- ما قرآن را برای پندگیری سهل و آسان قرار دادیم – باز عده‌ای از مطالب قرآنی مورد فراموشی و بی توجهی قرار گرفته است.قرآن مجید از اول تا آخر پیام الهی برای بشر است و آگاهی و آشنایی با مقام پیام لازم است. خصوصا پیامی که از جانب خدا و مربوط به سعادت دنیوی و ابدی انسان‌ها باشد که توبر در مقام آیات و مطالب آن لازم است.
کلمات کلیدی:

تفسیر قرآن

تفسیر نمونه

تفسیر المیزان

تفسیر سوره حمد

سورة حمد

سوره حمد که نام دیگرش فاتحه الکتاب است هفت آیه دارد و تنها سوره‌ای است که بر هر مسلمانی واجب است حداقل روزانه 10 بار آن را در نمازهای شبانه روزی بخواند و گرنه نماز او باطل است. بنا بر روایت جابر بن عبدالله انصاری از رسول اکرم (ص): این سوره بهترین سوره های قرآن است و به نقل از ابن عباس سورة حمد اساس قرآن است. در حدیث نیز آمده است: اگر هفتاد مرتبه این سوره را بر مرده خواندید و زنده شد تعجب نکنید.از نامگذاری این سوره به فاتحه الکتاب معلوم می‌شود که تمام آیات قرآن در زمان رسول اکرم (ص) جمع آوری شده و به صورت کتاب در آمده است و به امر ایشان در سوره در آغاز قرآن قرار گرفته است.
همچنین در حدیث ثقلین می‌خوانیم که پیامبر فرمود: «انی تارک فهکم العقلین کتاب الله و عترتی - من دو چیز گرانبها در میان شما می‌گذارم. کتاب خدا و امتم را- از این حدیث نیز معلوم می شود که آیات الهی در زمان پیامبر به صورت کتاب الله جمع آوری شده و به همین نام در میان مسلمانان معروف و مشهور بوده است.آیات سور] مبارکه فاتحه الکتاب اشاراتی دربارة خداوند و صفات او، مسأله معاد، شناخت و درخواست رهروی در راه حق و قبول حاکمیت و ربوبیت خداوند دارد. همچنین بر ادامة راه اولیای خدا، ابراز علاقه به مؤمنان و از گمراهان و غضب شدگان اعلام بیزاری و انزجار شده است.
فهرست
تفسیر آیه 7
تفسیر نمونه 10
تفسیر المیزان 14
فهرست منابع 18

حسین بازدید : 128 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر حضرت آیه الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی (ره)
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 12
فرمت فایل doc
حجم فایل 33 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 21
تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر حضرت آیه الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی (ره)

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر حضرت آیه الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی (ره)

ترتیب نزول سوره حمد

این سوره اولین سوره از نظر قرآنی و دومین سوره از جهت نزولی است.
مجموع کلمات ، حروف و آیات سوره حمد
سوره حمد دارای 27 کلمه و 140 حرف است و به اتفاق کلیه مفسران دارای 7 آیه است.
غرض سوره حمد
سوره حمد با توصیف خداوند از راه نعمتهای او آغاز می‌شود و با صفت ربوبیت ادامه می‌یافته و دو نوع رحمت ، ظهور ذات و اراده‌اش را در عوالم وجود بیان می‌کند.
مالکیت روز جزا ، تصرف قاهرانه الهی در عالم و تحول عمومی عالم و سرّ معاد را به بهترین کیفیت می‌رساند.
بیان آیه تبعد از زبان بنده «ایاک نعبد ...» و حصر عبادت معرف استعداد انسان برای تحول و تکامل است است که تنها ممیز آدمی همین است.
صراط مستقیم گویای تشریع ، قوانین و شریعت است.
پایان سوره اسرار و علل موت و حیات ، ترقی و انحطاط افراد و ملل گذشته است.
کلمات کلیدی:

مفسر

سوره حمد

تفسیر قرآن

امام خمینی


حسین بازدید : 115 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
خداوند متعال بر اساس علم بى پایان و حکمت بالغه خود راه سعادت و برنامه خوشبختى و رسیدن انسان را به کمال شایسته او، توسط پیامبر اکرم(ص) به مردم ابلاغ فرمود
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 17
فرمت فایل doc
حجم فایل 45 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 40
روشهای برخورد امام على (ع)و پیامبر(ص) با مخالفان

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

روشهای برخورد امام على (ع)و پیامبر(ص) با مخالفان

رحمت پایه و اساس هدایت الهى

خداوند متعال بر اساس علم بى پایان و حکمت بالغه خود راه سعادت و برنامه خوشبختى و رسیدن انسان را به کمال شایسته او، توسط پیامبر اکرم(ص) به مردم ابلاغ فرمود. اساس هدایت خداوند مبتنى بر رحمت، عفو، گذشت، عطوفت و مهربانى است و غضب و عذاب حالت استثنایى دارد و جز در موارد ناچارى از آن استفاده نمى شود. در دعا مى خوانیم: «اى کسى که رحمت او بر خشم و غضبش پیشى دارد». دستور به آغاز کردن همه کارها با «بسم الله الرحمن الرحیم» براى توجه دادن به رحمت بى پایان و بى منتهاى خداوند متعال است و نیز شروع 113 سوره از سوره هاى قرآن ـ کتاب هدایت و راهنمایى بشر به سوى کمال و سعادت ـ با «بسم الله الرحمن الرحیم» به انسان مى فهماند که هدایت خداوند بر اساس رحمت و مهربانى است نه بر اساس انتقام، خشم، غضب و ... .
پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام که از سوى خداوند متعال براى هدایت مردم معیّن شده اند، در تمام برنامه هاى خود، از جانب خدا موظف اند که اصل را بر رحمت و عطوفت قرار دهند و از خشونت و تندى جز در موارد استثنایى بپرهیزند. پیشوایان معصوم علیهم السلام مظهر صفات و اسماء خداوند هستند و به مقتضاى «ارحم الراحمین» بودن خدا و شمول رحمتش نسبت به همه موجودات، آنان نیز باید نسبت به همه مردم مهربان باشند. قرآن کریم در بیان سیره و روش پیامبر اکرم(ص) در برخورد با مسلمانان مى فرماید:
«بر اثر لطف و رحمت خداست که با مردم مهربان و ملایم شدى، اگر تندخو و سخت دل بودى، مردم از اطراف تو پراکنده مى شدند. پس از کردار ناپسند مردم در گذر، براى ایشان آمرزش بخواه و در کارها با آنان مشورت کن و آنگاه که تصمیم گرفتى بر خدا توکل کن، به درستى که خدا توکل کنندگان را دوست دارد.»پیامبر بزرگوار اسلام(ص) در هدایت مردم به راه سعادت و خوشبختى، حریص و آزمند بود، از هیچ تلاش و کوششى فروگذار نمى کرد، از همه چیز خود گذشته بود و هیچ چیز مانع و جلودار او نبود. بر پیامبر اکرم(ص) بسیار سخت و دشوار بود که مردم به عذاب، بدبختى و شقاوت گرفتار شوند، قرآن کریم مى فرماید:«پیامبرى از شما براى هدایتتان آمده است، که رنج و پریشانى شما بر او بسیار گران است. او بر هدایت شما بسیار حریص و مشتاق است و به مؤمنان بسیار رؤوف و مهربان است.»
کلمات کلیدی:

رحمت

پیامبر(ص)

امام على (ع)

هدایت الهى


حسین بازدید : 95 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)

مقاله ریشه های انقلاب اسلامی

در یكصد سال اخیر با طرح نهضت احیای فكر دینی در منطقه آفریقا، شبه قاره هند و منطقه خاورمیانه توسط اندیشمندان مصلحی همچون سید جمال الدین اسدآبادی، اقبال لاهوری، محمد عبده، كواكبی و دیگر شخصیت های متفكر اسلامی حركات جدیدی به وقوع پیوست
دسته بندی تاریخ و ادبیات
بازدید ها 13
فرمت فایل doc
حجم فایل 43 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24
مقاله ریشه های انقلاب اسلامی

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

مقاله ریشه های انقلاب اسلامی

سپیده سخن
در یكصد سال اخیر با طرح نهضت احیای فكر دینی در منطقه آفریقا، شبه قاره هند و منطقه خاورمیانه توسط اندیشمندان مصلحی همچون سید جمال الدین اسدآبادی، اقبال لاهوری، محمد عبده، كواكبی و دیگر شخصیت های متفكر اسلامی حركات جدیدی به وقوع پیوست. این اندیشه انقلابی در ایران در نهضت تنباكو، انقلاب مشروطیت و نهضت ملی ایران به رهبری علماء و اندیشمندان دینی به ویژه چهره های ارزنده ای همچون میرزای شیرازی بزرگ، شهید شیخ فضل اللّه نوری، آیت اللّه كاشانی، شهید نواب صفوی و در نهایت در پدید آمدن انقلاب اسلامی ایران به رهبری بزرگ رهبر حركت اسلامی در جهان معاصر ظهور یافت. گسترش شعاع حركت های اسلامی در سراسر جهان، استكبار جهانی را بر آن داشت كه برای مقابله جدّی با این حركت های شتابنده و انقلابی كه تمام منافع شان را در معرض خطر قرار داده است به مقابله و مبارزه برخیزد. چرا كه سیاست استكبار جهانی چه در دوره نفوذ استعمار پیر انگلیس و یا در دوران سلطه آمریكا بر بخش عمده ای از مناطق جهان بر جلوگیری و خاموش نمودن شعله های انقلاب در سطح جهان استوار گردیده بوده و در طول قرنهای اخیر این سیاست آنان همچنان ادامه یافته است.
امّا همان گونه كه خداوند متعال وعده داده است: «و لا یحیق المكر السی ء الّا باهله؛ نیرنگ های بد و اندیشه های زشت تنها دامان صاحبانش را می گیرد». همه توطئه ها و نقشه های شیاطین شرق و غرب به خودشان برگشته و نقش بر آب شده است. پرواضح است كه این رویه و سنت الهی در ناكام گذاشتن اهل باطل تا زمانی ادامه خواهد یافت كه ملت مسلمان ایران و متولیان نظام جمهوری اسلامی ایران با خلوص نیت در مسیر الهی گام بر می دارند امّا اگر خدای نخواسته روزی از این مسیر منحرف شوند و یا انگیزه های غیر الهی را در اقدامات خود مد نظر داشته باشند آنگاه دیگر نمی توان به امید امدادهای الهی چشم دوخت چرا كه خداوند متعال می فرماید: «ان تنصروا اللّه ینصركم و یثبّت اقدامكم؛ اگر آئین خدا را یاری كنید او هم شما را یاری خواهد كرد و گامهایتان را استوار می گرداند.» امّا خداوند متعال این وعده اش را مشروط به استواری در راه حق و صراط مستقیم قرار داده است و اگر از این طریق مسلمانان تخطّی كنند دیگر دست غیبی الهی بر سر آنان سایه افكن نخواهد بود خداوند متعال فرمود: «عسی ربّكم ان یرحمكم و ان عدتم عدنا؛ امید است پروردگارتان به شما رحم كند امّا هرگاه(از راه حق) برگردید ما هم (از اندیشه امداد و یاری شما) بر می گردیم.
کلمات کلیدی:

انقلاب فرهنگی

انقلاب اسلامی

نهضت آزادی ایران

ریشه های انقلاب اسلامی

فهرست مطالب
سپیده سخن 1
نهضت آزادی ایران چه گفت و چه كرد ؟ 5
انگیزه ها و ریشه های توطئه 7

تبلیغات قوی ترین ابزار توطئه 10

قم و پیروزی انقلاب اسلامی 10

قیام 15 خرداد 13

قیام 19 دی قم (سال 1356) 13

حلول تفكر اسلامی در دانشگاه ارتباط فكری دانشگاه و مراكز دینی 15

راهیابی دیانت به دانشگاه ها 15

حلول تفكر اسلامی در دانشگاه ارتباط فكری دانشگاه و مراكز دینی

انقلاب فرهنگی 19
منابع و مآخذ: 24

حسین بازدید : 256 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
نیاکان پیامبر اسلام به ترتیب عبارتند از عبدالله، عبدالمطلب، هاشم، عبدمناف، قصی، کلاب، مره، کعب، لوی، غالب، فهر، مالک، نضر، کنانه، خزیمه، مدرکه، الیاس، مضر، نزار، معد و عدنان
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 14
فرمت فایل doc
حجم فایل 51 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 40
قصی بن كلاب- عبد مناف بن قصی- هاشم بن عبدمناف

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

قصی بن كلاب- عبد مناف بن قصی- هاشم بن عبدمناف

«قصی بن کلاب»
نیاکان پیامبر اسلام به ترتیب عبارتند از: عبدالله، عبدالمطلب، هاشم، عبدمناف، قصی، کلاب، مره، کعب، لوی، غالب، فهر، مالک، نضر، کنانه، خزیمه، مدرکه، الیاس، مضر، نزار، معد و عدنان. به طور مسلم نسب آن حضرت تا «معدبن عدنان» به همین قرار است ولی از عدنان به بالا تا حضرت اسماعیل از نظر شماره و اسامی مورد اختلاف است و طبق روایتی که ابن عباس از پیامبر نقل کرده هر موقع نسب آن حضرت به عدنان رسید نباید از او تجاوز کرد. زیرا خود آن حضرت هنگام بیان کردن نام نیاکان خود از عدنان تجاوز نمی¬کرد و دستور می¬داد دیگران هم از شمردن باقی نسب تا به اسماعیل خودداری کنند و نیز می¬فرمود: که آن چه در میان اعراب در این خصوص معروف است درست نیست.قصی پسر کلاب بود. مادر کلاب، هند دختر سریربن ثعلبۀ بن حارث بن فهر بن مالک بن نضر بن کنانه بود، و دو برادر ناتنی داشت که از یک مادر نبودند: تیم و یقظه که به گفته هشام، مادرشان اسماء دختر عدی بن حارثۀ بن عمر و بن عامر بن بارق بود. ولی ابن اسحاق گوید که مادرشان هند دختر حارثه از قوم بارق بود و به قولی یقظه از هند مادر کلاب بود.
کلمات کلیدی:

قصی بن کلاب

عبد مناف بن قصی

هاشم بن عبد مناف

فهرست مطالب
«قصی بن کلاب» 1
«عبد مناف بن قصی» 18
«هاشم بن عبد مناف» 23
علت لقب عبدالمطلب را مورخان چنین مینویسند: 32
شفاء دختر دیگر پدرش چنین مرثیه سروده است: 36
فهرست منابع 38

حسین بازدید : 77 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)

مقاله-تجربه-مرگ.aspx"> مقاله تجربه مرگ

انسان هر آنچه که در فکر خود میگذراند میل دارد به زبان آورد و تفکر خود را به حقیقت تبدیل کند اما حقیقت تفکر‘عقل است که انسان را به بازگوگردند حقایق راهنمایی می کند هر چند بازگو کردن حقیقت سخت و دشوار است
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 7
فرمت فایل doc
حجم فایل 46 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 28
مقاله تجربه مرگ

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

مقاله تجربه مرگ

مقدمه
انسان هر آنچه که در فکر خود میگذراند میل دارد به زبان آورد و تفکر خود را به حقیقت تبدیل کند اما حقیقت تفکر‘عقل است که انسان را به بازگوگردند حقایق راهنمایی می کند هر چند بازگو کردن حقیقت سخت و دشوار است اما این بازگو کردن یک نوع رهایی از ذلت برای متکلم و مخاطب است چرا که بازگو کردن حقایق در شنونده تاثیر فراوان دارد اما بازگو کردن حقایق به وسیله ی قلم و کاغذ بسیار دشوارتر از بازگو کردن با زبان است چرا که کلمات گفتاری را باید به صورت نوشتاری درآورد وباید در آن کلمات تحقیق و تفحص نمود و عدله ای محکم برای بیان حقایق خود شرح داد این حقیر در این کتاب به تعریف مرگ و زندگی عالم برزخ و منازل عالم برزخ پرداخته ام و در مورد افرادی که مرگ را فراموش کرده و به این دنیای فانی چسبیده اند و به یاد عاقبت خود س از مرگ نیستند در این مجموعه بحث نموده ام و همچنین در مورد جایگاه اشخاص در عالم برزخ و نوع عذاب و جزاء وپاداش و مکان و منازل و زمینهای عالم برزخ نوشته ام و نام این کتاب را از مرگ را تجربه کنید نا امیدم تا معنای کلی این کتاب که در مورد سرزمین های عالم برزخ و باقی ماندن روز قیامت است را بدهد.
کلمات کلیدی:

مرگ

یاد مرگ

فشار قبر

تجربه مرگ

آفرینش

انّا خلقنا الا نس من نطفة ﺃمساج تّبتلیه فجعلنه سمیغا بصیرا
ما انسان را از نطفه مختلطی آفریدیم و سپس او را می آزماییم بدین جهت او را شنوا و بینا قرار دادیم .
همان طور که از این آیه شریفه مشخص است خداوند انسان را آفرید تا سپاسگزار نعمات خداوند باشد و بر خلاف دیگر خلقتهای پروردگار مثل فرشتگان و ملائک برای انسان بهشت و جهنم قرار داد و انسان را مختار نمود تا خودش منزلگاه عبدیت را انتخاب کند و زمانی که شیطان به خلقت انسان حسادت کرد فقط از خداوند چنین درخواست کرد :
میخواهم مرا عذابی ندهی و مرا تا روز قیامت به حال خود رها کنی و نسل من را پایدار و بدون مرگ باشد و از هر انسانی که به دنیا می آید از نسل من هم یک شیطان به دنیا آمده و با او تا روز مرگش باشد حال سالهای سال گذشته و شیطان توانسته بسیاری از انسانها را از مسیر خداوندی خارج سازد مانند اولین خلقت خداوند حضرت آدم و حوا که به وسیله فریب از بهشت رانده شدند و به زمین فرود آمدند.
و یا مانند حسادت قابیل به هابیل فقط به خاطر زن زیبایی که هابیل داشت که موجب قتل هابیل به دست قابیل شد و هزاران مورد از این مسائل که تا کنون انسانهای زیادی را از خدا جدا ساخته و توانسته بین انسان و خداوند فاصله زیادی بیندازد .مگر خداوند نفرمود ای ابلیس ! آنانی که با توﺃ ند و به سخنان تو گوش میدهند با تو وارد دوزخ خواهند شد و کسانی که از تو پیروی نکنند و به سوی من آیند وارد بهشت خواهند شد .پس چرا انسانهای زیادی به این باور نرسیده اند و همواره از شیطان اطاعت میکنند و فقط تعداد کمی به اطاعت خداوند پرداخته اند ؟
زیرا انسان فقط لذت این دنیا را دیده و چشیده و هیچ اطلاعی و تجربه ای از لذت بهشت ندارند و این بهترین راه و تیر شیطان برای خلاصی انسان است مثلی معروف هست که میگوید انسان تا شیرینی نخورده مزۀ شیرینی را نمیفهمد پس انسان دارای شهوت ، مال و ثروت و لذت دنیا است و شیطان با نشان دادن رزق و برق دنیا انسان را فریب میدهد و انسان به این دنیا طمع پیدا میکند .
فهرست مطالب
مقدمه..........................................................................3
آفرینش........................................................................4
یاد مرگ.......................................................................6
مرگ...........................................................................7
قبر ............................................................................9

فشار قبر......................................................................13

عالم برزخ ...................................................................14

سرنوشت ارواح مردگان در عالم برزخ .................................15

سرزمین اماره ..............................................................17
سرزمین لوامه ..............................................................21

سرزمین مطمئنه (نفس المطمئنه) ........................................23

سرزمین برهوت.............................................................24
توبه ..........................................................................25
کفن کردن.....................................................................26
نماز میت.....................................................................26
نماز وحشت..................................................................27
شباهت به حیوان............................................................27
منابع و مآخذ.................................................................28

حسین بازدید : 120 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)

مقاله تحقیقی در مورد حدیث ثقلین

جمله مهمترین احادیث درباره اهل بیت حدیث ثقلین است كه از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است در نقل این حدیث اهتمام اهل سنت كمتر از اهتمام شیعیان نیست، به طوری كه همه كتب معتبر اهل سنت آن را نقل كرده‌اند
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 21
فرمت فایل doc
حجم فایل 42 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 28
مقاله تحقیقی در مورد حدیث ثقلین

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

مقاله تحقیقی در مورد حدیث ثقلین

اهل بیت (ع) و حدیث ثقلین

از جمله مهمترین احادیث درباره اهل بیت حدیث ثقلین است كه از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است. در نقل این حدیث اهتمام اهل سنت كمتر از اهتمام شیعیان نیست، به طوری كه همه كتب معتبر اهل سنت آن را نقل كرده‌اند و حجت‌الاسلام ذكرالله احمدی بعد از بررسی مستندات این حدیث معروفترین كتب اهل سنت به بررسی مفهوم این حدیث پرداخته و افضلیت عترت، عصمت و مرجعیت علمی و سیاسی اهل بیت را نتیجه گرفته است.یكی از احادیثی كه در عظمت اهل بیت عصمت و طهارت و ضرورت پیروی ائمه هدی (ع) و نقش این خاندان در هدایت امت اسلامی از پیامبر بزرگوار اسلام (ص) وارد شده، حدیث معروف «ثقلین» است.
این حدیث با اسناد متواتره نقل شده و مجمع علیه بین فریقین است به طوری كه بیش از 33 صحابی آن را روایت كرده‌اند و علاوه بر نقل علماء و محدثین بزرگ شیعه، بالغ بر 180 تن از اكابر علمای اهل سنت و مشاهیر دانشمندان و محدثین سنی آن را در جوامع حدیثی خود، از جمله در صحاح سته به اسناد صحیح آورده‌اند.الفاظ حدیث «ثقلین» در این روایات مختلف است. جهت آگاهی بیشتر توجه خوانندگان گرامی را به متن حدیث ثقلین برگرفته از رساله ارزشمند- دار التقریب بین المذاهب الاسلامیه- در مصر كه حدود پنجاه سال پیش منتشر شده است، جلب می‌نماییم و بعد نیز به منابع دقیق برخی از نصوص اشاره می‌كنیم.[1]
کلمات کلیدی:

دین اسلام

حدیث ثقلین

اهل بیت (ع)

فهرست مطالب
موضوع:حدیث ثقلین 1
اهل بیت (ع) و حدیث ثقلین 1
ناقلین حدیث ثقلین 6
مصادر حدیث ثقلین 8
شرح و نتیجه‌گیری 11
افضلیت عترت 13
آبادانی دین 14
مصونیت از خطا 14
خالی نبودن زمین از حجت 15
تلازم قطعی قرآن و حدیث 18
اعتصام به حبل‌الله 19
خسارت بشریت 19

حسین بازدید : 90 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
بعداز رحلت پیامبر اكرم ، درباره جانشینی حضرت درمیان مسلمانان اختلاف شدیدی پدید آمد و همین نظرات مختلف سبب بوجود آمدن فرق مختلفی نیز شد
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 12
فرمت فایل doc
حجم فایل 39 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 33
جستاری درگرایش و پیدایش شیعه

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

مقاله جستاری درگرایش و پیدایش شیعه

سخن نخست
انسان زنده و پویا و تلاشگر با تكیه بر اندیشه هایش هویت می یابد و شناخته می شود نگرشی با تكیه بر كنش ها و واكنش ها و راه و رسم های انسان برتر . الگو، اسوه بی تردید راهگشا و راهنماست . و دوسوی یك مرز همراه درمقابل با یكدیگر صف آرائی كرده اند .سمت و سوی حق و جبهه باطل ، پرچم ایمان و بیرق كفر، و بدون تقابل این دو كه زندگی شاید تحمل و روزمرگی باشد و خورد و پوش و چه و چها .سرنوشت شیعه دردوران تلخ و شیرین تاریخ پرماجرایش عبرت آمیز پند آموز است ازتشكیل نخستین هسته مقاومت درمقابل بدعت گذارها ، پوست خز پوشها ، رانت خواران و …
تا امروز كه نگرش دنیای غارتگر درمقابل شیعه جر تحریف حقایق و برخورد حذفی فیزیكی نیست . تشیع همواره برپای ایستاده است .و دشمنان این مكتب پس از یأس از مبارزه منطقی و رویاروی و اصولی بسیار كوشیده اند با تحریف اصول تشیع و پیرایه بستن به آن تا مرز خرافه و گزافه از تلالو انوار درخشان ارزشهای آن بكاهند .اما دراوج آوازه گری دشمنان شیعه ، مكتب تشیع همواره توانسته است جایگاه تاریخی خود را حفظ كند . جستار حاضر كنكاشی به تعجیل و تلمیح است و مشتی است نمونه خروار كه بیشتر از زبان دشمنان شیعه آورده شده امید كه بینان اندیشه سترگ باخواندن این صفحات استحكامی بیشتر یابد .
کلمات کلیدی:

شیعه

تشیع

مسئولیت شیعه بودن

تاریخچه پیدایش شیعه

شیعه
بعداز رحلت پیامبر اكرم ، درباره جانشینی حضرت درمیان مسلمانان اختلاف شدیدی پدید آمد و همین نظرات مختلف سبب بوجود آمدن فرق مختلفی نیز شد . ازسوی دیگر لزوم صدور قوانین جدید برای مسائل دینی و سیاسی و اجتماعی سبب شد كه دانشمندان اسلامی با توجه و بهره گیری ازقرآن و سنت رسول اكرم و احادیث و اعمال جانشینان رسول خدا ، علم جدیدی به نام فقه را به وجود آورند ، كه دراین علم به اعمال و رفتار روزمره انسان درجامعه اسلامی پرداخته شده و قوانینی صادر می شود .ازقرن دوم و سوم هجری و مخصوص دردوره عباسیان و زمان مأمون خلفه عباسی جدلها و بحثهای مذهبی فرق مختلف شدت گرفت . عیسوی و یهودی و زرتشتی و سایر ادیان به آزادی هریك دلایلی را جهت اثبات حقانیت خویش عرضه می كردند و با مدعیان سایر ادیان به مباحث و مجادله می نشستند . دراین میان دانشمندان اسلامی جهت دفاع از اسلام ، علمی به نام علم كلام را پدید آورند. علم كلام درباره حقانیت دین اسلام و اصول دین بحث می نمود و وظیفه پاسداری از دین را برعهده داشت .
فهرست مطالب
جستاری درگرایش و پیدایش شیعه 1
سخن نخست 2
شیعه 3
ادوار تاریخی تشیع 10
غیبت 10
نیابت 11
اجتهاد 11
مسئولیت شیعه بودن 13
مصلحت – حقیقت 20
منابع و مآخذ: 33

حسین بازدید : 124 شنبه 13 تیر 1394 نظرات (0)
در این مقاله بر آن شده‏ایم تا رابطه اخلاق و عرفان را از دیدگاه استاد شهید مطهری بررسی كرده، به تبیین نگرش‏ها وگرایش‏های عرفانی او بپردازیم؛
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 16
فرمت فایل doc
حجم فایل 43 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 22
رابطه اخلاق و عرفان

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

رابطه اخلاق و عرفان

چكیده‏:
در این مقاله بر آن شده‏ایم تا رابطه اخلاق و عرفان را از دیدگاه استاد شهید مطهری بررسی كرده، به تبیین نگرش‏ها وگرایش‏های عرفانی او بپردازیم؛ چه این‏كه استاد، عرفان را از نوع شناخت شهودی و مبتنی بر سیر و سلوك عملی‏ دانسته تا انسانِ عارفِ سالك، از مرحله «فهمیدن» به منزل «رسیدن و دیدن» تكامل یافته، به مقام توحید درمراتب گوناگون نائل شود كه عرفان را با توحید ناب و انسان كامل نسبتی تام و تمام خواهد بود و در این جهت برخی‏ازاصول عرفانی از وحدت شخصی وجود، سلوك و شهود، ریاضت و عشق و محبّت بررسی شده و استاد، مقوله«وحدت وجود» را در مقام تصوّر و تصدیق از نوع سهل و ممتنع دانسته، معتقد است: بسیار اندكند كسانی كه به‏حقیقت معنا و ماهیت آن‏ می‏پردازند.
به اعتقاد استاد، عرفان با تصوّف فرق دارد و اوّلی را مقوله‏ای فرهنگی و دومی را اجتماعی می‏داند و به‏شدّت برنظریه اصالت، استقلال و غنای عرفان اسلامی و زایش و رشد و بالندگی عرفان اسلامی از دامن فرهنگ و آموزه‏های‏ قرآنی ـ روایی تأكید دارد و نظریه بیگانه بودن عرفان با آموزه‏های اسلامی یا التقاطی و تلفیقی بودن عرفان اسلامی با عرفان‏های هندویی، مسیحی و... را نقد كرده، نمی‏پذیرد؛ اگر چه تأثیر و تأثّر فرهنگ‏های اخلاقی ـ عرفانی را با عرفان‏ اسلامی قبول دارد.و نیز در این مقاله بر آن شدیم تا به تجلیّات و نماد و نمونه‏ای از گرایش‏های عرفانی استاد شهید مطهری و تحوّل‏تكاملی اندیشه، انگیزه و عمل وی از حكمت به عرفان به‏ویژه در اواخر عمر گرانبهایش اشاراتی داشته‏ باشیم.
واژگان كلیدی:

اخلاق

اخلاق

ریاضت

وحدت وجود

عشق و محبّت

حكمت و فلسفه

مقدّمه‏
تفسیری كه از شاكله و شخصیت استاد شهید مطهری در اذهان خاص و عام وجود دارد، این است كه او راشخصیت فلسفی و حكمی می‏دانند و همین بُعد وجودی استاد، ظهور بیش‏تری دارد و اكثر نوشته‏ها و گفته‏های آن‏ متفكّر بزرگ نیز از خردورزی و عقل‏گرایی او در تبیین اندیشه و بینش و حتّی گرایش‏های دینی حكایت می‏كند كه‏ حكمت اندیشی و فلسفه‌ورزی او بر هیچ اهل معرفتی پوشیده نیست؛ امّا به این معنا نیست كه در عرصه‏ها و ساحت‏های دیگر از مطالعات، اظهارنظر و تضلّع ویژه بهره‏مند نبوده است؛ بلكه شخصیت جامع‏الاطراف شهید مطهری جواز ابراز اندیشه و اظهار رأی صائب و ثاقب وی را در ابعاد گوناگون تفكّر دینی نیز منطقی و معقول می‏نماید؛ به‌ویژه این‏كه گرایش‏های علمی و عملی استاد شهید به مقوله عرفان پژوهی در اواخر عمر شریفش، موارد معیار سنجش، و ارزیابی، استخراج و تبیین دیدگاه‏های عرفانی او را نیز مطلوب، بلكه ضرور می‏كند؛
افزون بر این‏كه از صاحب نظری و كارشناسی ژرف‏اندیش، با گستره علمی و مطالعاتی فراوان، نیازشناسی، زمان‏شناسی و درك و درد دینی‏كه استاد داشت، انگیزش بیش‏تری را فراروی ما می‏نهد تا نگرش‏ها و گرایش‏های عرفانی ـ سلوكی وی را بیش از پیش ‏مورد كاوش معرفتی قرار دهیم و این ساحت معرفتی شهید مطهری نیز به اصحاب معرفت و ارباب فضیلت و دانش‏پژوهان و حقیقت جویان معرّفی شود؛ چه این‏كه در آثار و اثمار گونه‏گون گفتاری و نوشتاری یا بیانی و بَنانی آن متفكّر اسلام‏شناس، مواضع گوناگونی یافت می‏شود كه زمینه‏ها و بسترهای كافی را در حصول و تبیین این وجه شخصیتی وی ‏در اختیار ما می‏نهد.
فهرست مطالب
رابطه اخلاق و عرفان 1
چكیده‏ 2
واژگان كلیدی: 3
مقدّمه‏ 4

چیستی عرفان و اخلاق و اقسام آن از دیدگاه استاد شهید مطهری‏ 8

اشتراك و افتراق عرفان و فلسفه‏ 10

اشتراك‏ها و افتراق‏های عرفان عملی و اخلاق‏ 12

نسبت عرفان با اخلاق در اسلام‏ 14

نتیجه گیری : 18
منابع و ماخذ: 22

حسین بازدید : 156 شنبه 13 تیر 1394 نظرات (0)
یكی از پرسشهای نخستین در باب نظام هستی به منشا و سرچشمه موجودات مربوط می‌شود حكما با وجود وحدت نظر در اصل فاعلیت خدا در نحوه صدور موجودات از او آراء گوناگونی ابراز نموده‌اند كه یكی از آن آراء به نام «فاعلیت بالعنایه» و دیگر به نام «فاعلیت بالتجلی» موسوم گشته است
دسته بندی فقه،حقوق،الهیات
بازدید ها 12
فرمت فایل doc
حجم فایل 106 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 188
بررسی،شرح و تفسیر  فاعلیت بالعنایه و فاعلیت بالتجلی،مبانی آنها در دستگاه فلسفی مشائین و حكمت متعالیه و وجوه اشتراك و افتراق آنها

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

پایان نامه کارشناسی ارشد فقه،الهیات و معارف اسلامی با عنوان بررسی،شرح و تفسیر «فاعلیت بالعنایه» و «فاعلیت بالتجلی» ،مبانی آنها در دستگاه فلسفی مشائین و حكمت متعالیه و وجوه اشتراك و افتراق آنها

چكیده :
یكی از پرسشهای نخستین در باب نظام هستی به منشا و سرچشمه موجودات مربوط می‌شود. حكما با وجود وحدت نظر در اصل فاعلیت خدا در نحوه صدور موجودات از او آراء گوناگونی ابراز نموده‌اند كه یكی از آن آراء به نام «فاعلیت بالعنایه» و دیگر به نام «فاعلیت بالتجلی» موسوم گشته است.«فاعلیت بالعنایه« و «فاعلیت بالتجلی» دو تفسیر مختلف از نحوه صدور موجودات از مبدأ عالم وجود هستند. فارابی و ابن سینا معتقدند كه واجب تعالی به خودش علم دارد و این علم به خود موجب شكل‌گیری صور موجودات در عالم ازل می‌گردد و در مرحله دوم از همان علم با همان ترتیب، موجودات عالم اعیان صادر می‌گردد. اما چون حق متعال واحد و بسیط است لذا اولین موجود صادر از او واحد خواهد بود.
چیزی كه در قالب «قاعده الواحد» آن را تعبیر و تفسیر می‌كنند. این موجود اول كه از حق صادر شده عقل است. و سه جهت در او قابل فرض است. یكی نسبتش به وجود حق تعالی. دیگر نسبتش به وجود خویش و دیگری ماهیت یا امكانش و چون منشأ خلقت تعقل است لذا با تعقل هر یك، موجود مسانخ آن صادر می‌گردد: 1- عقل 2- نفس فلك 3- فلك اقصی. سیر نزولی به همین ترتیب ادامه می‌یابد. اما در سلوك فكری ملاصدرا دیگر سخن از آن صور ارتسامی نیست. بلكه واجب تعالی موجود بسیطی است كه علم به خودش دارد. (علم اجمالی در عین كشف تفضیلی) از این موجود بسیط نخستین موجود افاضه می‌گردد. همان صادر نخست همه به جهت معلولیتش دارای سه جهت است:
1- نسبتش به وجود حق تعالی 2- نسبتش به وجود خویش
3- فقر ذاتی، با علم به هر كدام از آن سه اعتبار، معلول مسانخ آن صادر می‌گردد.
به همین صورت سلسله موجودات شكل می‌گیرد:از این جهت تفاوت جوهری «فاعلیت بالعنایه» با «فاعلیت بالتجلی» در مداخله صور ارتسامی در «فاعلیت بالعنایه» است.نوشتار حاضر ضمن بررسی جداگانه و شرح و تفسیر هر از «فاعیت بالعنایه» و «فاعلیت بالتجلی» و مبانی آنها در دستگاه فلسفی مشائین و حكمت متعالیه، وجوه اشتراك و افتراق آنها را مورد بحث و ارزیابی قرار داده و به بررسی برخی شبهات و اعتراضات آن پرداخته است.
واژگان كلیدی:

ابن سینا

ملاصدرا

نظریه فیض

فاعلیت بالعنایه

فاعلیت بالتجلی

نظام هستی از دیدگاه حكما

بررسی تاریخی مسأله
فلاسفه قدیم دو نوع فعل و تاثیر در جهان شناسایی كرده‌اند: یكی فعل ارادی كه از موجودات ذی شعور صادر می‌شود كه با اختیار خود فعل را انجام می‌دهند. مثل افعال اختیاری انسان و دیگری فعل و تاثیری كه از موجودات غیر ذی شعور صادر می‌گردد كه همواره یكنواخت و بی اختلاف است.آنان برای هر یك از موجودات جسمانی، طبیعت خاصی قائل بوده‌اند كه ذاتاً اقتضای ویژه‌ای دارد. از جمله عناصر اربعه (آب، خاك، آتش و هوا) كه هر یك از آنها را مقتضی مكان خاصی هستند. بدین ترتیب سقوط سنگ از بالا به پایین، بالا رفتن شعله آتش را توجیه نموده‌ و طبیعت را مبدأ حركت معرفی كر‌ده‌اند.با عنایت به اینكه گاهی حركات و آثاری بر خلاف اقتضای طبیعت اشیاء، در آنها پدید می‌آید نظیر بلند شدن گرد و غبار، اثر وزش باد، لذا قسم سومی از افعال را به نام فعل قسری اثبات نموده‌اند.
و آن را به طبیعت مقسور نسبت داده‌اند. و معتقد بوده‌اند كه گرد و غبار با حركت قسری به سوی آسمان بلند می‌شود و با حركت طبیعی به سوی زمین باز می‌گردد. در مورد چنین فعلهایی اعتقاد بر این بوده است كه آنها دوام نخواهند داشت.از طرف دیگر گاهی ممكن است كه فاعل با اراده‌ای در اثر تحریك و تسلط فاعل قوی‌تر از خود بر خلاف خواست و اراده خود حركت نماید. از این رو قسم چهارمی به نام «فاعل بالجبر» به اقسام فاعل افزودند.بعدها حكمای اسلامی با تعمق بیشتر، انواعی دیگر از فاعل‌های ارادی را به اقسام فاعل اضافه نمودند. آنها نخست فاعل ارادی را دو قسم كردند.یكی «فاعل بالقصد» و دیگری «فاعل بالعنایه» .
دلیل تقسیم بندی فاعل ارادی به دو قسم مذكور این بود كه گاهی فاعل برای فعل نیاز به انگیزه‌ای زائد بر ذاتش دارد. مثل انسانی كه با اراده خویش از مكانی به مكان دیگر حركت می‌كند. این قسم را «فاعل بالقصد» نام نهادند كه متكلمان فاعلیت حق متعال را از این قسم دانستند. ولی گاهی فاعل برای اینكه فعل از او صادر گردد نیاز به پدید آمدن انگیزه‌ای ندارد، بلكه به محض تصور فعل، فعل از او صادر می‌گردد و این قسم را «فاعل بالعنایه» نامیدند. مثل انسانی كه در بالای شاخه بلندی ایستاده است به محض تصور سقوط، سقوط می‌نماید. فلاسفه مشاء فاعلیت حق متعال را در نظام آفرینش و در افعالش از این قسم شمردند.
سپس فلاسفه اشراق، نوع دیگری از فاعل اختیاری را مطرح نمودند. كه در این نوع فاعلیت علم تفضیلی به فعل عین خود فعل است. مثل علم تفضیلی انسان به صور ذهنی خود كه عین همان صورتهاست و قبل از تحقق آن فاعل فقط علم اجمالی به فعل دارد كه عین علم به ذات فاعل است. چنین فاعلی را «فاعل بالرضا» نامیدند و فاعلیت حق تعالی در افعالش از این قسم معرفی كردند.صدر المتألهین با الهام از سخنان عرفا، وحی و مكاشفات، قسم دیگری را به نام «فاعل بالتجلی» به اقسام فاعل افزود، فاعلی كه علم تفضیلی به فعل در مقام ذات خویش دارد،
علم تفضیلی كه عین عالم اجمالی به ذات خویش است، ایشان فاعلیت الهی را از این قسم دانست و برای اثبات آن از مبانی فلسفه خود استمداد جست.در نهایت فلاسفه اخیر «فاعل بالتسخیر» را نیز اثبات كردند، كه با انواعی از فاعل‌ها قابل جمع است. این قسم به این دلیل شناسایی شد كه گاهی دو فاعل در طول همدیگر بر انجام كاری موثر هستند و فاعل بعدی كاری را به وسیله فاعل قریب انجام می‌دهد. مثل قوای بدنی كه افعالش را از قبیل هضم و جذب و غیره با تسلط و تسخیر نفس انجام می‌دهد. (النفس فی وحدتها كل القوی) از این جاست كه برخی فلاسفه مثل حاج ملا هادی سبزواری در كتب خویش فاعل‌ها را به هشت قسم تقسیم بندی كرده‌اند، گرچه ملاصدرا در كتبش از جمله در اسفار فقط به شش قسم فاعل اشاره نموده است.
فهرست موضوعات
واژگان كلیدی

1) فصل اول: رابطة خدا با نظام هستی از دیدگاه برخی حكما

1- 1) بخش اول: رابطه خدا با نظام هستی از دیدگاه برخی حكمای قبل از اسلام

1- 1- 1) اناكسمیندر
1- 1- 2) فیثاغورث
1- 1- 3) هراكلیتوس
1- 1- 4) امپدكس
1- 1- 5) آناكساگوراس
1- 1- 6) افلاطون
1- 1- 7) ارسطو و كیفیت تكون عالم خلقت
1- 1- 8) فیلون و خقلت عالم
1- 1- 9) افلوطین و تبیین چگونگی صدور كثرت از وحدت

1- 2) بخش دوم: رابطة خدا با نظام هستی از دیدگاه برخی حكمای مسلمان

1- 2- 1) كندی و فاعلیت حق تعالی در نظام هستی
1- 2- 2) فارابی و ترسیم صدور كثرت از وحدت

الف) فارابی و مسأله فیض

ب) مراتب هستی و ترتیب صدور موجودات
1- 2 -3) شیخ شهاب الدین سهروردی و فاعلیت حق متعال
الف) مبانی شیخ اشراق پیرامون فاعلیت بالرضا
ب) تبیین نحوة صدور كثرت از وحدت
ج) مشاهده و اشراق

2) فصل دوم: مبانی فكری حكمت ابن سینا او در نظریة فاعیت بالعنایه

2- 1) ترسیم عالم هستی در نزد ابن سینا
2- 2) قاعده الواحد
2- 3) تفاوت نهادن بین فاعلیت وجودی با فاعلیت طبیعی
مقدمه

اقسام علم

الف) علم تفصیلی و علم اجمالی
ب) علم حضوری و علم حصولی
ج) علم فعلی و انفعالی
د) علم ذاتی و علم فعلی

2- 4) مشائین و ارتسام صور در نزد حق تعالی

2- 4- 1) چند نكته در باب صور ارتسامی
2- 4- 2) دلیل مشائین در ارقام صور در ذات حق تعالی

2- 5) ترسیم نحوه صدور كثرت از وحدت و ترتیب طبقات عالم هستی

2- 6) فیض و ابداع

3) فصل سوم: پایه‌های فكری صدر المتألهین در تبیین نظریة «فاعلیت بالتجلی»

3- 1) قاعده الواحد
3- 2) حق متعال منبع كمالات و كمال مطلق
3- 3) اصالت وجود (وجود محور)
3- 4) تشكیك وجود و حدت وجود
3- 5) جعل وجود

3- 6) قاعد «در بسیطه الحقیقه كل الاشیاء و لیس بشیء منها» در نزد ملاصدرا

3- 7) امكان فقری و اضافه اشراقی
3- 8) صدر المتألهین و تفسیر علم حق متعال (علم اجمالی در عین كشف تفصیلی)
3- 9) ترسیم نحوه صدور كثرت از وحدت
الف) مقایسه وجود منبسط با عقل اول
ب) طبقات و مراتب وجود و عالم هستی نزد صدر المتألهین
ج) كیفیت فیضان سایر موجودات به وسات صادر اول
3- 10) فاعلیت بالتجلی

4) فصل چهارم: برخی از مباحث مرتبط با فاعلیت الهی در دو مكتب ابن سینا و ملاصدرا

4- 1) غرض و غایت فیض و صدور
4- 2) فیض و نظام احسن
4- 3) فیض و قدرت حق متعال

5) فصل پنجم: بررسی برخی اشكالات و اعتراضات بر نظریه فیض

5- 1) اشكالات شیخ اشراق بر نظریه فاعلیت بالعنایه
5- 1- 1) اشكال اول شیخ اشراق بر نظریه فاعلیت بالعنایه
5- 1- 2) اشكال دو شیخ اشراق بر فاعلیت بالعنایه
5- 2) خواجه نصیر الدین طوسی و نقد نظریه فاعلیت بالعنایه
5- 3) اشكالات صدر المتألهین بر فاعلیت بالرضا
5- 4) ملاصدرا و نقد نظریه صور ارتسامی
5- 5) علامه طباطبایی و نقد نظریه صور ارتسامی
5- 6) اشكال قطب الدین شیرازی بر نظریه صور ارتسامی
5- 7) حكیم الهی قمشه‌ای در نقد فاعلیت بالعنایه و فاعلیت بالرضا
5- 8) اشكال دیگر بر فاعیت بالرضا
5- 9) غزالی و انتقاد بر نظریة فیضِ حكما
5- 10) چند اشكال به هر سه دیدگاه سینوی، اشراقی و صدرائی (اشكالات مؤلّف)
5- 10- 1) اشكال اول
5- 10- 2) اشكال دوم
5- 10) عقل فعال در بوته نقد و ارزیابی از سوی حكما و متكلمان
5- 10 – 1) ابوالبركات بغدادی و نقد عقل فعال
5- 10 -) نگرش غزالی و فخر رازی در نقد عقل فعال
5- 11) انتقادات بر «قاعده الواحد»
5- 11- 1) غزالی و انتقاد او بر «قاعده الواحد»
5- 11- 2) ابوالبركات بغدادی و نقد «قاعده الواحد»
5- 11- 3) ابن رشد و انتقاد شدید بر «قاعده الواحد»
5- 12) انتقاد غزالی بر نقش تعقل مبدأ و نقش امكان برای توجیه صودر كثرات
5- 13) شبهه ربط قدیم به حادث
5- 14) شبهه ربط متغیر به ثابت

6) فصل ششم: وجوه مشترك و افتراق در دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا

6- 1) وجوه اشتراكات دو نظام فكری
6- 1- 1) مقایسه تطبیقی روش حكمت مشاء، اشراق و حكمت متعالیه
6- 1- 2) اشتراك هر دو نظام فكری در مبحث فاعلیت خداوند
6- 2) وجوه اختلافات دو نظام فكری در مبحث فاعلیت خداوند
7) فصل هفتم: نتیجه‌گیری
7- 1) ارزیابی هر سه دیدگاه سینوی، اشراقی و صدرایی در دفع شبهات علم باری
7- 2) جمع بندی
منابع و مآخذ

حسین بازدید : 104 شنبه 13 تیر 1394 نظرات (0)
اگر به تاریخ اسلام و ادبیات منتج از آن نگاهی بیفکنیم در می یابیم که علمای و بزرگان و ادباء بزرگترین کتب مرجع علمی دین فقهی را به زبان عربی نگاشته اند
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 15
فرمت فایل doc
حجم فایل 46 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 38
زبان عربی ، زبان وحی و متون اسلامی

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

زبان عربی ، زبان وحی و متون اسلامی

مقدمه
اگر به تاریخ اسلام و ادبیات منتج از آن نگاهی بیفکنیم در می یابیم که علمای و بزرگان و ادباء بزرگترین کتب مرجع علمی- دین- فقهی.... را به زبان عربی نگاشته اند.و تمام احادیث و تفاسیری که مورد بررسی و شناخت بهترین ما قرار می گیرد به زبان وحی عربی است . پس بنابراین لازم است که علاوه بر آموزش و آموختن این زبان توجهی به منابع احادیث و شناخت تفاسیر و کتبی که مورد استفاده قرار می گیرند داشته باشیم تا از پیروان حلقه اتصال به آئین محمدی(ص) باشیم. بیشتر آنچه که دین مبین اسلام راطی قرون و اعصار به دور از هرگونه خرافه پرستی و اعمال سلایق مختلف نگاه داشته است این است که تمام کتب و مستندات به یک زبان واحد نگاشته شده اند و آن زبان عربی است.پس بار دیگر لزوم آموزش این زبان برای دسترس آسان به منابع و ماخذ دینی مسلم می گردد.
کلمات کلیدی:

زبان عربی

زبان وحی

متون اسلامی

رابطه وحی و زبان عربی:

برای وحی می توان به دو جنبه متمایز اشاره کرد: جنبه نخست آن جنبه کلامی مربوط به سخن و کلام بودن وحی است و جنبه دوم آن، جنبه زبانی وحی است.این هر دو جنبه وحی تاثیر فرهنگی شدید در تاریخ اندیشه اسلامی از خود به جا گذاشته است.وحی در اسلام از بنیادی ترین، مهم ترین و محوری ترین جایگاه برخوردار است، وحی در اسلام این است که خدا با انسان سخن می گوید و خود را به میانجی گری زبانی که قابل فهم انسان و بشر است، آشکار می سازد: «ان الله تجلی لخلقه فی کلامه: خداوند بر خلقش در کلامش تجلی کرد» (بحار ، 89/107) این مهمترین و اصلی ترین واقعیت است. بدون صورت گرفتن این فعل اصلی و ابتدایی از جانب خدا هیچ دینی واقعی نمی توانسته است در زمین پیدا شود.پس مایه شگفتی نیست که همان آغاز به مساله زبان توجه شود. قرآن و اسلام آن زمان ظهور کرد که خدا سخن گفت. وحی امری اسرار آمیز است و وجه مشترکی با رفتار زبان شناختی آدمی ندارد و تا آنجا که به کلام بودن آن ارتباط دارد، باید همه خصوصیات اساسی کلام آدمی را داشته باشد. حقیقت آن است که قرآن به این دو بعد وحی اشاره دارد.
فهرست مطالب
مقدمه
رابطه زبان وحی و زبان عربی

ترجمه های قرآنی

انواع تفسیرو کتب تفسیر

سنت چیست؟

رابطه قرآن و سنت

ابعاد سنت
اصطلاحات حدیث

انواع حدیث

تاریخ تدوین حدیث

اصول اربعهاء

معروفترین کتب حدیث

منابع و ماخذ

حسین بازدید : 182 شنبه 13 تیر 1394 نظرات (0)
این مقاله، به یكى از دلایل وجود خداوند پرداخته و در پى پاسخ این پرسش‌هاست فطرت چیست؟ فطریات كدام‌هاست؟ ویژگى‌ها و اقسام آن‌ها چیست؟ آیا دلیلى بر وجود فطرت و فطریات مى‌توان یافت؟ آیا فطرت دلیل بر وجود خداوند است؟
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 28
فرمت فایل doc
حجم فایل 93 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 33
فطرت

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

مقاله فطرت

مقدّمه :
از اساسى‌ترین مسائل تاریخ اندیشه بشر، مسأله اثبات خداست. مهم‌ترین رسالت پیامبران الهى، هدایت مردم به سوى معرفت خداوند عالم است. این مقاله، به یكى از دلایل وجود خداوند پرداخته و در پى پاسخ این پرسش‌هاست: فطرت چیست؟ فطریات كدام‌هاست؟ ویژگى‌ها و اقسام آن‌ها چیست؟ آیا دلیلى بر وجود فطرت و فطریات مى‌توان یافت؟ آیا فطرت دلیل بر وجود خداوند است؟

واژه‌شناسى و مفهوم «فطرت»

«فطرت» كلمه‌اى عربى از ماده (ف.ط. ر) است كه به دو معناى «شكافتن» و «آفریدن و ایجاد اولیه» و بدون سابقه (خلق از عدم) مى‌باشد.1 علّامه طباطبائى بر آن است كه معناى دوم «الفطر»، «ایجاد از عدم محض» است.2 مشتقات این ماده به هر دو معنا در قرآن آمده‌اند:
ـ «اَفىِ اللّهِ شكٌ فاطرِ السموات و الارض» (ابراهیم: 10) به معناى آفریدن
ـ «اذا السماءُ انفطرت» (انفطار: 1) به معناى شكافتن.
«فطرت» كه بر وزن «فِعله» است به معناى كیفیت خاص خلقت است; یعنى ویژگى‌هایى كه خداوند در خلقت انسان لحاظ كرد و بینش‌ها و گرایش‌هاى خدادادى و غیراكتسابى كه در انسان قرار داده شده‌اند. «توحید فطرى است»; یعنى انسان نسبت به توحید، بى‌اقتضا و خنثى نیست. در سرشت انسان، تقاضایى وجود دارد كه توحید و معارف دینى، پاسخ‌گوى آن است. پیامبران الهى چیزى را بر انسان عرضه كرده‌اند كه بشر به حسب طبیعت خود در جستوجوى آن است.
کلمات کلیدی:

فطرت

فطریات

برهان فطرت

فهرست مطالب
مقدّمه 2
واژه‌شناسى و مفهوم «فطرت» 2
«فطریات» 3

ویژگى‌هاى فطریات 7

اقسام فطریات 9

حبّ ذات 9

تصدیق فطرت و فطریات 11

دلایلى بر وجود اصل فطریات و فطرت خدا آشنا در انسان اقامه مى‌شوند: 11
3. دلیل نقلى: 15

نظر روان‌شناسان درباره فطرت 17

دلالت فطرت بر وجود خداوند 20

برهان فطرت از دیدگاه متفكران مسیحى 25

پى‌نوشت‌ها 26

حسین بازدید : 121 شنبه 13 تیر 1394 نظرات (0)

مقاله-زن-در-اسلام.aspx"> مقاله زن در اسلام

در هیچ عصر و زمانی مانند عصر حاضر مسألة زن مطرح نبوده و بحث و بررسی دربارة آن تا این اندازه دامنه دار نشده است البته جای تعجب نیست كه زن دارای چنین مقام و اهمیتی باشد
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 17
فرمت فایل doc
حجم فایل 43 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26
مقاله زن در اسلام

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

مقاله زن در اسلام

مقدمه:
در هیچ عصر و زمانی مانند عصر حاضر مسألة زن مطرح نبوده و بحث و بررسی دربارة آن تا این اندازه دامنه دار نشده است. البته جای تعجب نیست كه زن دارای چنین مقام و اهمیتی باشد. به هیچ وجه نباید زن به عنوان وسیلة سرگرمی در نظر گرفته شود و یا بصورت كالای قابل خرید و فروش به آن نگاه كنند و یا در جامعه حقی برایش قائل نشوند. بلكه زن ركن و پایة اساسی خانوادة انسانی بشمار می آید.قبل از اینكه آزاد شدن زن بوسیلة دین اسلام را به تفصیل بیان نماییم نظر كوتاهی به ارزش و مقام اجتماعی زن در نزد ملتهای قدیم قبل از اسلام و بعد از آن می اندازیم تا در پرتو آن بتوانیم تابلو واضح و روشنی از ارزش و مقامی كه زن در پرتو اسلام بدست آورده است مشاهده كنیم.
کلمات کلیدی:

زن

حجاب

زن در اسلام

مقام زن در نزد ملتهای قدیم:
آتنی ها كه كهن ترین ملت متمدن دنیا هستند زن را جزو كالاهای بی ارزش قرار داده بودند و او را در بازارها خرید و فروش می كردند و او را نجس و جزو شیاطین به حساب می آوردند.در شریعت هند چنین آمده است: «...طاعون و مرگ و جهنم و سم و مار و آتش، همه از زن بهترند...» از طرف دیگر تورات نسبت به زن از شریعت هند مهربانتر نبوده است، در سِفر جامع چنین آمده است: «من همراه قلبم به تحقیق و بررسی پرداختم تا بدانم و تحقیق كنم و حكمت و عقل بدست آورم و بدانم كه جهالت و نادانی، شر محض است و حماقت و جنون است،
سپس به این حقیقت پی بردم كه زن از مرگ تلختر است و زن تله ای است كه قلبش دامهای آن تله می باشد و دستهایش زنجیرهایی هستند كه در گردن و پاها محكم می چسبند. در بین هر هزار مرد یك نفر درست و حسابی پیدا نمودم ولی در بین تمام زنان یك زن درست پیدا نكردم...»در سال 586 میلادی كنفرانسی در فرانسه تشكیل شد كه در آن كنفرانس، این مساله كه آیا زن انسان محسوب می شود یا خیر، بررسی شد. سرانجام رأیی با این مضمون صادر شد كه زن انسان است ولی بخاطر خدمت به مرد آفریده شده است.اما در انگلستان «هنری هشتم» دستوری صادر نمود كه بر اساس آن مطالعة كتاب مقدس بر زنان حرام شد. و همینطور برابر قانون سال 1850 انگلستان. زنان در سرشماری و آمار جزو جمعیت به حساب نمی آمدند. حتی زن در سرزمین عربستان نیز چنین وضعی داشت.
فهرست مطالب
مقدمه: 2
مقام زن در نزد ملتهای قدیم: 2
آزاد شدن زنان بوسیلة اسلام: 3
ازدواج از دیدگاه قرآن: 4
زن مسلمان در رابطه با حجاب 6
حجاب، پاكدامنی است 7
حجاب پاكی است 7
حجاب، پوشش خدایی است 8
حجاب مردانگی است 8
مضرات بی حجابی در اروپا 9
مضرات بی حجابی در آمریكا 11
از دیگر آثار اختلاط بی قید و بند در جوامع غربی می توان به آثار زیر اشاره كرد: 12
انتشار فرزندان نامشروع 13
3- افزایش تعداد كسانی كه علاقه به ازدواج و زندگی زناشویی ندارند: 13
4- افزایش طلاق و فروپاشی خانواده ها 14
5- افزایش بیماری های وحشتناك 14
6- از بین رفتن محبت 15
غرب زده های شرقی 16
اتمام حجت با غرب زدگان 17
مادرانی ماندگار 18
چندین موضوع پیرامون مسایل زنان 20
چرا طلاق جایز شده است؟ 20
محدود بودن دایرة طلاق 21
چرا حق طلاق در اختیار مرد است؟ 22
آیا چند همسری انسانی و اخلاقی است؟ 23
در چه شرایطی زنان می توانند كار كنند؟ 23
منابع: 25

حسین بازدید : 144 شنبه 13 تیر 1394 نظرات (0)
خداوند متعال در سوره انبیاء، آیه 16 مى‏فرماید «و ما خَلَقنا السَّماءَ و الارضَ و ما بَینَهُما لعِبینَ»؛ و آسمان و زمین و آن چه را كه میان آن دو است به بازیچه نیافریدیم
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 26
فرمت فایل doc
حجم فایل 18 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 19
فلسفه آفرینش جهان خلقت

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

فلسفه آفرینش جهان خلقت

فلسفه آفرینش جهان خلقت چه بوده است؟

خداوند متعال در سوره انبیاء، آیه 16 مى‏فرماید: «و ما خَلَقنا السَّماءَ و الارضَ و ما بَینَهُما لعِبینَ»؛ و آسمان و زمین و آن چه را كه میان آن دو است به بازیچه نیافریدیم.و در آیه 85 سوره حجر مى‏فرماید: «و ما خَلَقنا السّموتِ و الأرضَ و ما بَیْنَهُما إلا بالحَقِّ...»؛ خداوند آسمان و زمین و آن چه را كه میان آن دوست، جز به حق نیافرید.در خلقت و آفرینش، دو هدف مى‏توان تصور نمود: نخست هدف متوسط، دوم هدف غایى و عالى. با مراجعه به آیات قرآن و روایات اهل بیت (علیهم‏السلام) روشن مى‏شود كه هدف متوسط، خلقت براى عبادت و بندگى خداست؛ این مطلب در همه پدیده‏هاى عالم سارى و جارى است. خداوند در آیه 44 سوره اسراء، درباره همه اشیاء مادى عالم مى‏فرماید: «... و إن ِمن شىٍ‏إلاّ یُسَبِّح بحمدِهِ ولكن لا تَفقهُون تَسبیحَهُم...»؛ همه موجودات تسبیح خدا مى‏گویند، اما شما تسبیح آن‏ها را نمى‏فهمید.
و درباره انسان و جن نیز در سوره ذاریات، آیه 56 مى‏فرماید: «وَ مَا خَلقتُ الجِنَّ و الإنسَ إلاّ لِیَعبُدُونِ»؛ آفرینش انسان و جن براى بندگى است.بنابراین از دیدگاه وحى، همه هستى تسبیح گوى ذات او هستند و مشغول عبادت، و عبادت هم هدف متوسط خلقت است.1اما هدف عالى و غایى، وصول به مبدأ نور هستى است. یعنى منتهى الیه سیر مخلوقات، اوست: «وَ أَنّ إلى رَبِّكَ المُنْتهى‏»؛2 انتهاى سیر انسان به سوى پروردگار است.
کلمات کلیدی:

توحید افعالی

جهان خلقت

جهان شناسی

حق مداری جهان

فهرست مطالب
فلسفه آفرینش جهان خلقت چه بوده است؟ 1
جهان شناسی 6
جهان شناسی دینی و علمی : 7
غیبت وشهادت : 8
حق مداری جهان : 9
هدف مندی آفرینش : 10
شعور باطنی و تسبیج عمومی: 11
توحید افعالی : 14
طبیعت : 14
آفرینش جهان طبیعت: 15
از 1) آسمان و زمین : 15
اجرام آسمانی : 16
پدیده های زمینی : 16
4) جانوران و گیاهان : 17
منابع و مآخذ: 19

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 59
  • آی پی دیروز : 66
  • بازدید امروز : 162
  • باردید دیروز : 126
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,582
  • بازدید ماه : 3,811
  • بازدید سال : 24,762
  • بازدید کلی : 253,819