loading...
پایان نامه ، پروژه ، فایل فلش و روت گوشی
حسین بازدید : 91 جمعه 24 مهر 1394 نظرات (1)
عبارت سنگهای تزئینی در برگیرنده تمام سنگهای طبیعی است که با استفاده از فن‌آوریهای خاص، قابل استخراج و پردازش بوده دارای مشخصات فنی و زیبایی شناختی لازم جهت به کار گرفته شدن در تمام انواع کاربردهای ساختمانی و صنعتی می باشند
دسته بندی معدن
بازدید ها 67
فرمت فایل doc
حجم فایل 787 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 89
پایان نامه کارشناسی معدن با عنوان سنگهای تزئینی

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

پایان نامه کارشناسی معدن با عنوان سنگهای تزئینی

تعاریف
عبارت سنگهای تزئینی در برگیرنده تمام سنگهای طبیعی است که با استفاده از فن‌آوریهای خاص، قابل استخراج و پردازش بوده دارای مشخصات فنی و زیبایی شناختی لازم جهت به کار گرفته شدن در تمام انواع کاربردهای ساختمانی و صنعتی می باشند.این سنگها در بلوکهای بزرگ قابل استخراج بوده و عملکرد مکانیکی بسیار خوبی دارند، عموماً قابل صیقل هستند و از لحاظ رنگ، الگو و سایر ویژگیهای طبیعی دارای ارزش زیبایی شناختی بالایی هستند. ممکن است واژه " تزیینی" با القای این تصویر که کاربرد اینگونه سنگها صرفاً به تزیینات و یا یادبودهای رومیزی محدود می شود، به نوعی گمراه کننده باشد. در واقع، کاربرد اینگونه سنگها بسیار گسترده‌تر و فراگیرتر از حوزه کاربردی قابل تصور برای واژه " تزیینی" است. معادل انگلیسی عبارت ایتالیایی " سنگ ابعادی" است.
عبارت اخیر شیواتر بوده و به طور گسترده در سطح بین المللی به کار رفته است. این عبارت تأکید بیشتری بر ابعاد خطی عناصر سنگی دارد، تا حجم آنها. توضیح بیشتر آنکه سنگها غالباً به شکل لوحها و محصولات نیمه تکمیل شده‌ای به کار می روند که در انها مساحت سطح از ضخامت بیشتر است." سنگ طبیعی" عبارت رایج در کشور اسپانیا است که از معادل ایتالیایی این عبارت مناسب تر می باشد، چرا که بر منشأ طبیعی ماده تأکید دارد. سنگهای طبیعی موادی که بدون افزودن هیچگونه ماده خارجی مورد پردازش و تغییر شکل قرار می گیرند، حاصل می شوند. سنگهای صناعی عبارت از موادی هستند که با امتزاج نسبتهای خاصی از قطعات سنگهای طبیعی با مقادیر کمتری از سیمان یا رزین‌های صناعی ساخته می شوند.
همواره مواد موجود در بخش سنگ در سه گروه اصلی " مرمریت"، "گرانیت"، و " سایر سنگها" طبقه‌بندی شده‌اند. این شیوه طبقه بندی تداعی کننده مجموعه واژگان استفاده شده توسط مؤسسه استاندارد ایتالیا (UNI) است که به گروه چهارمی تحت عنوان " تراورتن ها " قائل می باشند. امروزه تراورتن به عنوان طبقه‌ای مجزا شناسایی نمی شود، بلکه در تعریف " مرمریت‌ها" قرار می گیرد. در سطح بین المللی، بر اساس واژگان انگلیسی سه گروه دیگر به گروه‌های قبلی اضافه می شود: " سنگ آهکی"، " ماسه سنگ" و "لوح سنگ".
کلمات کلیدی:

خواص سنگها

سنگهای تزئینی

سنگهای قیمتی

تجارت جهانی سنگ

فن آوری های استخراج سنگها

حوزه های کاربردی و بازارهای سنگ

فهرست مطالب
سنگهای تزئینی 1
تعاریف 3
تصویر 1. استفاده ساختاری از سنگ . (سن میشل دی موراتو، کورسیکا،‌فرانسه) 3
تصویر2. گرانیت یکنواخت 7
تصویر3. انواع ماسه سنگ و لوح سنگ 9
جدول. کاربردهای اصلی سنگ و درصد استفاده آنها در هر نوع کاربرد 9
خصوصیات کیفی سنگ‌ها 9
الف) امکان تهیه بلوک از سنگ مورد نظر 10
ب) امکان انجام پردازش 10
ج) ارزش زیبایی شناختی 11
تصویر4. ترکیب حاصل از عناصر مربعی شکل کواتزیت (آکادمیا) هر قطعه نسبتاً یکنواخت اما تأثیر بصری حاصل ناهمگن است. 14
تصویر5 . نمایش اسلب‌ها 14
تصویر6. سنگ جایگزین شده (سایه روشن‌تر) در این پل،‌ تغییر رنگ ماسه سنگ با گذشت سالیان را نشان می دهد. 18
گونه های تجاری 31
1- انواع تجاری 31
عملیات استخراج 36
استفاده و مواد کاربرد: 38
5- عملیات استخراج 38
واژگون سازی 41
برش و قواره کردن بلوکها 41
5- بلوکها: حجم، شکل، ابعاد 42
3- انواع معادن 44
4- فن آوری های استخراج 45
پردازش سنگ 46
انواع محصولات سنگی نیمه تکمیل شده 47
اسلبهای نامنظم 49
نوار سنگها 49
سنگ ابعادی 50
بلوکهای توپر 51
باریکه ها (لیستلها) 52
ماشین آلات و تجهیزات 52
واحد قواره کردن و برش بلوک 53
دستگاه غیر متحرک سیم الماسه 54
سطوح حاصل از فن آوریهای ابتکاری (آب جت، شعله جت): 62
طرح خلاصه ای از انواع پردازش سطحی و خصوصیات اصلی هر روش 63
حوزه های کاربردی و بازارهای سنگ 67
ساختمان سازی به طور عام 68
تاسیسات شهری 70
صنعتگری و طراحی 72
تجارت سنگ: تولید سنگ برش نخورده 77
جغرافیای تولید 77
انواع سنگ 80
تجارت جهانی سنگ 81
گزارش کار بازدید کارخانه پرشین ماربل از سنگ‌های ساختمان: 83
مرحله اول: آماده سازی بلوک‌ها 84
مرحله دوم: برش بلوک‌ها ... 85
مرحله سوم: صاف‌کاری سنگ و پرکردن ترک‌های باقی مانده ... 86
مرحله چهارم: صیقل دادن سنگ‌های برش شده ... 86
مرحله پنجم : بریدن سنگ 88

حسین بازدید : 152 پنجشنبه 23 مهر 1394 نظرات (0)
در این تحقیق چگونگی استفاده از کریستال‌ها و انرژی آنها و خواص تعدادی از سنگها را جمع‌آوری کرده‌ایماین تحقیق برای افرادی که در برابر چنین نظریه‌ای صفحه‌آرایی نمی‌کنند حاوی مطالبی غنی جهت آموختن تجربه اندوختن و آزمودن است به آن دسته از افرادی که به نظریات درج شده در این تحقیق اعتراضی دارند توصیه می‌کنیم پاسخ این پرسش را بیابید، (آیا امکان ندارد که ا
دسته بندی معدن
بازدید ها 43
فرمت فایل doc
حجم فایل 756 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 113
پایان نامه کارشناسی صنایع و معادن با عنوان کریستال‌های انرژی درمانی و خواص سنگ‌ها

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

پایان نامه کارشناسی صنایع و معادن با عنوان کریستال‌های انرژی درمانی و خواص سنگ‌ها

چکیده:
من معتقدم که اعتقاد به مذهبی عالمگیر می‌تواند نیرومند ترین و شرافتمندانه ترین انگیزه تحقیقات علمی وباشد.آلبرت انیشتین
عصر حاضر عصری نوین است و تحقیق حاضر در تفسیر کلام شکسپیر که می‌گوید در فاصله میان زمین و آسمان‌ها، ناشناخته‌های بسیاری برای انسان وجود دارد، کسانی را مورد خطاب قرار می‌دهد که ورای چارچوب طب سنتی و کلاسیک در جستجوی خود شناسی و شناخت پدیده‌های جسمی و عاطفی وجود خویش و انرژی‌های موجود در اطراف خود هستند.هنر شفاگویی از طریق روش‌های فیزیکی و متافیزیکی و کریستال‌های انرژی درمانی مطمح نظر قرارگرفته، دیدگاه‌های نوینی برای درک مفاهیم به ما معرفی شده‌اند.مفاهیم ذکر شده در این تحقیق با تعریف تجربیات درمانی و تاریخ تحقیقات علمی در زمینه کریستال های انرژی درمانی و یا هاله انسان ارتباط دارند و تغییرات حوزه انرژی در رابطه با عملکردهای شخصیتی انسان ها و ارتباط آنها با کریستال ها را تشریح می‌کند.
در این تحقیق چگونگی استفاده از کریستال‌ها و انرژی آنها و خواص تعدادی از سنگها را جمع‌آوری کرده‌ایم.این تحقیق برای افرادی که در برابر چنین نظریه‌ای صفحه‌آرایی نمی‌کنند حاوی مطالبی غنی جهت آموختن تجربه اندوختن و آزمودن است به آن دسته از افرادی که به نظریات درج شده در این تحقیق اعتراضی دارند توصیه می‌کنیم پاسخ این پرسش را بیابید، (آیا امکان ندارد که این بینش تازه که فراسوی منطق و آزموده‌های تجربی و علمی است، حقیقتی را در خود نهفته داشته باشد.
کلمات کلیدی:

خواص سنگ‌ها

سنگهای شفابخش

کریستال‌های انرژی درمانی

تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی

مقدمه:
به شما می گوید که چگونه می توان انرژی کیهانی را به سمت جشم مادی هدایت کرد تا نیروی شفابخش نهفته در آن فعال شده و موجب آگاهی روحی و معنوی شود. با بکارگیری راهنمایی های این شفا بخش معنوی می توانید با خود برترتان ارتباط برقرار کرده، بر احساسات منفی غلبه کنید، افکار ناخواسته را از خود دور سازید و سرانجام وجود خود را به پیکری از نور مبدل نموده و مستعد خلاقیت نامحدود، قدرت شفابخش و عشق بی قید و شرط شوید.تا همین اواخر افرادی که در جوامع غربی زندگی می کردند در دام دنیای مادی سه بعدی غالب بر جامعه اسیر بودند. زندگی ها فقط به دور محور شغل، خانواده، دوستان، آسودگی و تفریح می چرخید. با جنبش های کنونی عصر جدید، افراد نسبت به سطح و مرتبة روحی خود حساسیت بیشتری دارند و به ابعاد روحی بالاتری رسیده اند. آنها متوجه شده اند که زندگی چیزی بیشتر از آن چه پنج حس ما درک می کند، است. حالت مادی غالب بر زندگی انسان ها تغییر کرده و بیشتربه صورت یک حالت روحی – معنوی منسجم در آمده است. انرژی های متغیری که به سمت سیارة ما در جریان است، موجب بروز این دگرگونی ها شده است.
سال 1985، نشانة شروع دورة دلو (یازدهمین برج ازبرج های منطقه البروج) بود. مدت ها بود که همه در انتظار عصر روشن بینی و نسل جدید منادیان این عصر بودند. آنها صلح، عشق و تفاهم را برای بشریت پیش گویی کردند. در سال 1987، وحدت و یکپارچگی هماهنگ، نیروهای مترقی ای که باعث عروج و تعالی می شود را به سمت زمین هدایت کرد.هر چه بیشتر از قرن جدید می گذرد، این انرژی های قدرتمند بیشتر و بیشتر در اختیار ما قرار می گیرند تا با آغوش باز پذیرای این تحول و تکامل باشیم. هم اکنون، درست در همین لحظه، در آستانة آگاهی جدیدی قرار گرفته ایم. پیش رفتن با زمان و هماهنگی با آن نه تنها به ما بلکه به تمام افراد بشر، طبیعت، عالم ملکوت، سکوت برتر و آگاهی گروهی بستگی دارد.
معراج، افزایش ارتعاشات جسم انسان و رسیدن به امواج بالاتر است. برای رسیدن به هدف نهایی و تبدیل شدن به پیکری از نور و معرفت، باید در آگاهی خود تغییراتی به وجود آوریم.
نویسندة این کتاب معتقد است که در عصر حاضر، امواج مثبت و آگاهی بخشی به طرف کرة زمین حدایت می شوند تا تعالی و کمال انسان را میسر سازند. در این راه، مواد معدنی مانند کریستال ها که قدرت جذب و هدایت امواج را دارند، می توانند شرایطی فراهم سازند که این کار آسان تر انجام پذیرد. کریستال ها، ابزاری هستند که می توان از آنها برای درمان بیماری های روحی و روانی، کسب آگاهی و رسیدن به کمال استفاده کرد.
راه کمال و تعالی هر انسانی (مانند اثر انگشت) راهی خاص و منحصر به فرد است و هیچ کس نمی تواند در این راه،راهنما یا دنباله رو فرد دیگری باشد. پس باطن خود را آزاد گذارید و به آن اعتماد کنید تا راه خاص خود را بیابید و برای این کار می توانید از کریستال ها که یکی از نعمت های خداوند هستند، استفاده کنید.«علمی اندک که عمل می کند، بسیار پر بهاتر از دانشیعظیم است که بیکار مانده.»امروزه گرایشات رایجی در جامعه وجود دارد که ما را به انرژی حیاتی روح متصل می سازد. کتاب ها، سمینارها، کریستال ها، سنگهای قیمتی (جواهرات)، عصارة گل ها، رایحه درمانی، هومئوپاتی و سایر راهکارهای عصر جدید به ما کمک می کنند تا با خود برترمان ارتباط برقرار کنیم.
فهرست مطالب
مقدمه 1
چاکراها 8
کریستال کوارتز 18
رنگ سنگ‌ها 34
برنامه شفا بخش 42
متعادل ساختن چاکراها 49
برنامه شفابخش کوارتز زرد کم رنگ 57
سنگ ها و چاکراها 58
متعادل ساختن چاکراها 62
الماس 75
الماس هرکیمر 77
اوپال آتش 78
ترمالین 79
رودوکروزیت 86
زمرد 89
سیترین 93
عقیق 95
فیروزه 97
کریستال سنگ 100
منابع 110

حسین بازدید : 168 جمعه 17 مهر 1394 نظرات (0)
هدف از انجام این پایان نامه طراحی سیستمی نظام مند جهت بهبود وضعیت مدیریت پروژه در سازمان های پروژه ای و بر اساس استانداردPMBOK می باشد
دسته بندی صنایع و معادن
بازدید ها 25
فرمت فایل doc
حجم فایل 325 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 262
طراحی سیستمی نظام مند جهت بهبود وضعیت مدیریت پروژه در سازمان های پروژه ای و بر اساس استاندارد PMBOK

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع-سیستم و بهره وری با عنوان

طراحی سیستمی نظام مند جهت بهبود وضعیت مدیریت پروژه در سازمان های پروژه ای و بر اساس استاندارد PMBOK

چکیده
هدف از انجام این پایان نامه طراحی سیستمی نظام مند جهت بهبود وضعیت مدیریت پروژه در سازمان های پروژه ای و بر اساس استانداردPMBOK می باشد.پس از بررسی و مطالعه فرآیند ها و حوزه های تعیین شده در این استاندارد، به مطالعه روش ها و فرآیندهای مدیریت پروژه در سازمان مورد مطالعه پرداخته می شود.در قدم بعدی با طراحی چک لیست ها ی ممیزی، ممیزی سازمان انجام می گیرد تا فاصله بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب هماهنگ با استانداردPMBOK مشخص شده و نقاط ضعف و قدرت سازمان نیز مشخص گردد. پس از شناخت کافی نسبت به وضعیت های موجود و مطلوب ، به طراحی سامانه ای جهت استقرار این استاندارد پرداخته میشود، که نتایج حاصل از این طراحی به صورت نمودار های گردش کار، کاربرگ ها، روش های اجرایی و دستورالعمل ها حاصل شدند.
کلمات کلیدی:

فرایند

ممیزی

کاربرگ

چک لیست

مدیریت پروژه

نمودار گردش کار

استانداردPMBOK

حوزه های مدیریت پروژه

مقدمه
پس از پیدایش مدیریت پروژه در چند دهه اخیر و همزمان با پیچیده تر و بزرگتر شدن پروژه ها ، سازمانها به صورت گسترده ای به استفاده از دانش مدیریت پروژه روی کرده و فرهنگ به کار گیری و استفاده از این دانش ارتقاء یافته است.از این جهت نیاز سازمانها به چارچوبی نظام مند جهت مدیریت پروژه به خوبی احساس می گردد.در این زمینه استانداد های زیادی ارائه گشته که استاندارد PMBOK که توسط موسسه PMI ارائه گردیده است، کاملترین استانداردی است که امروزه مورد استفاده سازمانها قرار میگیرد. اما موسسه PMI تنها به بیان استاندار پرداخته و روش مدونی برای طراحی و پیاده سازی آن ارائه ننموده است ، که از این جهت در کشور ما استفاده از این استاندارد بسیار محدود است. در این جا به رویکرد طراحی و استقرار سامانه مدیریت پروژه در شرکت خود پرداخته ایم.
این پایان نامه از پنج فصل تشکیل شده است .در فصل اول به صورت مساله ، اهداف پژوهش، فرضیات و سوالهای پژوهش بیان گردیده است.در فصل دوم به پیشینه ادبیاتی موضوع پرداخته شده است .درفصل سوم به طرح پژوهش ومطالعه موردی پرداخته و درفصل چهارم روش انجام کار ونتایج تحقیق ارائه گردیده است و فصل پنجم نیز بحث و نتیجه گیری می باشد.
فهرست مطالب
چکیده
1 بیان مساله فصل اول
2 مقدمه 1-1
2 اهداف پژوهش 1-2
3 اهمیت و ضرورت موضوع 1-3
5 سوال های پژوهش 1-4
6 فرضیه های پژوهش 1-5
8 پیشینه ادبیاتی پژوهش فصل دوم

9 تاریخچه مدیریت پروژه 2-1

10 مقدمه 2-2
11 پروژه 2-3
12 منشورپروژه 2-4
13 شرح قدم به قدم جزییات پیشرونده یک طرح 2-5
13 توصیف محصول 2-6
13 مدیریت پروژه 2-7

14 رابطه با دیگر جنبه های مدیریت پروژه 2-8

15 برنامه 2-9
16 زیر پروژه 2-10
16 مدیریت سرمایه 2-11
16 بیانیه محدوده 2-12
16 ساختار شکست کار 2-13
17 WBSپیمانی 2-14
17 ساختار شکست سازمانی 2-15
17 ساختار شکست منابع 2-16
17 ساختار شکست پروژه 2-17
17 زمینه مدیریت پروژه 2-18
17 فاز پروژه 2-19
18 اقلام قابل عرضه پروژه 2-20
18 چرخه حیات پروژه 2-21
20 سهامداران 2-22
20 تاثیرات سازمانی 2-23
21 سیستم سازمانی 2-23-1

22 سبک ها و فرهنگ های سازمانی 2-23-2

23 ساختار سازمانی 2-23-3
24 مهارت های کلیدی مدیریت عمومی 2-24
25 تاثیرات محیطی، اقتصادی و اجتماعی 2-25

30 فرایند های مدیریت پروژه 2-26

31 گرو ه های فرآیندی 2-27
32 کنش های فرآیندی 2-28
32 بازنمایی فرایندهای مدیریت پروژه 2-29

34 حوزه های مدیریت پروژه 2-30

34 مدیریت یکپارچگی پروژه 2-30-1
37 مدیریت محدوه پروژه 2-30-2
39 مدیریت زمان پروژه 2-30-3
44 مدیریت هزینه پروژه 2-30-4
48 مدیریت کیفیت پروژه 2-30-5
52 مدیریت منابع انسانی پروژه 2-30-6
54 مدیریت ارتباطات پروژه 2-30-7
57 مدیریت ریسک پروزه 2-30-8
63 مدیریت تدارکات پروژه 2-30-9
66 طرح پژوهش-مطالعه موردی فصل سوم
67 معرفی پروژه و سازمان 3-1
68 ساختار شکست کار پروژه 3-2

74 چارت سازمانی مشارکت 3-3

76 برنامه زمان بندی پروژه 3-4
105 گزارش کارایی (ماهانه) پروژه 3-5
106 جداول مقایسه ای پروژه 3-5-1
113 نمودار های
S-CURVE 3-5-2
122 لیست فعالیت های انجام شده درماه گزارش 3-5-3
125 لیست نیروی انسانی فعال در سایت 3-5-4
127 لیست ماشین آلات سایت 3-5-5
130 نمودارهای میله ای 3-5-6
133 روش انجام کار-نتایج تحقیق فصل چهارم
134 روش انجام کار الف
134 مقدمه 4-1

135 طراحی حوزه ها و فرآیندهای دارای اولویت 4-2

135 مرحله شناخت و جمع آوری اطلاعات 4-3
136 ماتریس ارتباطی نوع اول 4-3-1
138 ماتریس ارتباطی نوع دوم 4-3-2
139 مزایا و معایب ماتریس ارتباطی نوع اول 4-3-3
140 مزایا و معایب ماتریس ارتباطی نوع دوم 4-3-4

141 چگونگی طراحی چک لیست های ممیزی 4-4

141 مرحله اجرای ممیزی 4-5
142 مستند سازی چک لیست ها 4-6
142 جمع آوری و تحلیل اطلاعات برای طراحی 4-7
145 طراحی سامانه مدیریت پروژه
4-8
146 روش های اجرایی 4-9
147 نمودار های گرد ش کار 4-10
148 کاربرگ ها 4-11
148 دستورالعمل ها 4-12
148 مرحله بررسی و کنترل طراحی 4-13
149 بررسی و كنترل یافته‌های مرحله شناخت 4-13-1
149 بررسی و كنترل نتایج كار برگ‌های جمع‌آوری اطلاعات 4-13-2
149 ساده‌سازی و بهینه‌سازی طراحی 4-13-3

150 نتایج طراحی و اصلاح سامانه مدیریت پروژه 4-14

151 نتایج حاصله ب
151 کلیات سامانه 4-15
156 نتایج طراحی حوزه ها 4-16
156 مدیریت یکپارچگی
-کاربرگ ها 4-16-1
159 مدیریت محدوده
-کاربرگ ها 4-16-2
163 مدیریت هزینه
-کاربرگ ها 4-16-3
169 مدیریت زمان
-کاربرگ ها 4-16-4
191 مدیریت کیفیت
-کاربرگ ها 4-16-5
201 مدیریت ارتباطات
-کاربرگ ها 4-16-6
205 مدیریت تدارکات
-کاربرگ ها 4-16-7
بحث ونتیجه گیری فصل پنجم
211 مقدمه 5-1
211 نتایج حاصل شده 5-2

212 مزایای استقرار سامانه 5-3

214 موضوعات پیشنهادی برای ادامه تحقیق 5-4
صفحه فهرست مطالب
عنوان
215
پیوست
238 فهرست منابع
241 Abstract
فهرست جداول
23 جدول 1-2 تاثیرات ساختار سازمانی بر پروژه ها
33 جدول 2-2بازنمایی جایگاه فرآیندهای حوزه های مدیریت پروژه در مقابل گروههای فرآیندی مرتبط
77 جدول 3-1 WBS پروژه
84 جدول 3-2 وقایع مهم پروژه(Milestones)
86 جدول 3-3 فعالیت های دارای محدودیت
88 جدول3-4 برنامه زمان بندی پروژه، منهای ریز فعالیت ها
107 جدول 3-5درصد پیشرفت های برنامه ای و عملكردی مهندسی پروژه بهره برداری و نمك زدائی مسجد سلیمان
108 جدول 3-6-جدول پیشرفت فیزیكی پروژه واحد بهره برداری و نمكزدایی
109 جدول 3-7-جدول پیشرفت فیزیكی پروژه خط انتقال نفت و خطوط لوله جریانی
110 جدول3-8-جدول پیشرفت فیزیكی پروژه انتقال برق
111 جدول 3-9-جدول پیشرفت فیزیكی پروژه تاسیسات جنبی
112 جدول 3-10-درصدهای پیشرفت برنامه ای و عملكردی پروژه احداث واحد بهره برداری و نمك زدایی مسجدسلیمان به تفكیك چهار پروژه
122 جدول 3-11 لیست مدارک ارسالی مهندسی
123 جدول3-12-وضعیت فعالیت های اجرایی پروژه
125 جدول 3-13لیست نیروی انسانی فعال پروژه
127 جدول 3-14 لیست ماشین آلات پروژه
137 جدول 4-1 ماتریس نوع اول
139 جدول 4-2 ماتریس ارتباطی نوع دوم
15 شکل 2-1ارتباط مدیریت پروژه با دیگر جنبه های دانش مدیریت
19 شکل 2-2 نمونه کلی از چرخه حیات پروژه
24 شکل 2-3-سازمان عملکردی
25 شکل 2-4-سازمان پروژه ای
26 شکل 2-5-سازمان ماتریس قوی
35 شکل 2-6-فرایندهای اصلی مدیریت یکپارچگی
37 شکل 2-7-فرایندهای اصلی مدیریت محدوده
40 شکل 2-8- فرایندهای اصلی مدیریت زمان
45 شکل 2-9- فرایندهای اصلی مدیریت هزینه
49 شکل 2-10- فرایندهای اصلی مدیریت کیفیت
52 شکل 2-11- فرایندهای اصلی مدیریت منابع انسانی
55 شکل 2-12- فرایندهای اصلی مدیریت ارتباطات
58 شکل 2-13- فرایندهای اصلی مدیریت ریسک
62 شکل 2-14- فرایندهای اصلی مدیریت تدارکات
70 شکل 3-1 ساختار شکست کار –سطح صفر
70 شکل 3-2-ساختار شکست کار-سطح 1-الف
71 شکل 3-3-ساختار شکست کار-سطح1-ب
72 شکل-3-4-ساختار شکست کار-سطح1-ج
73 شکل-3-5-ساختار شکست کار-سطح1-د
74 شکل-3-6-ساختار شکست کار-سطح1-ح
75 3-7 چارت سازمانی
114 شکل 3-8-نمودار s-curve پروژه بهره برداری و نمکزدایی
115 شکل 3-9-نمودار s-curve واحد نمکزدایی
116 شکل 3-10-نمودار s-curve واحد انتقال نفت و خطوط لوله جریانی
117 شکل3-11- نمودار s-curve واحد انتقال نفت و خط انتقال برق
118 شکل 3-12-نمودار s-curve واحد تاسیسات جانبی
119 شکل 3-13-نمودار s-curve مهندسی
120 شکل 3-14-نمودار s-curve تدارکات
121 شکل 3-15-نمودار s-curve اجرا
131 شکل 3-16 وضعیت خرید داخل-پروژه 1
131 شکل 3-17 وضعیت خرید خارج-پروژه 1
131 شکل 3-18-خرید داخل پروژه 2
131 شکل 3-19 خرید خارج-پروژه 2
132 شکل 3-20 خرید پروژه 3
132 شکل 3-21خرید داخل- پروژه 4
132 شکل 3-22 خرید خارج- پروژه 4
144 شکل 4-1 کاربرگ تجزیه و تحلیل کفایت داده ها
152 شکل 4-2 نمودار گردش کار کلی سامانه مدیریت پروزه
157 شکل 4-3 نمودار گردش کار مدیریت یکپارچگی
164 شکل 4-4 نمودار گردش کار مدیریت هزینه
165 شکل 4-5 نمودار گردش کار فرایند بودجه بندی
1741 شکل 4-6 نمودار گردش کار مدیریت زمان
172 شکل 4-7 نمودار گردش کار فرایند تعریف فعالیت ها
177 شکل 4-8 نمودار گردش کار توالی فعالیت ها
179 شکل 4-9 نمودار گردش کار برآورد مدت زمان فعالیت
186 شکل 4-10 نمودار گردش کار زمان بندی پروژه
192 شکل 4-11 نمودار گردش کار مدیریت کیفیت
206 شکل 4-12 نمودار گردش کا مدیریت تدارکات

حسین بازدید : 88 پنجشنبه 22 مرداد 1394 نظرات (0)
كیفیت مناسب در رنگ آمیزی اتومبیل می تواند زیبایی خاصی به آن ببخشد بنابراین لازم است كه به كیفیت مناسب تر رنگ اتومبیل با استفاده از دانش امروزی پرداخته شوداغلب فرآیندهای تولیدات صنعتی غیر خطی بوده و معمولاً عدم اطمینان و تعاملات پیچیده دارند
دسته بندی صنایع و معادن
بازدید ها 2
فرمت فایل doc
حجم فایل 6650 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 190
پایان نامه كارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع با عنوان بكارگیری شبكه عصبی و كنترل كیفیت رنگ خودرو

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

پایان نامه كارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع با عنوان بكارگیری شبكه عصبی و كنترل كیفیت رنگ خودرو

مطالعه موردی: شركت سایپا

مقدمه
در گذشته تقاضا صرفاً برای مصرف یك كالا صورت می گرفت زیرا انتظار مصرف كنندگان از یك كالا درحد برآورده ساختن نیازهای آنان بوده ، امروزه با تولیدات انبوه كالاها انتظارات مصرف كنندگان نیز تغییر یافته و آنها بدنبال عوامل دیگری برای رضایت خود از خرید كالا می باشند. مردم علاوه بر طول عمر كالا بدنبال جلوه و زیبایی خاص آن كالا نیز می باشند كه امروزه یكی از مباحث مهم تولید می باشد.در حال حاضر با افزایش رقابت در تولیدات جهانی تولید كنندگان سعی می كنند كه به تمامی عوامل مورد نیاز مشتریان پاسخ مناسب بدهند. ظاهر و شكل مناسب كالا از مواردی است كه باید به آن توجه بسیار شود زیرا اگر چه یك كالا با دوام باشد اما دارای ظاهر زیبا نباشد، قدرمسلم تقاضایی برای آن نخواهد بود. زیرا اولین چیزی كه به نظر یك خریدار میرسد ظاهر زیبای كالا است.
صنعت اتومبیل نیز از این قاعده مستثنی نیست و تولید كنندگان اتومبیل بدنبال ظاهر هرچه زیباتر چه در طراحی و چه در رنگ آمیزی آن می باشند. كیفیت مناسب در رنگ آمیزی اتومبیل می تواند زیبایی خاصی به آن ببخشد. بنابراین لازم است كه به كیفیت مناسب تر رنگ اتومبیل با استفاده از دانش امروزی پرداخته شود.اغلب فرآیندهای تولیدات صنعتی غیر خطی بوده و معمولاً عدم اطمینان و تعاملات پیچیده دارند. این امر باعث این می شود كه اهداف اقتصادی و صنعتی به سختی بدست آیند. در چالش با محیط رقابت جهانی تلاش صنایع بر اینست كه تكنولوژی خود را برای بهبود كیفیت و كاهش قیمت و به حداقل رساندن ضایعات ارتقاء دهند . امروزه میتوان با استفاده از علم و دانش به كیفیت مناسب در رنگ آمیزی اتومبیل دست یافت.
فرآیندهای پوشش رنگ مانند پوشش پلیمری اتومبیل در صنایع اتومبیل و الكتروپلتینگ در صنعت پوشش نهایی فلزات یکی از این مثالهای پیچیده هستند. این فرآیندها در چند مرحله انجام می شوند. وممکن است در هر مرحله چندین مرحله عملیاتی مختلف شیمیایی و فیزیكی طی شود.این فرآیند معمولاً ویژگی هایش توسط چند پارامتر مشخص می شود. تعدادی از پارامترها را به دلیل هزینه بالا یا سختی اندازه گیری نمی توان تعیین کرده یا حتی بعضی از داده ها رانمی توانیم کامل یا با قطعیت اندازه گیری نمائیم. بطور كلی پیچیدگی سیستم باعث می‌شود كه قابلیت درك آن كاهش یافته و اندازه گیری ویژگی های آن مشكل شود. امروزه عملیات رنگ آمیزی بدنه های خودرو خیلی پیشرفت كرده است. بنابراین انتظار می رود كه رنگ بدنه خودرو دارای پوششی یكنواخت و عاری از هرگونه عیب در نظر مشتری بوده و موجبات رضایت وی را فراهم كند.
با این وجود تولید رنگ با كیفیت بالا كار بسیار مشكلی است زیرا پارامترهای زیادی بر روی اسپری رنگ تاثیر گذار هستند. تعدادی از این پارامترها شامل شرایط داخل كابین پاشش، خواص مواد رنگ، شرایط كوره یا پارامترهائی كه مانند حلالها و غیره می باشند. در مجموع ایجاد هماهنگی در بین این پارامتر بیشتر علاوه بر علم ، به هنر و تجربه نیازمند است.در شرایط کنونی در رقابت بازار خورو با توجه به اینكه برای رنگ آمیزی خودرو انرژی و هزینه بالایی صرف می شود و اصل مشتری مداری، لازم است كیفیت تولید قسمتهای مختلف خودرو از جمله رنگ آن مورد توجه بیشتری قرار گیرد. برای بهبود كیفیت رنگ روشهای كنترل كیفی متنوعی برای رنگ خودرو وجود دارد. این روشها بیشتر جنبة بازرسی را دارند و مسائل و مشكلات كیفی كالای نیمه ساخته یا نهایی را شناسایی می كنند و راه حلهایی هم در جهت رفع عیوب ارایه می دهند.كه اغلب این روشها بر اساس تجربه است . حال در این تحقیق می خواهیم به سنجش پرداخته و با استفاده از شبكه عصبی كیفیت رنگ بدنه های خودرو را پیش بینی كنیم . دراین پژوهش تلاش بر اینست که با دریافت اطلاعات بموقع از عیوب جلوگیری كنیم و تا حد ممكن كیفیت را افزایش داده و در نهایت هزینه های تولید را كاهش دهیم .
در یك سالن رنگ كارخانه اتومبیل بدنه های خودرو لایه به لایه رنگ می شوند . در هر شیفت نمونه هایی از بدنه ها انتخاب و ضخامت رنگ آنها اندازه گیری می شود. مشكلات ضخامت رنگ سبب ایجاد عیوب مختلفی می شود. بطور سنتی در صنعت پوشش اتومبیل كنترل كیفیت بر اساس بازرسی در جهت كاهش عیوب انجام می شود(2001 .Lou)این دیدگاه که بر اساس بازرسی می باشد. به حل خیلی از مشكلات كیفی كمك می كند ولی این دیدگاه بصورت بعد از رویداد و تولید صورت می گیرد. بنابراین اقدامات بعد از رخ دادن و شناسایی عیوب انجام می شود و مشكلات كیفی نمی توانند در مراحل بعد پیش بینی شوند.
کلمات کلیدی:

رنگ آمیزی ED

صنعت اتومبیل

بهبود كیفیت رنگ

كنترل كیفیت رنگ خودرو

كنترل كیفیت رنگ خودرو

1-1 پیش زمینه تحقیق
بهبود كیفیت رنگ ضامن یافتن ویژگیهای اسپری در مراحل مختلف می باشد كه مستلزم ایجاد مدلهای اسپری می باشد. در سالهای گذشته تلاشهای زیادی در مدلسازی اسپری رنگ شده ولی بعلت غیر خطی بودن و پیچیدگی آن پیشرفت زیادی حاصل نشده است(1991 Skormin and Siciliano ) .مدلهای هیورستیك در مدلسازی این فرآیند ها مانند سیستم های خبره ایجادشد (لووهانگ Lou and haung 2003) .
از كارهایی كه در زمینه پیش بینی ضخامت رنگ انجام شده می توان از ماتریس ژاكوبین كه در سال 2002 توسط Filev ارائه شد (Filve 2002 ) و مدلهای شبكه عصبی كه توسط لووهانگ در سال 2002 صورت گرفته است نام برد. این مدلها فرصتی برای مطالعه روی عملیات بصورت وسیع تر و با متغیرهای بیشتری برای بهبودكیفیت فراهم می نمایند .(Li 2004).ماتریس ژاكوبین هم اكنون بصورت موفقیت آمیزی در سیستم كنترل كیفیت رنگ استفاده می شود. این ماتریس بیشتر بر اساس منطق فازی است و از ابراز هوشمند ( RBIC ) استفاده می نماید. هم اكنون ایده ها و مسائل گوناگونی هم بطور موفقیت آمیز توسط شبكه عصبی غیرخطی انجام می شوند.
در كارهای قبلی که توسط شبکه عصبی انجام شده است ورودی ها بصورت محدودتر ارائه شده زیرا در پروسه رنگ آمیزی ، مطالعات آكادمیك و علمی به تنهایی در كنترل فرآیند پاسخگو نمی باشد. از آنجائیكه كسب تجربه در كنترل پروسه بسیار با اهمیت می باشد با مشاوره با متخصان مجرب به این نتیجه رسیدیم که می توان از متغیرهای بیشتری نسبت به کارهای انجام شده قبلی استفاده نمود. در نهایت با مشاوره با اساتید و مدیران باتجربه دست اندركار متوجه شدیم كه باید ضخامت رنگ طوری اندازه گیری شود كه میزان خطای اندازه گیری به حداقل برسد. بنابراین می توان گفت كه نسبت به كار قبلی ما در اندازه گیری ضخامت رنگ توانسته ایم روش بهتر و دقیقتری را اجرا نمائیم كه در بخشهای بعدی به تفصیل به آن اشاره خواهد شد .
درطرح این تحقیق ابتدا معرفی موضوع تحقیق ، اهمیت و ضرورت انجام آن به اختصار تشریح و توجیه گردیده و اهداف تحقیق بیان می گردد. در ادامه مسئله تحقیق و سوالات پیرامون موضوع تحقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سپس قلمرو موضوعی و جغرافیایی تحقیق ارائه می گردد و محدودیت های موجود در حین تحقیق اعلام خواهد شد و نهایتاً واژه های عملیاتی مورد استفاده معرفی می گردند.از آنجا كه این رساله بر پایه فوق شكل گرفته است در انتهای این فصل ساختار آن ارائه گردیده تا بر اساس آن مطالعه و بررسی پایان نامه به راحتی صورت پذیرد.
فهرست مطالب
فصل اول : طرح تحقیق
مقدمه 2
1-1 پیش زمینه تحقیق 4
1-2 موضوع تحقیق 6
1-3 اهمیت موضوع و لزوم انجام تحقیق 6
1-4 اهداف تحقیق 7
1-5 مسئله تحقیق 7
1-6 سؤالات تحقیق 5
1-7 قلمرو تحقیق 7
1-7-1 قلمرو موضوعی 8
1-7-2 قلمرو جغرافیایی 8
1-7-3 قلمرو زمانی 8
1-8 محدودیت های تحقیق 6
1-9 تعریف عملیاتی واژه ها 9
1-10 ساختار تحقیق 9
فصل دوم :ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه 12
2-1 جذابیت اتومبیل 14
2-1-1 آماده سازی سطح 15
2-1-2 رنگ آمیزی ED 16
2-1-3 سیلر كاری و پاشش عایق زیر بدنه 17
2-1-4 رنگ آستری 18
2-1-5 رنگ رویه 18

2-1-5-1 تجهیزات رنگ آمیزی 19

2-1-5-2 كابین رنگ 22
2-1-6 عیوب 23
2-1-7 ضخامت رنگ 25
2-1-8 رابطه میان ضخامت رنگ و ایجاد عیوب 26
2-3 كنترل كیفیت 26
2-3-1 روند تحولات مربوط به سیستم كیفیت 30
2-3-3 رابطه كیفیت و بهره وری 33

2-4 فرایند داده کاوی..........................

2-4-1 تداخل و ارتباط شبکه عصبی و روشهای آماری...

2-5 شبكه عصبی 34
2-4-1 شبكه های عصبی چند لایه 36

2-4-2 انواع شبكه های عصبی مصنوعی از نظر برگشت پذیری37

2-4-3 مراحل طراحی شبكه عصبی 38
2-4-4 قاعده فراگیر پرسپترون چند لایه 42

2-5 كاربرد شبكه های عصبی در كنترل 47

2-5-1 اتوماسیون كنترل 47
3-5-2 طراحی كنترل 50
فصل سوم : روش تحقیق
1-3 روش تحقیق 60
2-3 فرآیند تحقیق 61
3-2-1 بررسی اولیه 61
3-2-2 مطالعات نظری 63
3-2-3 طراحی مدل 63
3-2-4 آزمون مدل 64
3-5 نمونه برداری 65
3-6 مدلسازی شبكه عصبی 69

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات و ساخت مدل

مقدمه 74
4-1 آماده سازی داده ها 74
4-2 تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از شبكه عصبی 74
4-3-3 نتایج پیش بینی خطا با استفاده از شبکه عصبی
4-3-1 محاسبات مربوط به لایه ایر
4-3-2 محاسبات لایه ایر 91
4-3-3 محاسبات مربوط به ضخامت 95
4-4 نتایج پیش بینی خطا بااستفاده از روش اماری رگرسیون
4-4-1 محاسبات لایه ایر.............................
4-4-2 محاسبات مربوط به لایه بل.....................
4-4-3 محاسبات مربوط به ضخامت.........................
4-6 مقایسه و نتیجه گیری 115
4-7 مدل پیشنهادی 118
4-8 جمع آوری داده ها 118
4-9 تجزیه و تحلیل داده 119

4-10 یكپارچه سازی فرآیند كنترل كیفیت رنگ آمیزی خودرو119

4-11 مقایسه دو فرآیند فعلی و مدل پیشنهادی 127
4-11- فرآیند كنونی 127
4-11- مدل پیشنهادی 128
فصل پنجم : نتیجه گیری وپیشنهادات
5-1 نتیجه گیری 133
5-2 پیشنهادات 134
منابع فارسی 183
منابع لاتین 185
پیوست شكل ها 187
حسین بازدید : 175 سه شنبه 16 تیر 1394 نظرات (0)

رام.aspx"> ﺍﻧـﺘـﺨـﺎﺏ ﺍﻟـﮕﻮﻱ ﺣـﻔـﺎﺭﻱ ﻭ ﺁﺗﺸـﺒﺎﺭﻱ ﺑﺮﺍﺳـﺎﺱ ﭘـﺎﺭﺍﻣـﺘـﺮﻫﺎﻱ ﮊﺋـﻮﻣﻜـﺎﻧﻴﻜﻲ ﺳﻨـﮓ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﻌﺎﺩﻥ ﺭﻭﺑﺎﺯ ﺑﺎ ﻧﮕﺮﺷﻲ ﻭﻳﮋﻩ ﺑﺮ ﻣﻌﺪﻥ ﻃﻼﻱ موته

ﻳﻜــﻲ ﺍﺯ ﻓﺎﻛﺘﻮﺭﻫــﺎﻱ ﻣﻬــﻢ ﺩﺭ ﻣﻮﻓﻘﻴــﺖ ﻳــﻚ ﻋﻤﻠﻴــﺎﺕ ﺍﻧﻔﺠــﺎﺭﻱ، ﺧﺮﺩﺷــﺪﮔﻲ ﻣﻨﺎﺳــﺐ ﺍﺳــﺖ ﺧﺮﺩﺷﺪﮔﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﻛﻠﻲ ﻣﻌﺪﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺳـﻄﺢ ﻣﻴﻨـﻴﻤﻢ ﻧﮕـﻪ ﺩﺍﺭﺩ
دسته بندی کارشناسی ارشد
بازدید ها 1
فرمت فایل pdf
حجم فایل 1233 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 177
ﺍﻧـﺘـﺨـﺎﺏ ﺍﻟـﮕﻮﻱ ﺣـﻔـﺎﺭﻱ ﻭ ﺁﺗﺸـﺒﺎﺭﻱ ﺑﺮﺍﺳـﺎﺱ ﭘـﺎﺭﺍﻣـﺘـﺮﻫﺎﻱ ﮊﺋـﻮﻣﻜـﺎﻧﻴﻜﻲ ﺳﻨـﮓ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﻌﺎﺩﻥ ﺭﻭﺑﺎﺯ ﺑﺎ ﻧﮕﺮﺷﻲ ﻭﻳﮋﻩ ﺑﺮ ﻣﻌﺪﻥ ﻃﻼﻱ موته

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

ﭘـﺎﻳﺎﻥ ﻧـﺎﻣﻪ ﻛـﺎﺭﺷـﻨﺎﺳـﻲ ﺍﺭﺷـﺪ ﻣﻬـﻨﺪﺳﻲ ﺍﺳﺘـﺨـﺮﺍﺝ معدن با عنوان ﺍﻧـﺘـﺨـﺎﺏ ﺍﻟـﮕﻮﻱ ﺣـﻔـﺎﺭﻱ ﻭ ﺁﺗﺸـﺒﺎﺭﻱ ﺑﺮﺍﺳـﺎﺱ ﭘـﺎﺭﺍﻣـﺘـﺮﻫﺎﻱ ﮊﺋـﻮﻣﻜـﺎﻧﻴﻜﻲ ﺳﻨـﮓ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﻌﺎﺩﻥ ﺭﻭﺑﺎﺯ ﺑﺎ ﻧﮕﺮﺷﻲ ﻭﻳﮋﻩ ﺑﺮ ﻣﻌﺪﻥ ﻃﻼﻱ موته

*این پایان نامه توسط سعید قربانی مقدم به انجام رسیده است.
ﭼـﻜـﻴﺪﻩ :
ﻳﻜــﻲ ﺍﺯ ﻓﺎﻛﺘﻮﺭﻫــﺎﻱ ﻣﻬــﻢ ﺩﺭ ﻣﻮﻓﻘﻴــﺖ ﻳــﻚ ﻋﻤﻠﻴــﺎﺕ ﺍﻧﻔﺠــﺎﺭﻱ، ﺧﺮﺩﺷــﺪﮔﻲ ﻣﻨﺎﺳــﺐ ﺍﺳــﺖ. ﺧﺮﺩﺷﺪﮔﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﻛﻠﻲ ﻣﻌﺪﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺳـﻄﺢ ﻣﻴﻨـﻴﻤﻢ ﻧﮕـﻪ ﺩﺍﺭﺩ . ﻳﻜـﻲ ﺍﺯ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻭ ﺑﺤﺮﺍﻧﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺘﻐﻴـﺮ ﺩﺭ ﻃﺮﺍﺣـﻲ ﺍﻧﻔﺠـﺎﺭ ﺩﺭ ﻣﻌـﺎﺩﻥ ﺭﻭﺑـﺎﺯ، ﺿـﺨﺎﻣﺖ ﺑـﺎﺭ ﺳـﻨﮓ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺿﺨﺎﻣﺖ ﺑﺎﺭ ﺳﻨﮓ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎﻋﺚ ﭘﺎﺋﻴﻦ ﺁﻣﺪﻥ ﻫﺰﻳﻨـﻪﻫـﺎﻱ ﺣﻔـﺎﺭﻱ ﻭ ﺍﻧﻔﺠـﺎﺭ،ﻛﻢ ﺷﺪﻥ ﻟﺮﺯﺵ ﻫﻮﺍ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻳﻚ ﺧﺮﺩﺷـﺪﮔﻲ ﺧـﻮﺑﻲ ﺭﺍ ﺑـﺮﺍﻱ ﻣـﺎ ﻓـﺮﺍﻫﻢ ، ﭘﺮﺗﺎﺏ ﺳﻨﮓ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﺩ .ﺧـﺼﻮﺻﻴﺎﺕ ﺩﺭﺯﻩ ، ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﻱ ﮊﺋﻮﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﺗﻮﺩﻩ ﺳـﻨﮓ ﺍﺯ ﻗﺒﻴـﻞ ﺷـﺎﺧﺺ ﻛﻴﻔﻴـﺖ ﺳـﻨﮓ ،ﻫـﺎ ... ﭼﮕﺎﻟﻲ، ﻫﻮﺍﺯﺩﮔﻲ ﻭ ، ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﻱ ﻣﻘﺎﻭﻣﺘﻲ ﺳﻨﮓ ﻣـﻲ، ﺗﻮﺍﻧـﺪ ﺩﺭ ﺗﻌﻴـﻴﻦ ﺿـﺨﺎﻣﺖ ﺑـﺎﺭ ﺳـﻨﮓ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ ﺭﺍ ﺍﻳﻔﺎ ﻛﻨﻨﺪ . ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ ﺧﻮﺍﺹ ﮊﺋﻮﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﺳﻨﮓ ﺑﺎ ﺿﺨﺎﻣﺖ ﺑﺎﺭ ﺳـﻨﮓ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ .
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﺳـﺘﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﻣـﻮﺭﺩﻱ ﺭﻭﻱ ﻣﻌـﺪﻥ ﻃـﻼﻱ ﻣﻮﺗـﻪ ﺍﻧﺠـﺎﻡ ﮔﺮﻓـﺖ ﻭ ﺧـﻮﺍﺹ 10 ﮊﺋﻮﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﺑﻠﻮﻙ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭﻱ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺿﺨﺎﻣﺖ ﺑﺎﺭ ﺳﻨﮕﻲ ﻛﻪ ﺧﺮﺩﺷﺪﮔﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳـﻦ ﺑﻠﻮﻙ ﻳـﻚ ﻣـﺪﻝ ﺭﻳﺎﺿـﻲ ، ﻫﺎ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺍﺷﺖ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﮔﺮﺩﻳﺪ ﻭ ﺳـﭙﺲ ﺑـﺎ ﺭﻭﺵ ﺗﺤﻠﻴـﻞ ﺑﻌـﺪﻱ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺑﻌﺪﻱ ﻳﻚ ﺭﻭﺵ ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﺭﻳﺎﺿﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻛﻤﻚ ﺁﻥ ﻣﻲﺗـﻮﺍﻥ ﺍﺭﺗﺒـﺎﻁ ﻛﻠـﻲﺑـﻪ ﻳـﻚ ، ﺑﻴﻦ ﻳﻚ ﭘﺪﻳﺪﻩ ﻭ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺭﺍ ﻛﺸﻒ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻠﻔﻴﻖ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣـﺪﻩ ﺩﺭ ﻋﻤـﻞ ﻣﺪﻝ ﺭﻳﺎﺿﻲ ﻛﺎﻣﻞ ﻭ ﺩﻗﻴﻖ ﺩﺳﺖ ﭘﻴﺪﺍ ﻧﻤﻮﺩ. ﺿﺮﺍﻳﺐ ﻣﺪﻝ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺭﮔﺮﺳﻴﻮﻥ ﭼﻨـﺪ ﻣﺘﻐﻴـﺮﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺯ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭﻫﺎ ﻭ ﺧﻮﺍﺹ ﮊﺋﻮﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﺑﻠﻮﻙﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺷﺪ SPSS 12 ﻣﺸﺨﺺ. ﺭﻭﺵ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﺍﻳـﻦ ﺗﻮﺍﻧـﺎﻳﻲ ﻭ ﺍﻧﻌﻄـﺎﻑ ﭘـﺬﻳﺮﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴـﺎﺭ ﻗـﺮﺍﺭ ﻣﻲﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺑﺎ ﻭﺭﻭﺩ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﻪ ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ، ﻣﺪﻝ ﺭﻳﺎﺿﻲ ، ﺎ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺧﺎﺹ ﺧﻮﺩ ﺩﻗﻴﻖ ﻭ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺿﺨﺎﻣﺖ ﺑﺎﺭﺳﻨﮓ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﻳـﻢ . ﺑﻨـﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺩﻗـﺖ ﻭ ﺍﻋﺘﺒـﺎﺭ SPSS ﺿﺮﺍﻳﺐ ﻣﺠﻬﻮﻝ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﻲ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺛﺒﺖ ﺷـﺪﻩ ، ﺍﺯ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﻭ ﺧﻮﺍﺹ ﮊﺋﻮﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﺗﻮﺩﻩ ﺳﻨﮓ ﺩﺍﺭﺩ .
ﻛﻠﻤﺎﺕ ﻛﻠﻴﺪﻱ:

ﺧﺮﺩﺷﺪﮔﻲ

ﻣﻌﺎﺩﻥ ﺭﻭﺑﺎﺯ

انفجار سنگ

ﻣﻌﺪﻥ ﻃﻼﻱ موته

الگوی حفاری و ﺁﺗﺸﺒﺎﺭﻱ

ﺧﻮﺍﺹ ﮊﺋﻮﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﺳﻨﮓ

ﻣـﻘـﺪﻣـﻪ :
ﺣﻔﺎﺭﻱ ﻭ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺍﺯ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺍﺻﻠﻲ ﻋﻤﻠﻴﺎﺕ ﻣﻌﺪﻧﻜﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻠﻴﺎﺕ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﻛﻤﺘـﺮﻳﻦ ﻫﺰﻳﻨـﻪ…ﻫﻮﺍ ﻭ ، ﻭ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﺟﺎﻧﺒﻲ ﻧﻈﻴﺮ ﻟﺮﺯﺵ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﺳﺎﻟﻬﺎﻱ ﺍﺧﻴﺮ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﻨﻔﺠﺮﻩﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺩﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎﻱ ﺣﻔﺎﺭﻱ، ﺑﺎﺭﮔﻴﺮﻱ ﻭ ﺑﺎﺭﺑﺮﻱ ﻣﻮﺟﺐ ﻛﺎﻫﺶ ﻫﺰﻳﻨﻪ ،ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻫـﺎﻱ ﻋﻤﻠﻴـﺎﺗﻲ ﻭ ﺍﻳﻤﻨﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻳﻚ ﻃﺮﺍﺣﻲ ﻋﻤﻠﻴﺎﺕ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭﻱ ﺧـﻮﺏ ﺧﺮﺩﺷـﺪﮔﻲ ﻭ ﺟﺎﺑﺠـﺎﻳﻲ ﻣﻄﻠـﻮﺏ ﺗـﻮﺩﻩ ، ﻭ ﻣﻨﺎﺳـﺐ ﺳﻨﮓ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻓﺎﻛﺘﻮﺭﻫﺎﻱ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﮔﺬﺍﺭ ﺑﺮ ﺳـﻴﻜﻞ ﻋﻤﻠﻴـﺎﺕ ﺑـﺎﺭﮔﻴﺮﻱ ﻭ ﺑـﺎﺭﺑﺮﻱ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﺰﻳﻨﻪ ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﺮﺩﺷﺪﮔﻲ ﺿﻌﻴﻒ ﻫﺎﻱ ﻣﻌﺪﻧﻜﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫـﺎﻱ ، ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺮﺗﺐ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﭼﻴﺪﻥ ﻗﻄﻌـﺎﺕ ﺑـﺰﺭﮒ ﻭ ﺍﻧﻔﺠـﺎﺭ ﺁﻧﻬـﺎ ﻛـﺎﻫﺶ ﺭﺍﻧـﺪﻣﺎﻥ ﻋﻤﻠﻴـﺎﺕ … ﺧﺮﺩﺍﻳﺶ ﻭ ﻓﺮﺁﻭﺭﻱ ﻭ ﺑﺎﻻ ﻣﻲ ﺑﺮﺩ . ﺩﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﻳﻚ ﺗﻮﺯﻳﻊ ﺧﺮﺩﺷـﺪﮔﻲ ﻳﻜﻨﻮﺍﺧـﺖ ،ﻫﺪﻑ 5 ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺣﺠﻢ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﺑﺰﺭﮒ ﻛﻤﺘﺮ ﺍﺯ ، ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺧﺮﺩﺷﺪﮔﻲ % ﻛﻞ ﺣﺠﻢ ﺑﻠـﻮﻙ ﺧﺮﺩﺷـﺪﮔﻲ ﺑﻬﻴﻨـﻪ ﻭ ، ﺧﺮﺩ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺍﻧﻔﺠـﺎﺭ ﺍﻭﻟﻴـﻪ ﺑﺎﺷـﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻧﻈـﺮ ﺳـﻴﻜﻞ ﻋﻤﻠﻴـﺎﺕ ﺧـﺮﺩﺍﻳﺶ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺑﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺳﻴﻜﻞ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﻣﺎﻛﺰﻳﻤﻢ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﺼﺮﻑ ﻧﻴﺮﻭ ﺣﺪﺍﻗﻞ .
ﺑﺮﺍﻱ ﺩﺭﻙ ﺑﻬﺘﺮ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺧﻮﺍﺹ ﮊﺋﻮﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﺳﻨﮓ ﻫﺎ ﻭ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺁﻥ ﺑـﺎ ﺍﻟﮕـﻮﻱ ﺍﻧﻔﺠـﺎﺭ ﻻﺯﻡ ﺍﺳـﺖ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻛﺎﻣﻠﻲ ﺍﺯ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺧﺮﺩﺷﺪﮔﻲ ﻭ ﻓﺎﻛﺘﻮﺭﻫﺎﻱ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷـﻴﻢ ﻛـﻪ ﺩﺭﻓﺼﻞ ﺍﻭﻝ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.ﺩﻭ ﻣـﺪﻝ ﺭﻳﺎﺿـﻲ ﭘـﻴﺶ ، ﺩﺭ ﻓﺼﻞ ﺩﻭﻡ ﺑﻴﻨـﻲ ﺧﺮﺩﺷـﺪﮔﻲ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﻱ ﮊﺋﻮﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﺗﻮﺩﻩ ﺳﻨﮓ ﺩﺧﻴﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ). ﺍﻳـﻦ ﺩﻭ ﻓﺮﻣـﻮﻝ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﻱ ﮊﺋﻮﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﺗﻮﺩﻩ ﺳﻨﮓ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷـﺪﻩ ﺍﻧـﺪ . ( ﺩﺭ ﻓﺼﻞ ﺳﻮﻡ ﻣﺮﻭﺭﻱ ﺑﺮ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺟﻐﺮﺍﻓﻴﺎﻳﻲ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺷﻨﺎﺳﻲﻣﻌﺪﻥ ﻃﻼﻱ ﻣﻮﺗﻪ ﺻـﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘـﻪ ﺍﺳﺖ . ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻱ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺍﻟﮕﻮﻱ ﺣﻔﺎﺭﻱ ﻣﺴﺘﻠﺰﻡ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺑﻴﻦ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮ ﻣﺎﻧﻨـﺪ ﻗﻄـﺮ ﺭ …ﺧﺮﺝ ﻭﻳﮋﻩ، ﻧﻮﻉ ﻣﺎﺩﻩ ﻣﻨﻔﺠـﺮﻩ ﻭ ،ﭼﺎﻝ ﻣـﻲ ﺑﺎﺷـﺪ.
ﺑﻨـﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﻓـﺼﻞ ﭼﻬـﺎﺭﻡ ﺑـﻪ ﺑﺮﺭﺳـﻲ ﺍﺟﺰﺍﻱ ﻃﺮﺍﺣﻲ ﺁﺗﺸﻜﺎﺭﻱ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﻱ ﮊﺋﻮﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﺗﻮﺩﻩ ﺳﻨﮓ ﻣﻲﺗ ﻓﺎﺻـﻠﻪ ﺭﺩﻳﻔـﻲ ، ﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺿـﺨﺎﻣﺖ ﺑـﺎﺭ ﺳـﻨﮓ ﭼﺎﻝ ... ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺣﻔﺎﺭﻱ، ﺧﺮﺝ ﻭﻳﮋﻩ ﻭ ، ﺿﺨﺎﻣﺖ ﮔﻞ ﮔﺬﺍﺭﻱ ،ﻫﺎ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻧـﺪ ﻛـﻪ ﺩﺭ ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺭﺍﺑﻄـﻪ ﺍﻱ ﺑـﻴﻦ ﺿـﺨﺎﻣﺖ ﺑـﺎﺭ ﺳﻨﮓ ﻭ ﺧﻮﺍﺹ ﮊﺋﻮﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﺗﻮﺩﻩ ﺳﻨﮓ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺍﺑﻌـﺎﺩﻱ ﺍﺳـﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷـﺪﻩ ﺍﺳـﺖ . ﺗﺤﻠﻴـﻞ ﺍﺑﻌﺎﺩﻱ ﺻﻮﺭﺕ ﻛﻠﻲ ﻣﻌﺎﺩﻻﺗﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﻨﻨـﺪﻩ ﭘﺪﻳـﺪﻩ ﻫـﺎﻱ ﻃﺒﻴﻌـﻲ ﺍﺳـﺖ ﻣـﻮﺭﺩ ﺑﺤـﺚ ﻗـﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ . ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎﹰ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺭﺷﺘﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡﻫﺎﻱ ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ ﻣـﻮﺭﺩ ﺍﺳـﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗـﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘـﻪ ﺍﺳﺖ . . ﻛﺎﻫﺶ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎﻱ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﺳـﺖ ، ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺍﺑﻌﺎﺩﻱ ﻳﻚ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻟـﺬﺍ ﺩﺭ ﻓﺼﻞ ﺷﺸﻢ ﺑﻪ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻛﺎﻣﻞ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﻓﺼﻞ ﻫﻔـﺘﻢ ﻧﻴـﺰ ﻳـﻚ ﻣـﺪﻝ ﺭﻳﺎﺿﻲ ﻛﻪ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ ﺿﺨﺎﻣﺖ ﺑﺎﺭ ﺳﻨﮓ ﻭ ﺧﻮﺍﺹ ﮊﺋﻮﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﺗﻮﺩﻩ ﺳـﻨﮓ ﻣـﻲ ﺍﺭﺍﺋـﻪ ،ﺑﺎﺷـﺪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ
ﻓـﻬـﺮﺳﺖ ﻣـﻄﺎﻟﺐ

1 ﻓﺼﻞ ﺍﻭﻝ - ﻣﻜﺎﻧﻴﺰﻡ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ -

ﻣﻘﺪﻣﻪ 1-12
-ﺧﺮﺩﺷﺪﮔﻲ 2-12
-ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ
3-1 ﻣﻜﺎﻧﻴﺰﻡ ﺧﺮﺩﺷﺪﮔﻲ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ
3 -ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ 1-3-1
3 -ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ
2-3-1ﺿﺮﺑﻪ 4
ﻣﻮﺝ -ﮔﺎﺯ 3-3-1
ﺍﻧﺒﺴﺎﻁ 4 -ﺳﻨﮓ 4-3-1
ﺟﺎﺑﺠﺎﻳﻲ ﺗﻮﺩﻩ 5 -ﺧﺮﺩﺷﺪﮔﻲ 4-1
ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ 6 -ﻣﻌﺪﻧﻜﺎﺭﻱ 5-1
ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺧﺮﺩﺷﺪﮔﻲ ﺑﺮ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻋﻤﻠﻴﺎﺕ
12 -ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ 6-1 ﺧﺮﺩﺷﺪﮔﻲ ﺑﻬﻴﻨﻪ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ
15 -ﻋﻤﻠﻴﺎﺕ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭﻱ 7-1 ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻃﺮﺡ ﺑﻬﻴﻨﻪ

ﻓﺼﻞ ﺩﻭﻡ ﻣﺪﻝ ﻫﺎ ﻱ ﺭﻳﺎﺿﻲ ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﺧﺮﺩﺷﺪﻩ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺩﺭ ﻣﻌﺎﺩﻥ ﺭﻭﺑﺎﺯ

-ﻣﻘﺪﻣﻪ 1-220
-ﺭﻭﺵ 2-2 ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻨﺪﻱ ﻛﻠﻲ ﭘﻴﺶ ﻫﺎﻱ ﺧﺮﺩﺷﺪﮔﻲ 21
ﺑﻴﻨﻲ -ﻣﺪﻝ 3-2ﻫﺎﻱ ﭘﻴﺶ ﺭﻳﺎﺿﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻨﮓ ﺑﻴﻨﻲ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺧﺮﺩﺷﺪﻩ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯﺍﻧﻔﺠﺎﺭ 25
ﻣﺪﻝ ﺍﺻﻼﺡ ﺷﺪﻩ ﻛﻮﺯ- ﺭﻡ

ﻓﺼﻞ ﺳﻮﻡ -ﻣﺮﻭﺭﻱ ﺑﺮﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺟﻐﺮﺍﻓﻴﺎﻳﻲ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﻌﺪﻥ ﻃﻼﻱ ﻣﻮﺗﻪ 29

ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎﺭﻡ - ﺍﺟﺰﺍﺀ ﻃﺮﺍﺣﻲ ﺁﺗﺸﻜﺎﺭﻱ ﺩﺭ ﻣﻌﺎﺩﻥ ﺭﻭﺑﺎﺯ

-ﻣﻘﺪﻣﻪ 1-439
-ﭼﺎﻟﻬﺎ 2-4 39
ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﭘﻠﻪ ﻭ -ﺳﻨﮓ 1-2-4 ﺿﺨﺎﻣﺖ ﺑﺎﺭ 39
- ﭼﺎﻟﻬﺎ 2-2-440
ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺭﺩﻳﻔﻲ -ﻩ 3-2-4 ﺧﺮﺝ ﻭﻳﮋ41
-ﺧﺮﺟﮕﺬﺍﺭﻱ 4-2-4 ﭼﮕﺎﻟﻲ
41 -ﭼﺎﻝ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭﻱ 5-2-4 ﻗﻄﺮ
42 -ﮔﺬﺍﺭﻱ 6-2-4 ﮔﻞ 43
-ﺣﻔﺎﺭﻱ 7-2-444 ﺍﺿﺎﻓﻪ
-ﻣﻨﻔﺠﺮ 3-4 45ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻣﻮﺍﺩ ﻩ -ﺳﻨﮓ 4-4 ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ
45 -ﺧﻴﺮ 5-4 ﺯﻣﺎﻥ ﺗﺄ48 -ﺷﻨﺎﺳﻲ 6-4 ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺯﻣﻴﻦ 49

– ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ 52ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﻱ ﮊﺋﻮﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﺗﻮﺩﻩ ﺳﻨﮓ ﻭﺗﺄﺛﻴﺮ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ

-ﻣﻘﺪﻣﻪ 1-553 -ﺭﻭﻱ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ
-ﺭﻭﻱ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ 2-5 53 ﺍﺛﺮ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﻱ ﮊﺋﻮﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﺑﺮ
-ﺳﻨﮓ 1-2-5
ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﻱ ﻣﻘﺎﻭﻣﺘﻲ 53
-ﻫﻮﺍﺯﺩﮔﻲ 2-2-5 63
-ﺗﺨﻠﺨﻞ 3-2-5 64
-ﻣﺪﻭﻝ ﺩﻳﻨﺎﻣﻴﻜﻲ 65
ﻫﺎﻱ ﺍﻻﺳﺘﻴﺴﻴﺘﻪ ﺍﺳﺘﺎﺗﻴﻜﻲ
ﻭ - ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺗﻨﺶ ﻣﻴﺪﺍﻧﻲ 66
-ﭼﮕﺎﻟﻲ 7-2-5 68
-ﺑﻨﺪﻱ 8-2-5 ﻻﻳﻪ 69
-ﺩﺭﺯﻩ 9-2-5 ﻫﺎ)ﻧﺎﭘﻴﻮﺳﺘﮕﻲ
72 ( ﻫﺎ -ﮔﺴﻞ 10-2-5
76 ﺧﻮﺭﺩﮔﻲ 11-2-5 ﭼﻴﻦ 77 5-3-
(BI) ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺍﻧﺪﻳﺲ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺍﻧﻔﺠـﺎﺭ
(A) ﻭﻓﺎﻛﺘﻮﺭﺳـﻨﮓ ﺑﺮﺍﺳـﺎﺱ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫـﺎﻱ 77
ﮊﺋﻮﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﺗﻮﺩﻩ ﺳﻨﮓ
5-4- ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺧﺮﺝ ﻭﻳﮋﻩ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﻋﻤﻠﻴﺎﺕ ﺳﻄﺤﻲ

فصل ششم:تحلیل ابعادی 87

ﻓــﺼﻞ ﻫﻔــﺘﻢ :ﺗﻌﻴــﻴﻦ مدل ﺭﻳﺎﺿــﻲ ﺑــﺮﺍﻱ ﺑﺪﺳــﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ بردن ﺑﺮﺍﺳــﺎﺱ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﻱ ﮊﺋﻮﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﺗﻮﺩﻩ ﺳﻨﮓ 104

فصل هشتم:نتایج و پیشنهادات 120
ضمایم 132
منابع 170

حسین بازدید : 163 سه شنبه 16 تیر 1394 نظرات (0)
میکا اصطلاحی عمومی است که به گروهی از کانی های آلومینوسیلیکات با ساختار سیلیكات‌های صفحه ای گفته می‌شود که از ترکیبات فیزیکی و شیمیایی مختلف تشکیل شده‌اند
دسته بندی کارشناسی ارشد
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 11406 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 83
پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی استخراج معدن با عنوان بررسی امکان فرآوری کانی های میکادار با استفاده از مواد شیمیایی مختلف

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی استخراج معدن با عنوان

بررسی امکان فرآوری کانی های میکادار با استفاده از مواد شیمیایی مختلف

مقدمه:
از سیلیکات‌های آبدار آلومینیوم وپتاسیم است که اغلب محتوی (Mg, Fe) که رنگ ظاهری کانی را تیره می‌کنند است. در دستگاه کج لوزی (مونوکلینیک) متبلور می‌شود. دارای قابلیت ارتجاع وانعطاف است.از اقسامش میکای سفید (مسکوویت)که دارای پتاس و فاقد منیزیم وآهن است ومیکای سیاه(بیوتیت)که علاوه بر پتاس .منیزیم وآهن نیز دارد. HCl , H2SO4 بر میکای سفید بی اثر ولی بر میکای سیاه موثر است.کلریت (میکای سبز)که از تجزیه بیوتیت حاصل می‌شود.پگماتیت‌ها در عمق 7 تا 11 كیلومتری تشكیل شده‌اند. اكثراً واجد 2 نوع میكا و كا‌نی‌های فرعی نظیر گارنت، تورمالین، كیانیت، زیركن، آپاتیت و مونازیت هستند. این گروه معمولاً به شكل پرشدگی شكستگی‌ها در سطح وسیعی توزیع شده است. پتانسیل اقتصادی این گروه بسیار كم و بندرت برای اورانیوم و عناصر كمیاب مقرون به صرفه اقتصادی است.
کلمات کلیدی:

میکا

مواد آلی پپتیدها

کانی های میکادار

سیلیكات‌های صفحه ای

كاربرد كلكتورهای مختلف

کانی های آلومینوسیلیکات

کانی های میکا :

میکا اصطلاحی عمومی است که به گروهی از کانی های آلومینوسیلیکات با ساختار سیلیكات‌های صفحه ای گفته می‌شود که از ترکیبات فیزیکی و شیمیایی مختلف تشکیل شده‌اند. كانی‌های خانواده میكا شامل موسكوویت، بیوتیت، فلوگوپیت، لپیدولیت و ناترونیت می‌گردند.موسكوویت، مهمترین و فراوان‌ترین كانی صفحه‌ای به شمار می‌رود. موسكوویت ورقه ای در پگماتیت‌ها و نوع پولكی در گرانیت ، پگماتیت‌ها و شیست‌ها پیدا می‌شود. لیپدولیت در پگماتیت‌های غنی از لیتیوم تشكیل می‌شود. فلوگوپیت به صورت رگه‌ای و توده‌ای در پیروكسنیت‌ها و اسكارن‌های منیزیم‌دار گزارش شده است.
این گروه از کانی‌ها دارای ترکیبات مختلفی از سیلیکات آلومینیم آهن ، منیزیم و میکا هستند .حضور فلوئورین ، باریم ، منگنز و وانادیم نیز در این کانی‌ها گزارش شده است. از بین این کانی‌ها ، موسکوویت به خاطر خواص فیزیکی ، شیمیایی ، حرارتی و مکانیکی استثنایی که دارد ، در صنعت کاربرد فراوان دارد. ورمیکولیت و فلوگوپیت هم مانند میکا از اهمیت برخوردار هستند. از بیوتیت به ندرت در مصارف صنعتی استفاده می‌شود.از نظر کانی شناسی کانی‌های گروه میکا به سه گروه تقسیم می شوند که عبارتند از:
گروه اصلی میکا ، گروه میکاهای شکننده و گروه کلریتی. همه کانی‌های این گروه‌ها دارای ساختمان منوکلینیک هستند. ساختار میکا ترکیبی از دو لایه تتراهدرال سیلیکا و یک لایه اکتاهدرال مرکزی است.
فهرست مطالب
فصل اول:كلیات 3
1-1 مقدمه: 4
1-2 کانی های میکا : 4
1-2-1 میكا از لحاظ نوع : 5
1-2-1-1 موسكوویت نوع صفحهای : 5
1-2-1-2 موسكوویت نوع پولكی : 5
1-2-2 میكا از لحاظ اقتصادی : 5
1-2-4 بیوتیت : 6
1-2-5 فلوگوپیت : 6
1-2-6 ورمیکولیت : 6
1-2-7 لپیدولیت : 7
1-3 مشخصات میکا : 8
1-4 روش‌های عمده استخراج میکا : 9
1-4-1 استخراج زیرزمینی : 9
1-4-2 استخراج روباز : 9

1-5 روشهای متداول فرآوری میکا : 10

1-6 ذخایر و پتانسیلهای عمده میکا در ایران: 10
1-7 كاربردهای عمده میکا: 11
1-7-1 جایگزین ها: 12
1-8 مصرف جهان: 12

فصل دوم:نیروهای جاذبه هیدروفوبیك در فیلم مایع غیر متقارن بین سطوح هیدروفیل و هیدروفوب میكا 12

2-1 مقدمه : 13
2-2 مشخصه‌های طرح كلی : 14
2-5 نتایج : 22

فصل سوم:آماده سازی تهیه جامدات متخلخل جدید از میكاهای فلوئوردار با استفاده از اسید 23

3-1 مقدمه : 24
3-2 آزمایش : 25
3-3 نتایج و بحث : 26
3-3-1 خصوصیاتِ پودرهای میكای فلوئور آلومین ستون دار : 26
جدول 3- 1 مشخصات میكای آلومین ستون دار 28
3-3-2 شكل گیری میان حفره و خصوصیات حفرة محصولات عملیات اسیدی: 28
3-3-3 مشاهدات TEM و SEM محصولات : 36

فصل چهارم:رفتار فیلم‌های آبی بر روی میكا 38

4-1 مقدمه : 39
4-2 سینتیك نازك شدن غشاء : 40
4-3 آزمایش : 42
4-3-1 مواد : 42
4-3-2 تعیین ضخامت سطح : 43
جدول 4-1 خواص فیزیكی واسط آبی 44
4-4 نتایج و بحث : 45
4-4-1 سینتیك غشاء نازك : 45
4-4-2 آزمایش معادلة رینولدز : 47
نتایج ممكنه شامل : 49
4-4-3 ضخامت غشاء تعادلی : 51
4-4-4 اثراتی فرای ناحیة خطی : 52

فصل پنجم:جدایش فیزیكی با استفاده از انتخاب و اتصال مواد آلی پپتیدها 54

5-1 مقدمه و زمینه : 55
5-2 روش آزمایش : 57
5-2-1 مواد : 57
5-2-2 روش بهینه سازی : 57
5-2-3 كاربرد فرا صوت به صورت یك مكمل مرحله شستشو در بیوپنینگ : 58
5-2-3-1شستشو وپیوند فاژ : 58
5-2-3-2 شستشوی شیمیایی : 58
5-2-3-3 شستشوی فیزیكی : 59
5-2-4 كاربرد شستشوی فیزیكی به صورت یك جایگزین شستشوی شیمیایی : 59
5-2-5 تجزیه متوالی : 60
5-2-7 تجزیة میكروسكوپی نیروی اتمی : 61
5-3 نتایج وبحث : 62
5-3-1 شستشوی فیزیكی به صورت دو مرحله مكمل شستشوی شیمیایی: 64
5-4 نتایج 68

فصل ششم:كاربرد كلكتورهای مختلف در فلوتاسیون فلدسپار ، میكا و ماسه كوارتزی 69

6-1 مقدمه : 70
6-2 تجربی : 70
6-2-1 مواد : 70
6-2-2 معرف‌های شیمیایی : 71
6-3 بحث و نتایج : 71
6-3-1 آزمایش‌های فلوتاسیون : 71
6-4 نتایج : 74
فصل هفتم:نتایج و پیشنهادات 75
مراجع : 1

حسین بازدید : 151 سه شنبه 16 تیر 1394 نظرات (0)
در ابتدا هدف اضافه کردن رسوب آلونیت بر آرد خام برای تولید سیمان پورتلند است که ارزان است برای جانشینی برای سنگ گچ استفاده می شود در آزمایشات هر دو در دمای 1450 و بعد 1300 می سوزند نتیجه اینگونه می شود از لحاظ مشخصات معدن شناسی هیچ تفاوتی ندارد و بخوبی فرم یافته است روش اسپکتروسکوپی NIR را برای تحلیل آلونیت ها بررسی می کنیم
دسته بندی کارشناسی ارشد
بازدید ها 2
فرمت فایل doc
حجم فایل 6583 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 100
پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی استخراج معدن با عنوان امكان فرآوری آلونیت با استفاده از روش‌های شیمیایی

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی استخراج معدن با عنوان امكان فرآوری آلونیت با استفاده از روش‌های شیمیایی

چکیده:
در ابتدا هدف اضافه کردن رسوب آلونیت بر آرد خام برای تولید سیمان پورتلند است که ارزان است برای جانشینی برای سنگ گچ استفاده می شود.
در آزمایشات هر دو در دمای 1450 و بعد 1300 می سوزند نتیجه اینگونه می شود از لحاظ مشخصات معدن شناسی هیچ تفاوتی ندارد و بخوبی فرم یافته است. روش اسپکتروسکوپی NIR را برای تحلیل آلونیت ها بررسی می کنیم. که باقدرت بسیار بالا توانایی تمایز آلونیت با راحتی زمانیکه فرمول مواد معدنی تا حد و زیادی مرتبط است دارد .
این روش پتانسیل زیادی به عنوان ابزار اسپکتروسکوپی مواد روی سیار و به ویژه در مریخ دارد.به معرفی آلونیت می پردازد که از کانیهای سولفات ها هستند.نواحی طیفی نزدیک IR به راحتی می توان به 4 دسته تقسیم کرد.این روش تاکنون عمیقاً برای مطالعه ی آلونیت ها به کار برده نشده است.در ادامه روش استروسکوپی Raman بررسی می شود که در 2984 و vvk برای مشخص کردن آلونیت های استفاده می شود که M کاتیونهای یک ظرفیتی است .طیف Room این روش تمایز بین آلونیت های ترکیبی باکاتیونهای مختلف را ممکن می سازد.
آلونیت ها در مریخ فراوان است چون وجود آب در مریخ در حال با گذشته ثابت شده و آلونیت در ذخایر معدنی تبخیر بافته یافت می شود.آلونیت ها بخشی از گروه سوپر مواد معدنی که شامل آلونیت ها و ژارومیت ها است. و تمامی آنهایی که با طیف Raman مشخص می شوند است . بعد درباره ی استخراج آلونیت در اسیدسولفوریک و هیدروکلریک صحبت می شود که در یک تراکتور گروهی مطالعه شده است اثرات دمای واکنش، غلظت اسید ، اندازی ذره ، دمای خشک کردن زمان خشک کردن و نسبت فرایند مولار روی فرایند استخراج مورد بررسی قرار گرفته است.
دمای خشک کردن پارامتر مهمی است که روی سایر فرآیندها تاثیر می گذارد بقیه تاثیر کمتری دارند .آلونیت ها در حالت خالص بی رنگ هستند اما به دلیل ناخالصیهای موجود به رنگای سفید – خاکستری ، سفید – زرد و قرمز یافت می شوند آلونیت باید در دمای به مدت 60 دقیقه خشک شود تا استخراج بهینه حاصل شود نسبت 6% بهینه است .با توجه به قیمت به نظر می رسد از نظر فنی و اقتصادی اسید سولفوریک مناسب تر است و بعد شرایطی که در آن ماکزیمم حاصل استخراج آلومینیوم بدست آمده مشخص می شود
* سپس به چگونگی جذب فسفات از محلول آلونیت می پردازیم. به نظر می رسد با افزایش دمای خشک کردن جابجایی فسفات افزایش و با کاهش pH افزایش می یابد همزمان با کاهش اندازه ی ذره ی آلونیت، نرخ جذب فسفات افزایش می یابد.آلونیت چون فراوان و ارزان است بنابراین پتانسیل بالایی برای جذب فسفات دارد .
کلمات کلیدی:

فرآوری آلونیت

اسپکتروسکوپی

سینتیک استخراجی آلونیت

روش‌های شیمیایی فرآوری آلونیت

آلونیت

فرمول شیمیایی آلونیت است دارای سیستم تبلور رمبوئدربک می‌باشد.آلونیت در رده بندی سولفات ها قرار دارد. دارای جلای شیشه ای و همچنین مانند میکاجلای صدفی دارد.شکستگی ندارد و دارای کلید از مناسبی است.کانی شفافی می باشد که خاصیت مغناطیسی ندارد.شکل ظاهری آن از لحاظ بلور به صورت دانه ای می باشد.تقریباً کمیاب بیشتر در شوروی سابق، ایتالیا، آمریکا و استرالیا یافت می شود.در ترکیب شیمیایی آن و و همچنین می باشد.رنگ آلونیت بیشتر سفید خاکستری، زرد و قرمز یافت می شود.
رنگ خاکه ی آن هم سفید رنگ است.دارای پاراژنز با هالوزیت، کائولینیت و ژیبسیت است.منشأ شکل آلونیت ها منشأ آذرین و آتشفشانی است.شکل بلورهای آن رمبوئدر یا لوزی شکل و صفحه ای است.چگالی آن حالات مختلفی دارد که حداقل 2.7 و حداکثر 2.8 می باشد. و از لحاظ سختی هم حداکثر 4 و حداقل 3.5 است.آلونیت ها در تهیه ی زاج سفید نیز کاربرد دارند که در آن کاتیون تک ظرفیتی پتاسیوم و کاتیون سه ظرفیتی آلومینیوم می باشد و تحت عنوان زاج آلومینیوم پتاسیم شناخته می شود.
فهرست
1-فصل اول:کلیات 1
1-1 آلونیت 2
1-2 زاج سفید 3
1-3 کاربرد آلونیت 5

فصل دوم:آزمایش رسوب سازی آلونیت - ژارومیت در مخلوط خام جهت تولید سیمان پورتلند و کلینک های سیمان با پایه ی سولفوآمونیت

2- آزمایش اضافه کردن رسوب آلونیت به آرد خام درجهت تولید پوتلند و آجرهای سیمانی سولفوآلونیت 7
2-1- مقدمه 8
2-2- آزمایشات 10
2-3- نتایج و مباحث 15
2-3-1- تحلیل های شیمیایی 15
2-3-2- تحلیل های معدنی انکسار اشعه ی X 17
2-3-3- آزمایش میکروسکوپیک بخش های صیقلی 19
2-4- نتیجه گیری 22

فصل سوم:اسپکتروسکوپی با استفاده از اشعه مادون قرمز نزدیک بر روی آلونیت های طبیعی

سولفات
3- اسپکتروستکوپی با استفاده از اشعه مادون قرمز 23
3-1- مقدمه 24
3-2- آزمایشات 27
3-2-1- کانیها 27
3-2-2- اسپکتروسکوپی مادون قرمز نزدیک (NIR) 28
3-2-3- اسپکتروسکوپی نیمه IR 29
3-3- نتایج و مباحث 30
3-4- نتایج 34

فصل چهارم:مطالعه ی استروسکوپی زمان برروی آلونیت ها

4- مطالعه ی اسپکتروسکوپی آلونیت ها 35
4-1- مقدمه 36
4-2- آزمایشات 38
4-2-1- مواد معدنی 38
4-2-1-1- روش کارترکیب آلونیت آمونیوم 38
4-2-1-2- روش کار ترکیب آلونیت سدیم 40
4-2-1-3- روش کار ترکیب آلونیت پتاسیم 40
4-2-2- انکسار اشعه ی X 40
4-2-2-1- اسپکتروسکوپی مادون قرمز 41
4-2-2- 2- اسپکتروسکوپی Raman 41
4-3- نتایج و مباحث 42
4-3-1- انکسار اشعه ی x . 42
4-3-2- استروسکوپی Raman . 44
4-3-3 – ناحیه ی هیدروکسیل . 51
4-4- نتیجه گیری . 53

فصل پنجم:سینتیک استخراجی آلونیت با استفاده از اسیدسولفوریک و اسید هیدروکلروریک

5- سینیتک استخراج آلونیت در اسید سولفوریک و اسید هیدروکلریک.54
5-1- مقدمه . 55
5-2- روشها ومواد . 57
5-3- نتایج و مباحث . 59
5-3-1- واکنشهای شیمیایی . 59
5-3-2- محرکهای استخراج . 59
5-3-3 – اثرات دمای واکنش . 63
5-3-4 – اثر غلظت اسید . 65
5-3-5 – اثر اندازه ی ذره . 66
5-3-6- اثر دمای آهکی شدن (خنک شدن) . 67
5-3-7- اثر زمان خشک کردن . 68
5-3-8- اثر نسبت مولار . 69
5-4- نتیجه گیری . 70

فصل ششم:جذب فسفات از محلول آبی بر روی سطح آلونیت

6- جذب سطحی فسفات از محلول آبی آلونیت 72
6-1- مقدمه 73
6-2- مواد و روشها 76
6-3- نتایج و مباحث 79
6-3-1- اثر دما و زمان خشک شدن 79
6-3-2- اثر اندازه ی ذره 80
6-3-3- اثر pH 81
6-3-4- اثر غلظت اولیه ی فسفات 82
6-3-5 محرکهای جذب سطحی 83
6-3-6 – ایزترم های جذب سطحی 84
6-4- نتیجه گیری 86
7- فصل هفتم:نتایج و پیشنهادات
منابع 92

حسین بازدید : 101 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
گزارش حاضر بر پایه اطلاعات موجود در گروه كارخانجات مهمات سازی صنایع دفاع)صنایع شیمیایی شهید زین الدین پارچین)به منظور طراحی وبررسی فنی واقتصادی معدن سنگ فسفات شمشك (جیرود) واقع در 45 كیلومتری شمال تهران تهیه شده است
دسته بندی کارشناسی ارشد
بازدید ها 18
فرمت فایل doc
حجم فایل 4055 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 128
پایان نامه کارشناسی ارشد معدن و زمین شناسی با عنوان طراحی و بررسی فنی و اقتصادی معدن سنگ فسفات شمشك (جیرود)

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

پایان نامه کارشناسی ارشد معدن و زمین شناسی با عنوان

طراحی و بررسی فنی و اقتصادی معدن سنگ فسفات شمشك (جیرود)

مقدمه :
گزارش حاضر بر پایه اطلاعات موجود در گروه كارخانجات مهمات سازی صنایع دفاع)صنایع شیمیایی شهید زین الدین پارچین)به منظور طراحی وبررسی فنی واقتصادی معدن سنگ فسفات شمشك (جیرود) واقع در 45 كیلومتری شمال تهران تهیه شده است.با توجه به موقعیت جغرافیایی و میزان اكتشاف انجام شده توسط طرح فسفات ایران، بخش شرقی بلوك A مورد توجه قرار گرفته است. در محدوده این بلوك كه حدود 500 تا 700 متر گسترش دارد سنگ فسفات دارای عیار بالاتر از 20 درصد P205 می‌باشد كه برای تهیه عنصر فسفر (P) از طریق كوره قوس الكتریكی كاربرد دارد. بخش غربی بلوك A كه در غرب گسل بزرگ جیرود قرار گرفته از نقطه نظر عیار P205 فقیر و ضخامت لایه نسبتا كم می‌باشد كه در حال حاضر به دلائل اقتصادی كنار گذارده شده است. چنانچه در آتیه با اجرای مطالعات اكتشافی و حفر چاه عمق كه در برنامه‌های طرح فسفات قرار دارد، از نظر مشخصات فنی مناسب تشخیص داده شد در طرح های آتی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
اقدام باین امر در مذاكرات با كارفرما مطرح شده و چون ذخائر قابل بهره‌برداری بلوك انتخابی كافی برای بهره‌برداری در برنامه‌های میان مدت و بلند مدت (یك عمر 19 تا 20 سال) بوده است لذا موافقت شد بدوا مطالعات امكانپذیری مقدماتی صورت گرفته و چنانچه اقتصادی بودن طرح تایید گردید، بررسی های تفصیلی آغاز شده و طرح كامل اجرائی استخراج تهیه و ارائه گردد.با توجه به ساختمان لایه و نحو استقرار آن در سطح زمین ذخائر قابل بهره‌برداری افق های 2350+ متر از طریق تونل و ذخائر واقع در زیر دره جیرود (2350-متر ) وسیله سطح شیب دار 16 درجه مورد استخراج قرار خواهد گرفت.
طراحی كانسار با توجه به سطح تخصص و مكانیزاسیون موجود در كشور صورت گرفته و حتی‌الامكان سعی شده است تا از تجهیزات داخلی استفاده شود. ناچارا بخش كوچكی از ماشین آلات مورد نیاز مانند لودر تونلی، لیكوموتیو دیزلی، ریل وتر اورس، و انتیلاتور و لوله‌های تهویه مربوطه با خروج ارز از خارج كشور خریداری خواهد شد. [1]با توجه به ذخیره افقی بهره‌برداری، اختلاف ارتفاع عمومی 2 طبقه استخراجی 50 تا 60 متر در نظر گرفته شده و ظرفیت تولید مورد نظر از یك كارگاه استخراجی و یا حداكثر از دو كارگاه تامین خواهد شد.ظرفیت تولید پیش‌بینی شده در طرح سالانه 40000 تن سنگ فسفات خام با عیار بیش از 20 درصد P205 خواهد بود.
کلمات کلیدی:

اكتشاف فسفات

عملیات اكتشافی

محاسبه اقتصادی و استهلاک معدن

معدن سنگ فسفات شمشك (جیرود)

زمین شناسی،چینه شناسی و تكتونیك

گزارش حاضر بر پایه بررسی ها و مطالعات زیر صورت گرفته است:
- مطالعه گزارش های اكتشاف نیمه تفصیلی و گزارش دومین مرحله اكتشافات زیر سطحی كانسار و كلیه نقشه‌های توپوگرافی، زمین شناسی و مدارك علمی و فنی موجود.
- بررسی وضعیت ماده معدنی فسفات در ایران از نظر ذخائر عیار، تولید و مصرف
- كسب اطلاعات جامع از معدن و منطقه، از نظر جغرافیایی، راه های ارتباطی، آب و هوا و امكانات زیست و مسائل دیگر
- بازدید از منطقه و كانسار
- بررسی مشخصه لیتولوژی طبقات و مقاومت لایه و كمر بالاتر و كمر پائین ماده معدنی فسفات
- تعیین دقیق ابعاد كانسار و محاسبه میزان ذخیره زمین شناسی و ذخائر قابل بهره‌برداری با توجه به حریم‌های ایمنی و ستون های حفاظتی
- بررسی تغییرات كمی و كیفی كانه در جهات مختلف گسترش كانسار و چگونگی اختلاط آنها در جبهه كارهای استخراج بمنظور تهیه یك محصول یكنواخت
- بررسی گزینه‌های مختلف بمنظور بازكردن و آماده سازی معدن و انتخاب مناسبترین واریانت برای بازكردن معدن در بخش زیردره جیرود (افقهای 2350-متر)
- انجام مطالعات توجیهی و برآورد ذخیره قابل استخراج، عمر افق های مختلف با توجه به ظرفیت تولید مورد نظر
- تعیین متدهای استخراج و آماده سازی و تهیه نقشه‌های اجرائی كارهائی استخراج
- تشریح روش چالزنی و آتشكاری، مقدار و كیفیت مواد منفجره مورد مصرف
- بلوك بندی لایه فسفات در محدوده انتخابی و تهیه نقشه‌های لازم
- تهیه نقشه مقاطع تونلی و نقشه‌های اجرائی دو راهی و پرت گاهها
- تنظیم برنامه زمانبندی استخراج از بلوك ها
- بررسی واریانت‌های مختلف باربری و انتخاب بهترین نوع باربری از نقطه نظر اقتصادی و ایمنی
- بررسی روش تهویه و انتخاب مناسبترین روش تا محاسبه حداقل و حداكثر مورد نیاز و تهیه نقشه‌های مربوط
- تعیین مشخصات و انتیلاتور جهت تهویه كارگاه های استخراج و سینه كارهای پیشرو
- سیستم ارتباطات و مخابرات و سیستم سوخت رسانی
- تعیین مشخصات تجهیزات شبكه‌ انتقال هوای فشرده و تهیه نقشه‌های شبكه انتقال هوا برای حداكثر مصرف و حداكثر افت .
- بررسی تامین نیروی برق، ساعات كار، ایام كار در سال و ارزیابی روش های تامین نیرو
- روش آبكشی از داخل معدن و تعیین ساختمان و تاسیسات مورد نیاز
- بررسی مكان های مناسب برای استقرار تاسیسات سطحی با توجه به مورفولوژی ناحیه
- تعیین ساختمان های صنعتی و نیمه صنعتی، اداری، رفاهی و تعداد و ساخت آنها
- بررسی و تعیین میزان و كیفیت آب مورد نیاز در تجهیزات و مخازن
- بررسی راه های دسترسی به افقهای مختلف و تونل ها و كارگاه های استخراج
- تعیین ماشین‌آلات و تجهیزات لازم، تعداد و مشخصات فنی آنها
- بررسی نیروی انسانی، تعداد، روزهای كار مفید در سال، در ماده و هفته و پست های كاری در روز و ساعت كار در یك پست، تفكیك نیروی مورد نیاز برای قسمت های مختلف داخل معدن و خدمات جنبی خارج معدن
- محاسبه سرمایه‌گذاری به تفكیك برای برنامه‌های میان مدت ارزی و ریالی در مراحل مختلف كارهای معدنی
- محاسبه سرمایه گذاری برای باز كردن معدن
- محاسبه عملیات اكتشافی و پیش بینی هزینه عملیات انجام شده
- ارائه برنامه زمانبندی اجرائی طرح
- محاسبه هزینه‌های تولید به تفكیك برای یك تن ماده معدنی خام در سر معدن جزء به جزء
- تعیین قیمت فروش و سودآوری یك تن فسفات خام با احتساب مالیات، قیمت پایه یا استفاده از روش D.C.F.R.O.R
- تجزیه و تحلیل اقتصادی طرح در نقطه سر به سر تولید
- طرح تاسیس كوره ذوب الكتریكی و تهیه عنصر فسفر (P)
- بررسی های اقتصادی و محاسبه قیمت تمام شده (P) با احتساب میزان سرمایه‌گذاری و هزینه‌های تولید اعم از معدن و كارخانه ذوب
- تعیین قیمت فروش یك تن عنصر فسفر (P) با استفاده از جدول اقتصادی D.C.F و تعیین نقطه سر به سر تولید و تجزیه و تحلیل نرخ بازگشت سرمایه و زمان بازگشت سرمایه (R.O.R) [1]
فهرست مطالب
فصل اول: كلیات
1- كلیات 2
1-1- مقدمه 2
1-2- فهرست كارهای انجام شده 4

1-3- تاریخچه اكتشاف فسفات در منطقه شمشك در بند سر 9

1-3-1- مقدمه 9
1-3-2- موقعیت جغرافیائی، آب و هوا، راههای دسترسی و امكانات زیست و مسائل زیست محیطی 10

1-3-3- تاریخچه اكتشاف كانسار 14

1-4- لزوم مطالعات امكانپذیری مقدماتی و تفصیلی كانسار 19
1-4-1- مطالعات امكانپذیری مقدماتی Prefeasibility – Studi 19
1-4-2- مطالعات امكانپذیری تفصیلی Feasibility – Studi 20
1-5- محاسبات فنی اقتصادی طرح بهره‌برداری از معدن سنگ فسفات شمشك 21
1-5-1- مبانی طراحی و تنظیم برنامه تولید در معدن 22

فصل دوم:

تاریخچه اكتشاف كانسار

2- زمین شناسی – چینه شناسی و تكتونیك البرز و منطقه 26
2-1- بررسی جزء به جزء و ارزیابی آخرین اطلاعات داده شده از وضعیت زمین 26
2-1-1- زمین شناسی عمومی‌ناحیه 26
2-1-2- چینه شناسی عمومی‌ناحیه 27
2-1-3- زمین شناسی ساختمانی البرز 39
2-1-4- لیتولوژی سازند جیرود در ناحیه البرز 41
2-1-5- جغرافیای دیرینه دونین بالائی در ناحیه البرز 44
2-1-6- تشریح زمین شناسی عمومی محدوده مورد مطالعه 45
2-1-7- تشریح لیتواستراتیگرافی محدوده 46
2-1-7-1- سازند لالون 47
2-1-7-2- كوارتزیت سفید بالائی (FTQ) 47
2-1-7-3- سازند میلا 48
2-1-7-4- سازند جیرود (Dg) 48
2-1-7-5- سازند درود Pd 51
2-1-7-6- رسوبات پرموتریاسیك (P.TRE) 51
2-1-8- تكتونیك ناحیه و محدوده مورد مطالعه 52
2-1-8-1- تكتونیك محدوده مورد مطالعه كه طرح آن تهیه شده است 53
2-1-9- مطالعات سنگ شناسی و كانی شناسی 54
2-1-10- تركیب مشخصه لیتولوژی طبقات و مطالعه مقاومت طبقات در برگیرنده 56

فصل سوم: عملیات اكتشافی و معدنی

3- عملیات اكتشافی و معدنی انجام شده 58
3-1- عملیات اكتشافی و معدنی انجام شده در كل منطقه و محدوده طرح 58
3-2- طرح تكمیل اطلاعات معدنی سطحی و عمقی 59
3-3- خلاصه‌ای از مطالعات آب شناسی در محدوده مورد مطالعه 64
3-4- بلوك بندی محدوده مورد مطالعه و محدوده مورد بهره‌برداری 65
3-4-1- محدوده مورد بهره‌برداری 66
3-5- بررسی گسترش طولی و تغییرات ضخامت و شیب در ناحیه و محدوده طرح و تعیین ابعاد كانسار 68
3-6- تهیه نقشه‌های زمین شناسی و توپوگرافی، نقشه مقاطع بمنظور برنامه‌ریزی طرح كلی معدن 75
3-7- بررسی تغییرات كمی و كیفی كانه در جهات مختلف گسترش كانسار و افق‌های آماده سازی و بهره‌برداری و چگونگی اختلاط آنها در جبهه‌كارهای استخراج به منظور تهیه فرآورده یكنواخت 76

فصل چهارم: توجیه فنی معدن

4- توجیه فنی معدن 79
4-1- كلیات 79
4-2- ارزیابی ذخائر قابل بهره‌برداری با توجه به حریمهای حفاظتی 80
4-3- روش بازكردن معدن برای استخراج در دوره ساخت 85
4-3-1- طرح بازكردن معدن و تعیین حجم حفریات اساسی مورد نیاز در برنامه بلند مدت و تشریح گزینه‌های مختلف 87
4-3-2- محاسبه حجم حفریات اساسی باز كردن معدن در محدوده مورد بهره‌برداری 91
4-4- آماده سازی و مشخصات متد استخراج 93
4-4-1- عملیات آماده سازی معدن 93
4-4-2- روش بهره برداری 94
4-5- بررسی و توجیه متدهای مختلف استخراج و انتخاب بهینه 96
4-5-1- مشخصات روش استخراج – روش چالزنی و آتشكاری – سطح لازم جهت خاكبرداری و سیستم انباشت و برداشت 97
4-5-2- زمان بندی بلوكهای استخراجی معدن 102
4-6- مقایسه پیشرویهای مورد نیاز آماده سازی و استخراج بمنظور انتخاب الویت‌ها 106

فصل پنجم: بررسی فنی و اقتصادی معدن

5- بررسی فنی و اقتصادی معدن 112
5-1- تنظیم وارائه رژیم کاربخشهای مختلف معدن وتعداد پرسنل موردنیاز 12
5-1-1- تعداد ایام کارمفید درسال 112
5-1-2- بررسی تعداد پرسنل موردنیازمعدن 112
5-1-3- پرسنل مرحله استخراج 112
5-2 - بررسی فنی اقتصادی 114
5-2-1- جدول سرمایه گذاری كل طرح میان مدت 114
5-2-2- محاسبه قیمت تمام شده یك متر تونل با مقطع 8/4متر مربع 116
5-2-3 - مواد منفجره 116
5-2-4- محاسبه قیمت تمام شده یك متر دویل با مقطع 4/2 متر مربع 117
5-3- تجهیزات وماشین آلاتی كه اضافه خواهد شد 117
5- 4- تشریح مسائل اقتصادی ونیروی انسانی وراندمان 118
5-4-1 بررسی و برآورد تعداد پرسنل مورد نیاز معدن 118
5-4-2- راندمان برحسب مراحل مختلف تولید 119
5-5- محاسبه قیمت تمام شده استخراج یك تن سنگ فسفات 119
5-5-1- هزینه استخراج یك تن سنگ فسفات 119
5-5-2- هزینه های اداری و سرپرستی در معدن 121
5-6- محاسبه استهلاک معدن 123
5-7- محاسبه جدول اقتصادی با روش DCF در معادن فسفات شمشک 124
5-8- نرخ بازگشت سرمایه 125
منابع 126
ضمائم 127

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 69
  • آی پی دیروز : 66
  • بازدید امروز : 226
  • باردید دیروز : 126
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,646
  • بازدید ماه : 3,875
  • بازدید سال : 24,826
  • بازدید کلی : 253,883