loading...
پایان نامه ، پروژه ، فایل فلش و روت گوشی
حسین بازدید : 89 یکشنبه 03 آبان 1394 نظرات (0)
a
مفهوم امنیت ملی را بر مبنای تحولاتی كه در نظام بین الملل رخ داده را در بخش اول با عنوان تغییر مفهوم امنیت ملی در نظام بین الملل بررسی خواهیم نمود
دسته بندی علوم سیاسی
بازدید ها 7
فرمت فایل doc
حجم فایل 254 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 212
بررسی تغییر مفهوم امنیت ملی در نظام بین الملل در اثر تحولات دهه 1990م و تأثیر آن بر برداشت امنیتی جمهوری اسلامی ایران

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی

بررسی تغییر مفهوم امنیت ملی در نظام بین الملل در اثر تحولات دهه 1990م و تأثیر آن بر برداشت امنیتی جمهوری اسلامی ایران

(بصورت جامع و کامل)
چکیده:
امنیت ملی کشورها تحت تأثیر متغیرهای بین المللی و منطقه ای که کانونهای بحران محسوب می شود همواره مورد تهدید قرار دارد هر چه بردامنه ی گسترش جهانی شدن و ابعاد آن افزوده می شود، نسبت به آن دسته از کشورهایی که آسیب پذیری بیشتری دارند این تهدیدات در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تشدید خواهد شد.مفهوم امنیت ملی مانند سایر مفاهیم سیاسی تحت تأثیر ساختاربندی و فضای حاكم بر نظام بین الملل قابل تبیین است. بنابراین با این فرض كه مفاهیم سیاسی با توجه به تغییرات شرایط محیطی (داخلی و خارجی) تغییرپذیر هستند،
مفهوم امنیت ملی را بر مبنای تحولاتی كه در نظام بین الملل رخ داده را در بخش اول با عنوان تغییر مفهوم امنیت ملی در نظام بین الملل بررسی خواهیم نمود.در این خصوص دو نگرش و برداشت نسبت به مفهوم امنیت ملی وجود دارد؛ برداشت سنتی، برداشت مدرن. برداشتهای گذشته با آنچه امروز، از این مفهوم ارائه میگردد، متفاوت و متغیر است. لذا جهت تعیین سیرتغییر مفهوم امنیت ملی برداشتهای گذشته و سنتی را باید جدا از برداشتهای مدرن مورد بررسی قرار داد. با در نظر گرفتن این مطلب بخش حاضر را به دو فصل تقسیم و هر فصل را به بررسی یكی از این برداشتها (برداشت سنتی از مفهوم امنیت ملی، برداشت نوین از مفهوم امنیت ملی) اختصاص میدهیم.
در بخش دوم با عنوان "تغییر برداشت جمهوری اسلامی ایران از امنیت ملی" به تغییراتی كه در برداشت جمهوری اسلامی در برهه زمانی سه دهه انقلاب اسلامی رخ داده است، خواهیم پرداخت این بخش با این فرض كه تحول مفهوم امنیت ملی در نظام بین الملل باعث تغییر دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نسبت به امنیت ملی شده است به بررسی این تغییر میپردازد.
کلمات کلیدی:

امنیت ملی

نظام بین الملل

نظام دو قطبی

امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران

مقدمه:
پس از فروپاشی شوروی سابق، مسایل امنیتی حوزه های وسیع تری را شامل شده است. امنیت دیگر یك فرایند یك جانبه و محدود نیست كه فقط با ازدیاد قدرت نظامی بتوان آنرا افزایش داد. امروزه مسایل امنیتی، آلودگی محیط زیست، غذا، بهداشت، تامین شغل و مسكن، توسعه، رفاه، افزایش جمعیت، خطرفقر، مسایل فرهنگی و موارد دیگر را شامل می شود كه این مسایل راه حل ها و همكاری های فوق ملی را نیز می طلبد.با فروپاشی شوروی،امنیت بر پایه مؤثر نظامی خارج شده است، البته هنوز هم تهدیدات نظامی می تواند مهم باشد، زیرا توانایی تغییرات اساسی و زیر بنایی در جامعه را داراست. هم اكنون، ابزار نظامی بعنوان پشتوانه قدرت سیاسی بعضی كشور ها بویژه قدرت های بزرگ مطرح است،
ولی در حال حاضر امنیت كشورها ممكن است از لحاظ نظامی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد تهدید قرار گیرد كه ابزار مقابله با اینها، تنها قدرت نظامی نیست. ویژگی تهدیدات جدید باعث گردید تا كشورها به همكاری وتعامل با یكدیگر در سطح جهانی روی آورند‏‏‏، چرا كه این تهدیدات، جدا از اینكه یك دولت- ملت را بخواهد تهدید بكند، منطقه وجهان را نیز به مخاطره می اندازد. بنابراین با تغییر وتحولاتی كه در روابط بین الملل پس از دهه 90م بوجود آمد.، مفهوم امنیت را نیز دچار تحول نمود.
از یك طرف مفهوم امنیت ملی، گسترده تر شد. از طرف دیگر برای تامین و دستیابی به آن از رقابت و برخورد به همكاری و تعامل در این زمینه، تغییر مفهوم داد. قبل از دهه 90 امنیت یك كشور ناامنی سایرین محسوب می گردید. امنیت، «حاصل جمع صفر» معنی می شد. بنابراین همواره درگیری و رقابت نظامی در صحنه بین الملل حاكم بود، در صورتیكه اكنون نه تنها امنیت یك واحد سیاسی، ناامنی سایرین محسوب نمی گردد، بلكه امنیت یكی، امنیت دیگران نیز است. امروزه تهدیدات از ویژگی جهانی برخوردارند، بطوریكه یك واحد سیاسی به تنهایی قادر به مقابله با آن نیست و علاوه بر آن تهدیدی که یك واحد سیاسی را به چالش کشانده، امکان سرایت به سایر واحد های سیاسی را دارد.
فهرست مطالب
مقدمه:
1- شرح و بیان مساله پژوهش:
2- بررسی متون موجود:
3- سوال اصلی:
4- سوالات فرعی:
5- مفروض ها:
6- فرضیه:
7- متغیر های اصلی تحقیق:
8- روش تحقیق:
9- سازماندهی تحقیق:

بخش اول:تغییر مفهوم امنیت ملی در نظام بین الملل

فصل اول:برداشت سنتی از مفهوم امنیت ملی

مبحث اول: مبانی تاریخی

الف:تعریف مفهوم امنیت ملی

ب: ظهور پدیده دولت های ملی
ج: امنیت دستجمعی
د: حاکمیت سیستم دو قطبی
ح: جنگ سرد
دوره اول(55-1945م
دوره دوم (1956- 1955م):
دوره سوم (1962- 1956م
دوره چهارم دوره طولانی تشنجزدایی (79- 1962م):
دوره پنجم جنگ سرد جدید (85- 1979م
خ: در آستانه فروپا شی نظام دوقطبی

مبحث دوم: مبانی نظری برداشت سنتی از امنیت ملی

جمع بندی
پی نوشت ها
الف:پیروزی انقلاب اسلامی
ب: سیاست دوگانه امنیتی
ج: برداشت اولیه جمهوری اسلامی ایران از امنیت ملی
د: قانون اساسی
ح: صدور انقلاب
خ: نهضت های آزادیبخش
ت: انقلاب اسلامی؛ تلاش در جهت تغییر وضع موجود
ث: عامل موفقیت جمهوری اسلامی ایران در اتخاذ اصل« نه شرقی – نه غربی»
ر: مقطع زمانی جنگ تحمیلی
ز: انقلاب اسلامی؛ تهدیدی بالقوه برای كشورهای حوزه خلیج فارس
س: پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تولد شورای همكاری خلیج فارس
جمع بندی
پی نوشت ها

فصل دوم:برداشت نوین از مفهوم امنیت ملی

الف: فروپاشی نظام دوقطبی و پایان جنگ سرد

ب: تهدیدات نوین امنیت ملی

ج: تاثیر جهانی شدن بر تغییر مفهوم امنیت ملی

د: تهدیدات زیست محیطی
جمع بندی
پی نوشت ها

بخش دوم:تغییر برداشت جمهوری اسلامی ایران از امنیت ملی

فصل اول:امنیت ملی از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران قبل از پایان جنگ سرد(دهه اول انقلاب اسلامی)

الف:پیروزی انقلاب اسلامی
ب: سیاست دوگانه امنیتی

ج: برداشت اولیه جمهوری اسلامی ایران از امنیت ملی

د: قانون اساسی
ح: صدور انقلاب
خ: نهضت های آزادیبخش
ت: انقلاب اسلامی؛ تلاش در جهت تغییر وضع موجود

ث: عامل موفقیت جمهوری اسلامی ایران در اتخاذ اصل« نه شرقی – نه غربی»

ر: مقطع زمانی جنگ تحمیلی
ز: انقلاب اسلامی؛ تهدیدی بالقوه برای كشورهای حوزه خلیج فارس
س: پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تولد شورای همكاری خلیج فارس
جمع بندی
پی نوشت ها

فصل اول:امنیت ملی از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران بعد از پایان جنگ سرد

(دهه دوم و سوم انقلاب اسلامی)

مبحث اول: دوران ریاست جمهوری حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی

الف: تغییر سیاست امنیتی
ب: خروج از انزواگرایی
ج: پایان جنگ تحمیلی

د: تحولات نظام بینالملل و تأثیر آن بر جمهوری اسلامی ایران

ت: عادی سازی روابط دیپلماتیك با كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس «76- 1368ش»

مبحث دوم: دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی

الف: دهه سوم انقلاب اسلامی؛ همكاری و تعامل در صحنه بین الملل
ب: سیاست تنشزدایی و اعتمادسازی در روابط كشورها
ج: گفت و گوی تمدنها
د: گسنرش روابط سیاسی بین ج. ا. ایران و كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس «76 به بعد»
جمع بندی
پی نوشت ها
نتیجه گیری

حسین بازدید : 112 دوشنبه 27 مهر 1394 نظرات (1)
ماده 1130 قانون مدنی به زوجه اجازه داده است در مواردی كه ادامه زندگی زناشویی، وی را در وضعیت عسر و حرج قرار دهد، با مراجعه به حاكم و اثبات حالت عسر و حرج، درخواست طلاق نماید
دسته بندی فقه،حقوق،الهیات
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 123 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 32
عسر و حرج در درخواست طلاق از سوی زوجه در حقوق ایران

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

عسر و حرج در درخواست طلاق از سوی زوجه در حقوق ایران

(مطالعه موردی در شهرستان کرمانشاه)
چکیده
ماده 1130 قانون مدنی به زوجه اجازه داده است در مواردی كه ادامه زندگی زناشویی، وی را در وضعیت عسر و حرج قرار دهد، با مراجعه به حاكم و اثبات حالت عسر و حرج، درخواست طلاق نماید. عام بودن این ماده برای زن این امكان را قرار داده كه بدون توجه به مبنای ایجادی عسر و حرج، با اثبات علت موجد سختی و تنگی، خود را از علقه زوجیت رها سازد. اگر چه عام بودن ماده موضوع مورد بحث از مزایای مهم آن است؛ اما از سوی دیگر موجب سلیقه ای شدن كاربرد آن گردیده است.
به نظر می رسد ایجاد و توسعه رویه قضایی در زمینه این ماده، تبیین مفهوم عسر و حرج و آموزش آن به قضات و توجه به مصادیق عسر و حرج در اقوام و فرهنگ های مخنلف در ایران، تا حدی موجب رفع مشكلات اجرایی این ماده خواهد شد. بررسی حاضر نشان داد که عوامل و مصادیق ایجاد عسر و حرج زوجه در شهر کرمانشاه رابطه تنگاتنگی با آداب، هنجارها و فرهنگ رایج اقوام ساکن در این بخش از کشور بادیگرنقاط این مرزوبوم دارد.با بررسی آماری که از تعداد 384 نفر تعداد 430 پرسشنامه جمع آوری شد و در نهایت 400 پرسش نامه معتبر از این میان استخراج گردید.برای برآورد حجم نمونه از فرمول برآورد نسبتی با خطای نسبی 5% و بیشینه واریانس با مقدار 5/0استفاده شده است.در این پرسش نامه به منظور اندازه گیری عوامل موثر در موضوع تحقیق با مقیاس اندازه گیری 5 تایی لیکرت در اختیار پاسخ گویان قرار گرفت.
عوامل متعددی در شهرستان کرمانشاه زوجه را به تسلیم دادخواست طلاق وادار می کند.از جمله عدم توانایی تامین خواسته های زوجه از سوی زوج،تداوم روابط افراطی زوج با رفقای دوره تجرد،سوظن جنسی زوجه نسبت به زوج،ضرب و شتم زوجه توسط زوج بدلیل بدگمانی و اعتیاد و شرب خمر توسط زوج.بر این اساس بنظر می رسد با آموزش پیش از ازدواج هدفمند و جلسات روانشناسی برای زوج و زوجه قبل از ازدواج و حذف خیلی از محدودیت ها می توان از بیشتر طلاق های ناشی از عسر و حرج جلوگیری نمود.
واژگان كلیدی:

طلاق

عسروحرج

قانون مدنی

کرمانشاه

مقدمه
موجبات طلاق بر اساس قانون مدنی سه دسته می باشند. طلاق به اراده مرد ، طلاق به درخواست زن ، طلاق توافقی. با عنایت به تبصره ماده 1133 قانون مدنی زن نیز در موارد محدودی می تواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید. این موارد عبارتند از : خود داری یا عجز شوهر از دادن نفقه ) ماده 1129 ق .م (غیبت شوهر بیش از چهار سال (ماده 1029 ق . م) وكالت زن در طلاق (ماده 1119 ق . م) عسر و حرج زن ( ماده 1130 ق . م). ماده 1133 بیان می دارد که «مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه‌تقاضای طلاق همسرش را بنماید». در تبصره آمده است که« زن نیز می‌تواند با وجود شرایط مقرر در مواد (1119)، (1129) و (1130) این قانون، از دادگاه تقاضای طلاق نماید».
متأسفانه در جامعه ماخصوصاشهرستان کرمانشاه شمار جدایی زن و شوهر ها رو به افزایش است. این گفته بدان معنی است که نیمی از زنان و مردانی که روزی با شوق و هیجان ازدواج می کردند ، تصمیم گرفته اند این پیوند را پس از مدتی از هم بگسلانند. دشواری های این جدایی گاهی چنان ناگوار است که منجر به سرخوردگی یا افسردگی در والدین به ویژه مادران، وآسیب های روانی جبران ناپذیری در فرزندان خواهد شد.
در سال های اخیر مسأله طلاق چنان متداول گشته که نیمی از ازدواج ها قبل از پایان ده سال به جدایی می کشد .بنابراین هر چه دیدگاه ما در زمینه بررسی طلاق فنی تر باشد احتمال کاهش بحران و یافتن راه حل های منطقی و مؤثر برای آن، بیشتر خواهد بود. می توان با بررسی و ارزیابی کارآیی و حسن سلوکی که فرد از خود نشان می دهد؛ موقعیت و پیشرفت او را در این سه زمینه پیش بینی کرد. گرچه قبل از پیمان زناشویی، میزان تحصیل و موقعیت اجتماعی معیارهای مهمی در انتخاب همسر به شمار می آیند؛ لیکن در این میان، زناشویی حوزه ای است که برنتایج تحصیل و شغل تأثیر مستقیم می گذارد. ازدواج نافرجام سوابق تحصیلی و شغلی او را تحت الشعاع قرار می دهد تا آنجا که به آشفتگی روحی و اختلال شخصیت منجر می گردند.
فهرست مطالب:
چکیده 2
مقدمه 3
سوالات و فرضیه های تحقیق 4
سؤالات تحقیق : 4
فرضیه‏های تحقیق 4
اهداف تحقیق 5
بیان مسئله 5

نوع طلاق ناشی ازعسروحرج زوجه 6

مفهوم عسر و حرج ورویه ی قضایی 7

دلایل قاعده نفی عسر و حرج 8

شرایط و محدوده اعمال ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی 9

اقسام و مصادیق طلاق قضایی در حقوق کنونی 11

مصادیق عسر و حرج زوجه و ضمانت اجرای آن 11

روش تحقیق 12
جامعه آماری 13
نمونه آماری 13
روش نمونه گیری 13
روش جمع آوری اطلاعات 14
الف- بررسی کتابخانه ای 14
ب- تهیه پرسش نامه با هدف ارزیابی 14
روش اجرا 14
روش آماری 15
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 15
آمار توصیفی متغیرها 15
آمار توصیفی متغیرهای پرسشنامه 16
آمار استنباطی 21
نتیجه گیری 21
محدودیت های پژوهش 25
پیشنهادات تحقیق 25
راهبردی مبتنی بر یافته های تحقیق 26
راهبردی به پژوهشگران آینده 26
منابع: 26

حسین بازدید : 180 چهارشنبه 22 مهر 1394 نظرات (0)
این مقاله در دو بخش به معرفی نهج‌البلاغه، دیدگاه اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان درباره آن، معرفی ترجمه‌های فارسی، فرهنگ‌نامه‌ها، فرهنگ‌های واژگان و موضوعی نهج‌البلاغه و شیوه استفاده از آن می‌پردازد و ضمن معرفی مهم‌ترین شروح فارسی و عربی نهج‌البلاغه، به تبیین شیوه تألیف و نگارش برخی شروح جهت استفادة محققان می‌پردازد
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 22
فرمت فایل doc
حجم فایل 82 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 81
راهنمای پژوهش و تحقیق در نهج‌البلاغه

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

راهنمای پژوهش و تحقیق در نهج‌البلاغه

(بصورت جامع و کامل)
چکیده
پژوهش و دستیابی به معارف غنی نهج‌البلاغة علوی مرهون شناخت دقیق این کتاب براساس آثاری است که در زمینة شکل، ساختار و تبیین معانی آن ارائه شده است.این مقاله در دو بخش به معرفی نهج‌البلاغه، دیدگاه اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان درباره آن، معرفی ترجمه‌های فارسی، فرهنگ‌نامه‌ها، فرهنگ‌های واژگان و موضوعی نهج‌البلاغه و شیوه استفاده از آن می‌پردازد و ضمن معرفی مهم‌ترین شروح فارسی و عربی نهج‌البلاغه، به تبیین شیوه تألیف و نگارش برخی شروح جهت استفادة محققان می‌پردازد.
واژگان کلیدی:

نهج‌البلاغه

فرهنگ‌نامه‌ها

فرهنگ موضوعی

شروح فارسی و عربی

مقدمه
نوشته‌ای که دیده نقادانه شما را می‌طلبد، مطالبی است موجز پیرامون سترگ کتابی که «فروتر از کلام خدا و فراتر از کلام بشر» است و یکی از جنبه‌های زیباشناختی آن «گنجایش معانی بسیار در الفاظ اندک» می‌باشد. این کتاب سترگ که نهج‌البلاغه نام دارد، سیراب‌کننده جان تشنگان و التیام بخش زخم مجروحان و بیدارکننده روح خفتگان در همه اعصار و قرون بوده است. گردآورنده شریف این کتاب شریف رضی& (359 ـ 406 ق) در توصیف آن می‌گوید:
سخنان برگزیده سرورمان، سرچشمه و آبشخور فصاحت و منشأ و خاستگاه بلاغت است و اصول و قوانین سخن و سخنوری از آن اقتباس شده و روش آن سرمشق هر خطیب ادیب و سخنور ادیبی گشته و با این همه کسی در فراخنای بلاغت و پهنه رسایی به گَرد او نرسیده، زیرا کلام او نمونه‌ای از علم الاهی است و بوی سخن پیامبر اکرم| از آن به‌مشام می‌رسد.این کتاب از زمان گردآوری تاکنون توانسته است قلب مشتاقان ادب و فرهنگ را از هر سو به خویش معطوف دارد، هم کسانی که شیفته فرهنگ دینی و انسانی‌اند بدان توجه نشان داده و هم کسانی که فریفته رسایی و شیوایی بی‌مانند آنند، با اقبال و استقبال از آن آثار ارجمندی فراهم آورده‌اند. شرح‌های بسیاری نیز بر آن نگاشته شده و ترجمه‌های متنوعی از آن بازار اندیشه را رونق بخشیده است.
فهرست مطالب
راهنمای پژوهش و تحقیق در نهج‌البلاغه 1
چکیده 3
واژگان کلیدی 4
مقدمه 5
معرفی اجمالی نهج‌البلاغه 6
1. چگونگی جمع‌آوری نهج‌البلاغه 6

2. نهج‌البلاغه از دیدگاه برخی اندیشمندان 10

3. ترجمه نهج‌البلاغه به فارسی 13
4. فرهنگ نامه‌ها 18
5. فرهنگ‌های نهج‌البلاغه 23
الف) فرهنگ واژه‌ها 24
1. قاموس نهج‌البلاغه 24

2. مفردات نهج‌البلاغه 25

3. فرهنگ نهج‌البلاغه 27
4. سیری در فرهنگ لغات نهج‌البلاغه 28
ب) فرهنگ‌‌نامه‌های موضوعی 29
1. فرهنگ آفتاب ( عبدالمجید معادیخواه) 32
2. فرهنگنامه موضوعی نهج‌البلاغه (دکتر احمد خاتمی) 34
5. نحوه استفاده از فرهنگ‌ها 35
6 . شروح نهج‌البلاغه 39
الف) شروح نهج‌البلاغه فارسی 46

ترجمه و شرح نهج‌البلاغه ملافتحالله کاشانی (م. 988 ق) 46

شرح نهج‌البلاغه علامه محمدتقی جعفری تبریزی (1377 ـ 1304) 48

ب) شروح نهج‌البلاغه به عربی 51
1. شرح نهج‌البلاغه ابن ابی‌الحدید معتزلی (655 ـ 586 ق) 51

نحوه کار ابن ‌ابی‌الحدید در شرح نهج‌البلاغه 52

ایرادهای علامه شوشتری بر شرح ابن ابی‌الحدید 54
2. شرح نهج‌البلاغه ابنمیثم بحرانی (م. 679 ق) 55

نحوه کار ابنمیثم در شرح نهج‌البلاغه 57

ایرادات علامه شوشتری بر شرح ابن‌میثم 58
3. منهاج البراعه فی شرح نهج‌البلاغه سیدحبیب‌الله خوئی (1324 ـ 1261 ق) 59

نحوه کار علامه خوئی در شرح نهج‌البلاغه 60

4. بهج‌الصباغه فی شرح نهج‌البلاغه 61
علامه حاج شیخ محمدتقی شوشتری (1374 ـ 1281) 61
7. موضوعات نهج‌البلاغه 66

معاجم نهج‌البلاغه و موضوعبندی آن 69

8. فواید موضوعی‌کردن نهج‌البلاغه 72

9. چگونگی استفاده از نهج‌البلاغه 73

نتیجه‌گیری 75
منابع و مآخذ 77
مجله 81

حسین بازدید : 188 سه شنبه 21 مهر 1394 نظرات (0)
در این نوشتار سعی شده بر اساس ادله عقلی، اصول و مفاهیم شناخته شده در حقوق کیفری به این سوال پاسخ داده شود در انتها ضمن نقد و بررسی حقوقی، خلأهای قانونی بیان شده است
دسته بندی فقه،حقوق،الهیات
بازدید ها 12
فرمت فایل doc
حجم فایل 116 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29
نقش جنسیت در مجازات مجرم

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

نقش جنسیت در مجازات مجرم

چکیده
اساساً جنسیت عاملی برای تفاوت در مجازات نیست، اما در نظام حقوقی اسلام و به تبع آن مقررات فعلی جمهوری اسلامی ایران تفاوت‌هایی از این حیث دیده می‌شود. این تمایزات را در سه دسته می‌توان خلاصه نمود: تفاوت در نوع و میزان مجازات، تفاوت در معافیت از مجازات و تفاوت در اجرای مجازات. در این تحقیق معلوم می‌شود تفاوت‌هایی در حد زنا، همجنس بازی، قوادی و ارتداد بین زنان و مردان وجود دارد؛به علاوه برای مردان در برخی جرایم معافیتهایی پیش بینی شده است؛ همچنین در اجرای مجازات‌ها برای زنان تخفیفاتی در نظر گرفته شده است. آیا این تفاوت‌ها معارض با اصل تساوی افراد در برابر قانون و نتیجتا غیر عادلانه است؟ در این نوشتار سعی شده بر اساس ادله عقلی، اصول و مفاهیم شناخته شده در حقوق کیفری به این سوال پاسخ داده شود. در انتها ضمن نقد و بررسی حقوقی، خلأهای قانونی بیان شده است.
کلیدواژه:

زن

مرد

جرم

مجازات

جنسیت

حقوق کیفری

طرح مسأله
جنسیت واقعیتی انکارناپذیر در نظام آفرینش بوده که افراد انسانی را از همان ابتدای خلقت به دو گروه زن و مرد تقسیم کرده است. این تمایز دیرینه از یکسو پایه‌گذار زنجیره حیات بشری و از سوی دیگر زمینه‌ساز رویارویی و مقایسه پایداری است که پایان آن هیچ گاه فرا نخواهد رسید (ر.ک. هاشمی، 1383: ص223). تأثیر جنسیت در علوم جنایی را در دو مقوله مجزا می‌توان بررسی نمود: یکی نقش آن در بزهکاری و دیگری تأثیری که در حقوق کیفری. مقوله اول مرتبط با جرم‌شناختی بوده و از تفاوت‌های موجود در بزهکاری مردان و زنان و علل آن مباحثی مطرح می‌شود. اما در حقوق کیفری بحث از تفاوت‌هایی بین مردان و زنان است.
در مقوله اخیر به نظر می‌رسد مطالب در سه مبحث قابل بررسی است؛ یکی عناوین مجرمانه، بدین معنا که برخی جرائم را مختص مردان و برخی را فقط زنان می­توانند مرتکب شوند.[1] دوم مسئولیت کیفری و حدود آن و وجود تفاوت بین مسئولیت کیفری زن و مرد و مبحث سوم به مجازات‌ها اختصاص دارد. در هریک از این مقولات می‌توان یک بار نقش جنسیت را در بزهکاری و بار دیگر در بزه­دیدگی بررسی نمود. مقاله حاضر تنها از بعد جنسیت بزهکار به مسأله نگریسته است.
بنابر اصل برابری افراد در قبال قانون، حقوق کیفری ذاتاً حقوقی غیر شخصی است. یعنی برای همه تابعان یکسان است. بدین­جهت قانونگذار هنگام تعریف جرائم و تعیین مجازات‌ها از معیار دوگانه استفاده نمی‌کند (ر.ک. نجفی ابرند آبادی، 1384: ص111). اما در موارد استثنایی به عنوان یک امتیاز و حمایت برای برخی تابعان از این اصل عدول می‌شود. یکی از این موارد استثنا بر اساس جنسیت و حمایت از جنس زن است. البته این تفاوت در مجازات به جهت تفاوت در ساختار طبیعی خلقت زن و مرد و تفاوت‌ بین وظایف و تکالیف آنها می­باشد. به عبارت دیگر «در وضع احکام و تکالیف تنها تفاوت طبیعی مبنا قرار می­گیرد و به معنای پایین­تر دانستن یک جنس نسبت به جنس دیگر نیست» (مهرپور، 1384: ص57). لذا تأکید اسناد و مقررات ملی یا بین‌المللی بر تساوی حقوق زن و مرد جهت نفی تبعیض‌های منفی است[2] و تبعیض‌های مثبت (تبعیض‌های حمایتی) را شامل نمی‌شود.
فهرست مطالب
نفش جنسیت در مجازات مجرم 1
چکیده 2
کلیدواژه: 2
طرح مسأله 2

1) تفاوت در نوع و میزان مجازات 3

1-1) تفاوت در حد زنا 4
1-1-1)زنای به عنف 4
2-1-1) زنا با زن پدر 4
3-1-1) زنا با نابالغ 4
4-1-1) زنای متأهل 5
2-1) همجنس بازی 6
3-1) حد قوادی 7
4-1) حد ارتداد 8

2) تفاوت در معافیت از مجازات 9

1-2) پدر و معافیت از مجازات 9

معافیت در حدود، قصاص و تعزیرات عبارتند از: 9

2-2) شوهر و معافیت از مجازات 11
1-2-2) معافیت از قصاص 11
2-2-3) معافیت از حد قذف 12

3) تفاوت در اجرای مجازات 13

1-3) تأخیر در اجرای مجازات 13
2-3) نقد و بررسی قوانین 14
4) نتایج 18
منابع 20

حسین بازدید : 145 پنجشنبه 12 شهریور 1394 نظرات (0)
ایران با توجه به ظرفیت ها و گرایش‌های خاص خود، درمقابله با جنگ نرم دشمن از قابلیتِ خنثی کردن و ظرفیت بکارگیری از آن با توجه به راهکارهای پیشِ رو برخوردار است
دسته بندی علوم سیاسی
بازدید ها 20
فرمت فایل doc
حجم فایل 159 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29
بررسی مفهومی قدرت نرم و راهکار‌های ایران در قبال آن

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

بررسی مفهومی قدرت نرم و راهکار‌های ایران در قبال آن

چکیده
با گذار از عصر سنتی و گسترش فن آوری‌ها و اطلاعات بشری، ابزارهای كاربرد آنها هم با تغییراتی مواجه شد كه از جملة آنها می‌توان به کاربرد سلاحهای نظامی اشاره كرد. شرایط جدید نظام بین الملل باعث شده است تا مؤلفه های جدیدی در ساختارهای رسمی بین الملل نقش ایفا كنند و كشورها برای دستیابی به اهداف و خواسته‌های خود برای تأمین منافع ملی، ابزارها و راه‌های جدیدی را به كار گیرند كه از مهمترین آنها می‌توان به بهره گیری از قدرت نرم به جای قدرت سخت اشاره داشت. چنانکه هر چه به دهه‌های اخیر نزدیك تر می شویم به دلیل کاهش مشروعیت، هزینه های زیاد و ناکامی های کارکردی در بکارگیری از قدرت سخت، از كاربرد آنها كاسته و قدرت نرم جایگزین آنها شده است.
از این منظر، دولت ها می توانند با ارائه تصویری جذاب از خود نزد افکار عمومی جهان، به ابزارهای مقبولی جهت پیشبرد اهداف و سیاست های خود دست یابد. بر این اساس، نوشتار حاضر در مقام پاسخ گویی به این سؤال است که با توجه به فضای حاکم بر روابط بین الملل، جمهوری اسلامی چگونه می تواند برای مقابله با تهدیدات خارجی علاوه بر قدرت سخت، از قدرت نرم استفاده نماید؟ به نظر می‌رسد، جمهوری اسلامی ایران با توجه مؤلفه‌های قدرت نرم به ویژه در حوزه علم، هنر و شرایط فرهنگی خاص خود امکان بهره گیری از قدرت نرم را داراست و از ظرفیت لازم در بهره گیری از آن با توجه به موقعیت استراتژیك و ژئوپلیتیك خود برخوردار است. از این رو، ایران با توجه به ظرفیت ها و گرایش‌های خاص خود، درمقابله با جنگ نرم دشمن از قابلیتِ خنثی کردن و ظرفیت بکارگیری از آن با توجه به راهکارهای پیشِ رو برخوردار است.
واژه‌های کلیدی:

قدرت نرم

قدرت سخت

افکار عمومی

جمهوری اسلامی ایران

مقدمه
در مطالعه و تحلیل قدرت ، معمولاً عناصر محسوس قدرت (قدرت سخت) را به عنوان ارکان اصلی قدرت یک کشور در نظر می گیرند (ژانگ، 2001: 117). با این وجود، تحولات جریان ساز عرصه جهانی پس از پایان جنگ سرد سبب کاهش رواج ابزارهای سخت افزاری قدرت و اقبال روز افزون بازیگران کوچک و بزرگ به کاربرد قدرت نرم جهت تحمیل اراده به یکدیگر شده است. به عبارتی دیگر تحولات شگرف محیط بین الملل طی دهه‌های اخیر سبب بروز دگرگونی عمیقی در شیوه‌های اعمال قدرت میان بازیگران شده است. بگونه ای که ظرف جهان کنونی برای کاربرد ابزارهای سخت افزاری قدرت در مقیاس وسیع مضیّق گشته و جهانیان، دیگر شعله ور نمودن پیاپی آتش جنگ‌های خونین را همچون گذشته بر نمی تابند، لذا کاربرد قدرت نرم از جنبه‌های گوناگون بر قدرت سخت چربش و برتری یافته است، تا آنجا که حتی ابرقدرت جهانی را نیز از توجه جدی به شیوه‌های نوین تحمیل اراده در عصر ارتباطات و اطلاعات نظیر، فرهنگ گریزی نیست.
موضوع قدرت نرم به عنوان یك واژه در علم سیاست ، به ویژه در حوزة منازعات بشری و از زمان قدیم مطرح بوده است. قدیمی‌ترین مدرك دربار ة قدرت نرم به دوران كنفوسیوس برمی-گردد. در این راستا، با ظهور ادیان به ویژه اسلام و گسترش سریع آنها در جهان، نقش قدرت نرم برجسته‌تر و تبدیل به یك عامل سرنوشت ساز شد. تا آنجا که می‌توان گفت، اسلام نه بر اساس قدرت سخت، بلكه با تكیه بر قدرت نرم گسترش یافت. قدرت نرم، در اصطلاح به معنای توانایی شکل دهی به ترجیحات دیگران از طریق اقناع و جذب دیگران به گونه ای آشکار اما نامحسوس است که برای کسب نتایج مطلوب از طریق جذابیت به جای اجبار یا تطمیع بکار گرفته می شود و با به-کارگیری ابزارها و شیوه‌های غیرمستقیم بر منافع یا رفتارهای دیگر کشورها اثر خواهد گذاشت (نای،43:1387-46).
فهرست مطالب
بررسی مفهومی قدرت نرم و راهکارهای ایران در قبال آن 1
چکیده 2
واژه‌های کلیدی: 3
مقدمه 4
2-1 قدرت سخت 5
3-1 قدرت نرم 6
1-3-1 قدرت نرم و منابع کاربردی آن 9
راهکارها و فرصت‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال قدرت نرم 18
مصادیق و مؤلفه‌های راهبردی قدرت نرم 18
پیشنهادها و راهكارها 19
نتیجه گیری 23
منابع 26

حسین بازدید : 156 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)

مقاله با عنوان خاتمیت و ارکان آن ش

عنوان ختم نبوت بر پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم عنوانی است كه خود قرآن كریم داده است قرآن كریم او را خاتم النبیین خوانده است و در این مظلب بحثی برای یكنفر مسلمان نیست برای یك مسلمان ممكن نیست چنین مساله‌ای مطرح باشد كه ایا بعد از پیامبر ما پیامبر دیگری هم هست یا نیست؟
دسته بندی فقه،حقوق،الهیات
بازدید ها 21
فرمت فایل doc
حجم فایل 48 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 36
مقاله با عنوان خاتمیت و ارکان آن

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

مقاله با عنوان خاتمیت و ارکان آن

چكیده :
ما در این مقاله در آغاز صحبت از ختم نبوت می‌كنیم كه پیامبر (ص) خاتم پیامبران است و عنوانی است كه خود قرآن كریم داده است و خیلی صریح است معنوی لغوی آن كه خاتم اسم فاعل است و بعد تعلیمات اسلام و هدفهای پایان ناپذیر آن كه پیامبران برای تعلیم و همین طور ترویج دین اسلام فرستاده می‌شدند و در زمانی كه فرهنگ مردم بالا رفت و معلوم شد آنها خود می‌توانند دین خود را ترویج دهند و تحریف نكنند نبوت ختم شد بوك پیامبر اسلام و بعد از مورد اركان مختلف‌ خاتمیت كه ركن اول: انسان و اجتماع دوم: وضع خاص قانونگذاری اسلام سوم: علم و اجتهاد، چهارم: وضع خاص موضوعات تفقه و اجتهاد و در اخر روایاتی از امام از جمله امام حسن مجتبی(ع) امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) ، امام باقر(ع) امام صادق (ع) و امام موسی بن جعفر(ع).
كلید واژه‌ها :

نبوت

خاتم

وحی

اجتماع

اجتهاد

مقدمه
عنوان ختم نبوت بر پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم عنوانی است كه خود قرآن كریم داده است. قرآن كریم او را خاتم النبیین خوانده است و در این مظلب بحثی برای یكنفر مسلمان نیست. برای یك مسلمان ممكن نیست چنین مساله‌ای مطرح باشد كه ایا بعد از پیامبر ما پیامبر دیگری هم هست یا نیست؟ تصور اینكه بعد از پیغمبر ما پیغمبر دیگری در دنیا بیاید، با ایمان به پیغمبری این پیغمبر دیگری در دنیا بیاید، با ایمان پیغمبری این پیغمبر مافات دارد. شما اگر بخواهید این جور پیش خودتان تصور كنید، بگوئید كه من به نبوت رسول اكرم اسلام و ایمان دارم، در عین حال حتی اگر به طور احتمال هم بگوئید شاید پس از او هم پیغمبری آمده است یا پیغمبری خواهد آمد، این «شاید» شما با ایمان به پیغمبری پیغمبر اسلام منافات دارد، معنایش این است كه شما به پیغمبر اسلام و قرآن ایمان ندارید.
همان طوری كه اگر كسی بگوید من به قرآن ایمان دارم ولی به توحید و به خدا ایمان ندارم، می‌گویند این تناقض است زیرا قرآن كتاب توحید است و ایمان به ْآن برابر است با ایمان به وحدنیت خدا، یا اگر كسی بگویدمن به قرآن ایمان دارم ولی به معاد ایمان ندارم، تناقض است زیرا قرآن كتابی است كه مملو است از اعتقاد به معاد، همینطور هم هست موضوع ختم نبوت به خاتم الانبیاء. علاوه بر این كه نص قرآن مجید است، اگر فرضاً این نص قرآنی هم نبود، جزء ضروریات دین مقدس اسلام است. بنابراین برای یكنفر مسلمان هرگز این مسأله مطرح نیست كه آیا پیغمبری بعد از پیغمبر ما خواهد آمد یا نه.
ولی در عین حال برای یكنفر مسلمان از نظر اینكه بخواهد فهم عمیقی پیدا بكند و ایمانش بر مبنای یك دلائل محكمی باشد، جای این هست كه در اطراف این مساله فكر بكند و ایمانش بر مبای یك دلائل محكمی باشد، جای این هست كه در اطراف این مساله فكر بكند و دراباره این فلسفه قرآنی بیاندیشد كه چرا انبیائی در دنیا ظهور كردند و آمدند، بعد به یك نقطه معین كه رسید نبوت ختم شد. قرآن این را بر روی چه مبنا و اساسی بیان كرده است؟ اینها البته جزء معارف قرآنی است و اگر انسان به نكاتی كه در قران كریم در این زمینه‌ها ذكر شده است واقف بشود بر معارف او افزوده می‌شود حالا به یك آیاتی در این زمینه است برای شما ترجمه و مختصر تفسیری می‌كنم و همین مطالبی كه عرض كردم تدریجاً برای شما بیان می‌نمایم.
فهرست مطالب
خاتمیت و ارکان آن 1
چكیده 2
كلید واژه‌ها 2
مقدمه 3

خاتمیت در قرآن 4

معنی لغوی «خاتم» 9

تعالیم اسلام و هدفهای پایان ناپذیر 15

سر زنده بودن تعلیمات اسلام 17

اركان خاتمیت 24

ركن اول خاتمیت: انسان و اجتماع 24

ركن دوم: وضع خاص قانونگذاری اسلام 25

ركن سوم: علم و اجتهاد 25

روایات امام مجتبی علیه السلام 29
از امام حسین علیه السلام 29
روایات از امام سجاد علیه السلام 30
روایات امام باقر علیه السلام 31
احادیثی از حضرت صادق (ع) 31
حدیثی از اما هفتم(ع) 33
حادیثی از امام رضا(ع) 33
پی نوشتها 35
منابع : 36

حسین بازدید : 153 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
نظام خلقت در فلسفه افرینش جایگاه خاص ومعتبری دارد لذا از جنبه معرفت شناسی در الاهیات ، مقوله محبت بر طبق مبانی اصیل خلقت ،ارزش وجایگاهی ویژه را می طلبد از طرفی بر این باوریم که محبت واقعی یا عشق افلا طونی (عشق الاهی )حقتعالی است
دسته بندی فقه،حقوق،الهیات
بازدید ها 11
فرمت فایل doc
حجم فایل 484 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 358
عشق و محبت و ارتباط آن با مقولاتی چون فطرت، خلقت، توحید، وحدت، ایمان از دیدگاه ملاصدرا و امام خمینی (ره)

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان عشق و محبت و ارتباط آن با مقولاتی چون فطرت، خلقت، توحید، وحدت، ایمان از دیدگاه ملاصدرا و امام خمینی (ره)

چکیده :
نظام خلقت در فلسفه افرینش جایگاه خاص ومعتبری دارد لذا از جنبه معرفت شناسی در الاهیات ، مقوله محبت بر طبق مبانی اصیل خلقت ،ارزش وجایگاهی ویژه را می طلبد .از طرفی بر این باوریم که محبت واقعی یا عشق افلا طونی (عشق الاهی )حقتعالی است و از انجا که عشق مساوق با وجود اغست ، وجود هم امری مشکک است لذا عشق هم به تبع وجود امری اصیل ومشکک می باشد . محبت امری درونی و تعریف نشدنی است ،اما از طریق اوصاف وصفات واحوالات محب است که به اوصا ف عشق اگاه می شویم .تعریف عشق تعریفی شرح السمی و بدون حد ورسم است وحقیت کنه ان را احدی در نیافته وهر کسی به فرا خور ظرفیت وجودی ادراک خود ، از ان بر طبق احوالات وجودی خویش ، مطابق زبان و حال و قال خود تعریفی ارائه می دهد .و اینگونه قداست ان در خور و ارزش گذاری است .
از دیدگاه عرفان ،عشق از مواهب الاهی ودا ده های خداوندی است ، نه از دستاوردهای بشری ، یعنی اگر چه مقدمات دست یابی به عشق می تواند تحصیلی باشد اما خود فرایند عشق است که انسان از تمامی قید و بندهای کاهنده هستی ازاد شده است . لذا با فضیلت ترین بنائی که در عالم وجود بنا شده ،بنا ی محبت است. در این رساله فرضیه های چون ارتباط ورابطه مقولاتی چون فطرت، خلقت، وحدت، توحید ،ایمان با مقوله بیان شود . بدین صورت که دردیدگاه عرفان و فلسفه رابطه وارتباط تنگا تنگی بین مقولات با مقوله عشق و محبت یافت می شود .
به گونه که در قوس نزول مراتب خلقت و جهان افرینش با فطرتی عاشقانه توام با حب ذاتی حق افریده شده است در عا لم ملک انسان با عبادت و ستایش عالمانه وعاشقانه خداوند جمال حق را مشاهده کرده و به گونه ای عارفانه با توحیدی عاشقانه اتحاد با او را شهود کرده است .و در این راستا چون انسان با اطاعت از خداوند و فرامین او سر می نهد خدا را با یقین باور می کند و ایمان عاشقانه در قلبش حا صل می شود و از طریق حرکت جوهری نفس خود به سوی کمال حقیقی گامی جمیل وعاشقانه بر می دارد. رساله حدودا دو سال به طول انجامید علی رغم تمام مشکلات ومحدودیتهای مکانی، کمبود وعدم دسترسی به منابع، گسستگی موضوع ومطالب در فلسفه ملاصدرا و امام و وجود داشته و در اخر رساله به صورت تحقیق مطالعه ای و فیش برداری انجام شد .
کلمات کلیدی:

عشق و محبت

فطرت و خلقت

توحید،وحدت و ایمان

ملاصدرا و امام خمینی (ره)

مقدمه:
نظام خلقت در فلسفه آفرینش جایگاه خاص و معتبری دارد لذا از جهت جنبه معرفت شناسی در الهیات مقوله محبت بر طبق مبانی اصیل خلقت خالق، ارزش و جایگاهی ویژه می طلبد. می دانیم محبت واقعی یا (عشق الهی) منحصر به فرد حق تعالی است و از آنجا که عشق مساوق با وجود است عشق هم به تبع وجود، اصیل و مشکک می باشد.محبت امری درونی و تعریف نشدنی است ، اما از طریق اوصاف و صفات و احوالاتِ محب است که به اوصاف حب (عشق) پی می بریم.تعریفی شرح الاسمی است زیرا ، حد و رسم، ندارد و حقیقت، کنه آن را احدی درنیافته بلکه زبان حال و قال دیگران است و قداست آن در خور ستایش و ارج نهادن است.
فهرست مطالب
1- مقدمه 1
2- چکیده فارسی 2
3- چکیده انگلیسی 4
4- تقدیر و قدردانی 6
فصل اول، بخش اول

5- شرح زندگانی صدرالمتالهین محمد بن ابراهیم شیرازی 7

6- شرح زندگانی امام خمینی (ره) 17

7- اساس و ریشه واژه عشق و نظریات مختلف در رابطه با آن 22
8- تعابیر نظریات مختلف در رابطه با ماهیت مفهوم و لغت عشق 25
بخش دوم

9- پیشینه و سیر تاریخی مسأله عشق و محبت 27

10- تأثیر فلسفه نو افلاطونی و مسأله عشق و محبت بر فیلسوفان مسلمان 32

11- جایگاه عشق در عرفان 35
12- خداوند فاعل بالعشق 39
13- نظریه وحدت وجود ارتباط آن با مقولة عشق و محبت 43
14- نظریه وحدت وجود عشق و محبت وحدت وجود 43
بخش سوم

15- انواع و درجات محبت و عشق 54

16- عشق مجازی و معشوق مجازی 66
17- ترکیبات و تقسیمات گوناگون عشق و محبت 69

18- انواع عشق 72

19- آثار عمومی عشق 77
فصل دوم
20- بخش اول 89

21- مقوله راز آفرینش و خلقت و ارتباط آن با محبت از دیدگاه ملاصدرا 90

22- تقسیم عشق بر مبنای مراتب موجودات به طور کلی 95
23- تقسیم عشق بر مبنای مرتبه‌ای از موجودات 95
24- نگاه صدرا به دیدگاه بوعلی در عشق و شوق هیولا به صورت 98
25- عشق نباتی 98
26- حیوانی 99
27- انسانی 100
بخش دوم
28- مقوله فطرت 102

29- ویژگیهای فطرت 106

30- فطرت به معنای عام و خاص 107
31- شناخت امور فطری 112

32- فطریات چیست؟ 115

بخش سوم
33- وحدانیت حق تعالی 123
34- وحدت شهود و ارتباط با آن با مسأله محبت 124
35- مقوله وحدت 127
36- اقسام وحدت 128
37- وحدت عددی 130
38- سخنی از نهج‌البلاغه در نفی وحدت عددی 130
فصل سوم
بخش اول
39- مقوله خلقت در فلسفه ملاصدرا 133
40- مقوله فطرت 152
بخش دوم

41- ایمان و رابطه محبت و دین 260

42- مرزهای ایمان و توحید در تفسیر سوره‌های قرآنی 260
43- مترتب و مقدم بودن اسلام بر ایمان
44- رابطه دین و محبت
45- تکامل انسان و مقصد نهایی 265
46- ارتباط ایمان و کمال نهایی 266
بخش سوم

47- مقوله وحدت وجود و مسأله عشق و محبت در مکتب ملاصدرا 268

48- نظریه وحدت وجود و عشق‌های مجازی 271
49- علم و دانش از منظر عارف 175
50- مقابله عقل و عشق 178
فصل چهارم
بخش اول

51- دیدگاه حضرت امام در تعریف محبت و بیان ویژگیهای عشق و محبت 286

52- جایگاه عشق و محبت

53- تفاوت‌های حب حقیقی و حب مجای 292

54- عوامل محبت
55- موانع محبت
بخش دوم
56- اقسام محبت
57- اقسام محبت در مشرب عرفانی 399

58- مراتب محبت در هستی شناسی امام 304

بخش سوم
59 عشق در دیوان امام
60- تعریف محی‌الدین بن عربی (محب روحانی) 325
61- ویژگی محب 232
62- ویژگی‌های محب از دیدگاه حضرت امام
فصل پنجم
63- بخش اول نتیجه گیری 346
64- فهرست منابع فارسی
65- فهرست منابع عربی

حسین بازدید : 75 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
زندگی حضرت زهرا علیها السلام را از لحاظ دوم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد به همین جهت اگر پاره ای از مناقب و داستانها از قلم افتاده نباید مورد ایراد واقع شود ، زیرا منظور اصلی این بوده که شخصیت آن حضرت از لحاظ طرز زندگی و اخلاق و رفتار روشن شود
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 13
فرمت فایل doc
حجم فایل 57 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 60
حضرت فاطمه زهرا (ع)

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

حضرت فاطمه زهرا (ع)

پـیـشگفتار
کسانی که با تاریخ سر وکار دارند و مقداری از عمرشان را به مطالعه شرح حال و بیوگرافی رجال گذشته و بانوان معروف اخصاص می دهند ، ممکن است هدفهای مختلفی داشته باشند. گروهی خواندن و مطالعه کتابهای تاریخ را یک نوع سرگرمی می شمارند. ساعتهای فراغت خودشان را با خواندن کتابهای تایخ می گذرانند . تاریخ می خوانند تا در ضمن گذراندن وقت و سرگرمی ،مطالب و داستانهای شگفت انگیز و جالبی را یاد بگیرند و در انجمن های دوستانه با آب و تاب برای دیگران تعریف کنند.عده دیگری از خواندن تاریخ هدفهای عالی تر و ارزنده تری دارند. شرح حال رجال بزرگ را مطالعه می کنند تا درس زندگی بیاموزند. رمز عظمت و موفقیت اشخاص را از لابلای تاریخ بدست می آورند تا از اعمال و رفتارشان سرمشق بگیرند. علل شکست افراد و عوامل انحطاط ملتها را از درون تاریخ استخراج می نمایند تا خودشان بدانها گرفتار نشوند و اجتماعشان را از آنها بر حذر دارند.
همچنین کسانی که شرح حال پیغمبران بزرگ را می خوانند و زندگی ائمه اطهار و رجال دین را مورد بررسی قرار مید هند دو دسته اند. یک دسته هدفی جز گذراندن وقت و سرگرمی ندارند. و مناقب پیمبران و امامان را می خوانند تا در ضمن سرگرمی داستانهای شگفت انگیزی را یاد بگیرند و در مجالس تکرارکنند. از خواندن و شنیدن مطالب عجیب و غریب لذت می برند به ثواب استماع فضایل و مراثی اهلبیت قناعت می کنند.دسته دیگر ، زندگی و شرح حال برگزیدگان الهی را مطالعه می کنند تا راز عظمت و محبوبیت آنان را بدست آورند و از طریق زندگی راه و روشی که همان صراط مستقیم دیانت است بشناسند و از اعمال و رفتارشان درس زندگی بیاموزند.
کلمات کلیدی:

زنان

بانوی نمونه اسلام

علم و دانش حضرت فاطمه

ایمان و عبادت حضرت فاطمه (ع)

مقدمه:
متاسفانه اکثر کسانی که به تایخ ائمه مراجعه می کنند از دسته اولند. اکثر کتابهای مناقب و تواریخ پیمبران و ائمه اطهار نیز مناسب حال آن دسته و بر طبق مذاق آنان تهیه شده است . کتابهای مناقب پر است از مطالب شگفت انگیز و گاهی اغراق آمیز . ولی در مورد زندگی اجتماعی و سیاسی و اخلاقی و طرز رفتار و گفتار و کردار آنان با اختصار برگزار شده است . هر مسلمانی درباره پیغمبر و هر یک از امامان چندین داستان شگفت انگیز شنیده و بیاد دارد. لیکن از برنامه های اجتماعی آنان و اعمال و کردار فردی و طرز رفتار شان با ستمکاران و خلفای وقت چندان اطلاعی ندارد.منظور محقق اینست که زندگی حضرت زهرا علیها السلام را از لحاظ دوم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد. به همین جهت اگر پاره ای از مناقب و داستانها از قلم افتاده نباید مورد ایراد واقع شود ، زیرا منظور اصلی این بوده که شخصیت آن حضرت از لحاظ طرز زندگی و اخلاق و رفتار روشن شود.
متاسفانه زندگی آن بانوی بزرگ تا حدی تاریک مانده و در مدارک اولیه اسلام مطلب زیادی ندارد. این ابهام معلول چند علت است :
علت اول: دوران زندگی حضرت زهرا (ع) کوتاه بود و از هجده سال تجاوز نکرد. در حدود نصف این مدت ، قبل از بلوغ بود که چندان مورد توجه واقع نمی شد. از بلوغ تا مرگ هم زیاد فاصله نداشت .
علت دوم : حضرت زهرا (ع) چون زن بود و اکثر دوران زندگی او در داخل خانه سپری می شد کمتر کسی می توانست به طور کامل از زندگی داخلی او اطلاع پیدا کند.
علت سوم : افکار مردم آن عصر بدان پایه نبود که برای زندگی دختر پیغمبر و بانوی نمونه اسلام اهمیت و ارزش زیادی قائل باشند. تا در حفظ جزئیات آن کوشش نمایند.به هر حال گرچه جزئیات زندگی و سیر و سلوک آن بانوی نمونه بطور کامل ضبط نشده ولی محقق سعی کرده که از همان مقدار موجود ، با تجزیه و تحلیل، شخصیت او را مجسم سازد. لذا گاهی ناچار شده از روش معمول تاریخ نگاران – اکتفا کردن به نقل متن قضایا – تجاوز نموده به نتیجه گیری و تجزیه و تحلیل بپردازد.
فهرست مطالب
پـیـشگفتار 1
بانوی نمونه : 3
مقدمه : 4
مادر فاطمه : 5
نخستین کانون اسلامی 7
دستور آسمانی 9
دوران آبستنی 10
ولادت فاطمه (ع) 12
تاریخ تولد: 12
آرزوی پیامبر (ص) و خدیجه : 13
دوران شیر خوارگی 14
مرگ مادر 18
نتیجه 18
بعد از وفات مادر 20
فاطمه (ع) به سوی مدینه 23
عروسی حضرت فاطمه علیهما السلام 25
پیشنهاد به علی (ع) 27
علی (ع) به خواستگاری می رود 28
توافق : 30
خطبه عقد: 31
انتخاب داماد : 33
مهر حضرت زهرا (ع) 34
یک عمل آموزنده : 34
جهاز زهرا (ع) : 35
درسی به مسلمین : 37
اثاث خانه علی (ع) : 40
مذاکره عروسی : 40
جشن عروسی : 42
خانه داری : 44
علم و دانش فاطمه : 48
ایمان و عبادت فاطمه (ع): 51
عقیده زهرا (ع) درباره زنان : 53
نتیجه: 56
منابع: 58

حسین بازدید : 122 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)

مقاله-رابطه-حجاب-با-فرهنگ-برهنگي.aspx"> مقاله رابطه حجاب با فرهنگ برهنگی

لباس پوشیدن، شأنی از شئون انسان است و پدیده ای است كه تقریباً به اندازه طول تاریخ بشر سابقه و به قدر پهنه جغرافیای امروزین زمین گسترش دارد
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 15
فرمت فایل doc
حجم فایل 35 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 21
مقاله رابطه حجاب با فرهنگ برهنگی

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

مقاله رابطه حجاب با فرهنگ برهنگی

مقدمه:
لباس پوشیدن، شأنی از شئون انسان است و پدیده ای است كه تقریباً به اندازه طول تاریخ بشر سابقه و به قدر پهنه جغرافیای امروزین زمین گسترش دارد. این پدیده با خصوصیات مختلف فردی و اجتماعی انسان در ارتباط است و می‌توان آن را از دیدگاه های مختلفی از قبیل روانشناسی، اخلاق، اقتصاد، جامعه شناسی، مذهب، قانون، تاریخ و جغرافیا مورد مطالعه قرار داد و برای یافتن پاسخی به این گونه پرسش‌ها به جستجو بر آمد كه :
- چرا انسان لباس به تن می‌كند؟
- چه رابطه ای میان نوع لباس انسان و خصوصیات روانی او وجود دارد؟
- چه ارتباطی میان وضع مالی و طبقه اقتصادی یك انسان با نوع لباس او برقرار است؟
- گروه های مختلف اجتماعی یك جامعه چه لباس‌هایی می‌پوشند؟
- مذاهب مختلف درباره لباس چه گفته اند؟
- در قوانین مدنی چه قانون‌هایی درباره پوشش مردم وضع شده است؟
- تحولات لباس اقوام مختلف در طول تاریخ چگونه بوده و تحت تاثیر چه عواملی صورت گرفته است؟
- در نقاط مختلف كره زمین و در اوضاع و احوال اقلیمی گوناگون، چه تفاوت‌هایی میان لباس مردم دیده می‌شود؟
پیداست كه پاسخ به هر یك از این پرسش‌ها و دیگر پرسش های متعدد مشابه آن محتاج بحث های مفصل و فرصت های طولانی است. محققان رشته های مختلف درباره این مسائل به تحقیق و تفكر فراوان پرداخته و در این باره كتاب‌ها نگاشته اند.معنی لباس را همه می‌دانیم، پس نیازی به تعریف آن نیست. اما فرهنگ را لازم است تعریف كنیم. یعنی لازم است مقصود خود را از فرهنگ بیان كنیم. فرهنگ در نظر ما و به تعریف ما عبارت است از كلی ترین بینش و نگرشی كه یك جامعه نسبت به جهان دارد. این بینش و نگرش همان معنایی است كه آن جامعه برای هستی و انسان قائل است و به اندازه ای كلی و جهان شمول است كه همه ارزش های روش های فرد و اجتماع را در بر می‌گیرد. در این نوشته گهگاه برای توضیح بیشتر، «جهان بینی» را نیز به معنی فرهنگ و مرادف آن به كار گرفته ایم.ما معتقدیم كه جهان بینی هر قوم در شكل و كیفیت بسیاری از جنبه های محسوس و ملموس زندگی آن قوم تاثیری قوی دارد. جهانی كه مردم می‌سازند و در آن زندگی می‌كنند تا اندازه زیادی تحت تاثیر جهان بینی آنان است.
کلمات کلیدی:

حجاب

پوشش

فرهنگ برهنگی

رابطه حجاب با فرهنگ برهنگی


حسین بازدید : 110 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
لعن نوعی نفرین کردن و نشانه جدا بودن و دوری مسیر طرفین (حق و باطل) از یکدیگر است حق سخن این است که ما به عنوان مسلمان بدانیم که آیا در دین کاملی مثل اسلام که در هیچ جا، جای شک و شبهه ای نمی گذارد
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 11
فرمت فایل doc
حجم فایل 41 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30
بررسی لعن و نفرین از دیدگاه خدا و ائمه

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

بررسی لعن و نفرین از دیدگاه خدا و ائمه

مقدمه:
لعن نوعی نفرین کردن و نشانه جدا بودن و دوری مسیر طرفین (حق و باطل) از یکدیگر است. حق سخن این است که ما به عنوان مسلمان بدانیم که آیا در دین کاملی مثل اسلام که در هیچ جا، جای شک و شبهه ای نمی گذارد آیا به ما اجازه لعن و نفرین داده شده است؟ و یا اینکه از دیدگاه انسانهای پاک و والامقام که در نظر خدا آبرومند و با ارزش هستند نیز لعن و نفرین چه جایگاهی دارد؟ پس در این زمینه به تحقیقی در مورد کتاب های با ارزش و تراز اول دینمان پرداخته و پس از آن به بررسی زیارت معروف و معتبر عاشورا پرداختیم که در واقع زیارت عاشورا یک حقیقت عرشی است زیرا در هیچ جای آن، آدمی از خدا دنیا نمی خواهد و مراحل قرب الی الله در آن ترسیم شده و آخرین مرحله اش فناست. خط عشق و بندگی به خدا و از جان گذشتن و ایثار در سراسر زیارت هویداست، امید آن است که با توکل به خدا مطالب این تحقیق راهی برای روشنگری باشد.
کلمات کلیدی:

لعن و نفرین

لعن و نفرین از دیدگاه قرآن

لعن و نفرین در زیارت عاشورا

لعن و نفرین از دیدگاه خدا و ائمه

فهرست مطالب
1-مقدمه 1

2- بررسی لعن و نفرین در کتاب آسمانی قرآن 1

3- بررسی لعن و نفرین در کتاب ارزشمند صحیفه کامل سجادیه 6

4- دیدگاه اهل بیت (ع) درباره دشنامگویی به مقدسات دیگران 8

5- منبع زیارت عاشورا 11
6- بررسی زیارت عاشورا هز سه رویکرد (نسخه شناسی، سندی، محتوایی) 13
7- سابقه نقل زیارت عاشورا و اسنادی آن 13

8- جایگاه زیارت عاشورا در فرهنگ شیعی و نزد اهل بیت (س) 14

9- گذری بر کتاب شناسی زیارت عاشورا 15
10- طرح مسأله در رابطه با زیارت عاشورا 17

11- آیا زیارت عاشورا خشونت زا است؟ 24

12- فلسفه خواندن زیارت عاشورا 26
13- خلاصه و نتیجه کلام درباره زیارت عاشورا و لغت های آن 27
14- منابع و مأخذ 28

حسین بازدید : 95 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
این تحقیق جهت بررسی نقش برگزاری آزمونهای قرآن و عترت در نهادینه سازی رفتارهای اخلاقی فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ( واحدهای مستقر در تهران ) انجام گرفته
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 19
فرمت فایل doc
حجم فایل 38 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 21
بررسی نقش برگزاری آزمونهای قرآن و عترت در نهادینه سازی رفتارهای اخلاقی- فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

بررسی نقش برگزاری آزمونهای قرآن و عترت در نهادینه سازی رفتارهای اخلاقی- فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

چكیده:
این تحقیق جهت بررسی نقش برگزاری آزمونهای قرآن و عترت در نهادینه سازی رفتارهای اخلاقی- فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ( واحدهای مستقر در تهران ) انجام گرفته كه جامعه مورد نظر تحقیق شامل كلیة‌ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات تهران بوده و نمونه آن با توجه به فرمول‌ تعیین‌ حجم‌ نمونه‌ كوكران‌ به‌ تعداد 398 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب‌ گردید و نتایج بدین شرح است : مسابقات قرآن و عترت در ایجاد و ارتقاء انگیزه رفتارهای اخلاقی- فرهنگی دانشجویان مؤثر بوده است. مسابقات قرآن و عترت توانسته است بهبود در رفتارهای اخلاقی- فرهنگی دانشجویان بهبود ایجاد نماید. مسابقات قرآن و عترت توانسته است باعث استقرار ارزشهای اخلاقی- فرهنگی در دانشجویان گردد. مسابقات قرآن و عترت توانسته است ارزشهای اخلاقی- فرهنگی را در دانشجویان درونی نماید. مسابقات قرآن و عترت توانسته است ارزشهای اخلاقی- فرهنگی را در دانشجویان متبلور سازد.
كلید واژه ها :

تهران

قرآن و عترت

نهادینه سازی

نهادینه سازی

رفتارهای اخلاقی- فرهنگی

مقدمه
در جوامع اسلامی اركان اقتصادی ، فرهنگی و مدیریتی- سیاسی بر اساس مبانی و شئونات و فرهنگ اسلامی است ورهبران و مدیران این جوامع با سر مشق و الگو قرار دادن دستورات این دین آسمانی در تمام مراحل زندگی تلاش می‌كنند كه جامعه و مردم را به سر منزل سعادت ، كمال ، پیشرفت و توسعه رهنمون گردند.مدیریت فرهنگی در جوامع مختلف متضمن طرح ریزی و اجرای برنامه‌هایی است كه افراد را به سمت الگوهایی برخواسته از ارزشهای حاكم بر جامعه سوق داده و رفتارهایی را در آنان ایجاد نماید. در جوامعی با رویكرد دینی، اساس و محور تمام این فعالیتها دین است، بخصوص در كشور ما، ارزشهای دین مبین اسلام حاكم بوده كه ركن اصلی آن قرآن و عترت (سنت) می‌باشد.در این مقاله تلاش بر آن است تا یكی از طرق آموزش مسایل دینی و میزان تاثیر گذاری آن در شكل گیری انواعی از رفتارهای اجتماعی مورد مطالعه قرار گیرد. رویكرد اصلی در نگارش این مقاله چگونگی تاثیر پذیری رفتار در نتیجه اثر ارزشها و باورها از یكسو و از سوی دیگر فكر و اندیشه آدمی با ارائه دیدگاههای متفكرانی صاحب نظر در خصوص دین و ارتباط آن با انسان و جامعه است. در این رهگذر نیز به نقش انگیزه، آموزش غیر مستقیم می‌پردازیم.
فهرست مطالب
بررسی نقش برگزاری آزمونهای قرآن و عترت در نهادینه سازی رفتارهای اخلاقی- فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی 1
چكیدة تحقیق 1
كلید واژهها : 2
مقدمه 2
روش تحقیق : 3
چارچوب نظری تحقیق 4
یافته های تحقیق 11
منابع: 20

حسین بازدید : 244 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
چنانچه کرامت زن را در تاریخ و فرهنگ و تمدّن‌های مختلف از شرق تا غرب، از آسیا تا اروپا و آمریکا و آفریقا و ملّت‌های متمدّن و غیر متمدّن مورد بررسی قرار دهیم در بیشتر آنها نه تنها از کرامت زن خبری نیست، بلکه با نقطه‌ی سیاه برخورد غیرانسانی با شخصیت و کرامت زن مواجه می‌شویم
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 14
فرمت فایل doc
حجم فایل 38 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 28
انسان پست و فرومایه

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

انسان پست و فرومایه

مقدمه
چنانچه کرامت زن را در تاریخ و فرهنگ و تمدّن‌های مختلف از شرق تا غرب، از آسیا تا اروپا و آمریکا و آفریقا و ملّت‌های متمدّن و غیر متمدّن مورد بررسی قرار دهیم. در بیشتر آنها نه تنها از کرامت زن خبری نیست، بلکه با نقطه‌ی سیاه برخورد غیرانسانی با شخصیت و کرامت زن مواجه می‌شویم. این موضوع در فرهنگ‌های مختلف حالت ابزارسنجش فرهنگی را دارد، یعنی از موضوع‌هایی است که می‌توان لایه‌های انسانی هر فرهنگی را با آن بررسی کرد و از طریقه‌ی برخورد آنان با شخصیت زنان و دیدگاه آنان نسبت به حقوق زنان به ارزیابی فرهنگ و تمدّن آن جامعه پرداخت.اسلام عزیز دینی انسان‌گر است. در انسان‌گرایی؛ کرامت انسان در قلّه آرزوهای انسانی قرار دارد و ارزش هر چیز به میزان کرامتی است که به انسان می‌بخشد و هر چه کرامت ایجاد نکند ضد ارزش تلّقی می‌گردد. اسلام برای احیای شخصیت زن تمام همّت خود را در کرامت بخشیدن به او به کار می‌گیرد زیرا هر چه زن کریم‌تر شود، شخصیت واقعی زن بهتر احیاء می‌گردد.
کلمات کلیدی:

کرامت انسانی

افراد فرومایه در جامعه

فرهنگ‌سازی قرآن کریم

افراد پست و کم اعتبار در جامعه

امام صادق(ع) یکی از ویژگیهای دوست بد را اینچنین متذکر می‏شود: «از همراهی با فرد پست و فرومایه برحذر باش؛ چرا که همراهی با او، تو را به راه خیر نمی‏کشاند.افراد فرومایه و پست، پایبند به مسائل اخلاقی و انسانی نیستند و به هر کاری ـ حتی اگر گوهر انسانی‏شان را خوار سازد ـ تن می‏دهند. در نتیجه کسانی که با آنها همنشین باشند، هرگز به خوبیها گرایش پیدا نمی‏کنند؛ چون خودِ شخص فرومایه به دنبال نیکیها نیست و تنها به گذراندن زندگی و خوشیهای گذرا و منافع آنی فکر می‏کند. چنین افرادی، نه‏تنها اعتباری در جامعه ندارند، بلکه از نظر شخصیت فردی نیز خودکم‏بین و فاقد اعتماد به نفس هستند که از منظر اسلام از همنشینی با آنها باید پرهیز شود.بعضی معتقدند كه در طنز نیازی به درس اخلاقی یا تعلیم و تربیت نیست، زیرا جوهره طنز انتقاد است، اما انتقادی كه بر مقایسه خوب و بد مبتنی است. در طنز، پدیده ها به دلیل نداشتن بعضی استانداردها مورد انتقاد قرار می گیرند.

حسین بازدید : 148 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
سریه به مأموریت هایی گفته می شود که رسول خدا(ص) برای بررسی وضعیت دشمن ، انجام شبیخون ، یورش ، تصرف کاروان های قریش ، ترور و هلاکت سران کفار و ترتیب داده و یکی از صحابه را به فرماندهی آن می گماشت
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 14
فرمت فایل doc
حجم فایل 46 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 28
بررسی مدیریت نظامی پیامبر(ص) در جنگها وعلل بروز جنگها

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

بررسی مدیریت نظامی پیامبر(ص) در جنگها وعلل بروز جنگها

سریه چیست :
سریه به مأموریت هایی گفته می شود که رسول خدا(ص) برای بررسی وضعیت دشمن ، انجام شبیخون ، یورش ، تصرف کاروان های قریش ، ترور و هلاکت سران کفار و ... ترتیب داده و یکی از صحابه را به فرماندهی آن می گماشت. پیامبر(ص) تشکیلات وسیعی بنام « شعبه اطلاعات و امنیت » سازماندهی کرده بودند که با مأموریت های آن از دشمنان خود در داخل شبه جزیره و حتی در مناطق مرزی روم کسب اطلاعات می کردند.پیامبر(ص) به مدیریت نظامی مفهوم واقعی خود رابخشید و آن را باعلم ابتکارهمراه ساخت، مقوله ای که عربها قبل ازاو با آن مأنوس وآشنا نبودند ،جنگ های مسلمانان برپایه هرج ومرج، تمایلات شخصی ،تعصب کورکورانه و جنگ و گریز بدون نقشه منظم همراه نبود.مهمترین ابزاری که آن حضرت در جنگ ها مورد استفاده قرار می داد اعزام جاسوسان برای بدست آوردن اخبار دشمن در هنگام آماده باش جنگی بود که بدین وسیله از تعداد نیروهای دشمن و ساز و برگ آنان بدون هیاهو خبرمی یافت.پیامبر(ص) جنگ روانی را به عنوان یکی از مهمترین روشهای جنگی مورد بررسی و استفاده قرار می داد و به این صورت در قلوب دشمن رعب و وحشت ایجاد می کرد تا آنان را بدون مقاومت به فرار یا تسلیم ناچار سازد .
کلمات کلیدی:

سریه

جنگ بازدارنده

جنگ بازدارنده

بررسی مدیریت نظامی پیامبر(ص)

منظور پیامبر از جنگ بازدارنده چه بود ؟

رسول خدا جنگ بازدارنده را به کار می گرفت و بر دفاع در مقابل خطر احتمالی دشمن که قدرت مقابله با آن را نداشت پیشگام شد . لذا بدین وسیله قبل از آنکه دشمن نیروهای خود را برای جنگ با او کامل و آماده سازد بر آنان سرعت و پیش می گرفت . آن حضرت برای این شیوه جنگی ، اساس و قوانینی وضع فرمود و با تمامی دقت و آگاهی عمیق آن را پوشش داده و با سرعت و تحرک و استتار همراه ساخت . در این شیوه با ضربت ناگهانی دشمنان را با بهت و سرگردانی روبه رو ساخته ، آنان را در آغاز تهاجم در سرزمین خود زمین گیر و گرفتار می ساخت که این عمل برای او دستاوردها و بهره های فراوانی را به همراه داشت .

حسین بازدید : 98 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)

مقاله-توحيد.aspx"> مقاله توحید

واژه زیبای توحید در میان سایر واژگان و اصطلاحات فکری و اعتقادی، از جایگاه و موقعیّت ویژه‏ای برخوردار است و در طول تاریخ بشریّت، محور اصلی دعوت پیامبران الهی، به ویژه پیامبران ابراهیمی بودآنان، نخستین و مهمترین گفتاری که با مردم عصر خود داشتند، توجه و آگاهی آن‏ها به پذیرش توحید و پرهیز از کفر و شرک بود و به آنان می‏گفتند «قُولُوا لا اِلهَ الّا اللّ
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 15
فرمت فایل doc
حجم فایل 74 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 45
مقاله توحید

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

مقاله توحید

مقدمه:
واژه زیبای توحید در میان سایر واژگان و اصطلاحات فکری و اعتقادی، از جایگاه و موقعیّت ویژه‏ای برخوردار است و در طول تاریخ بشریّت، محور اصلی دعوت پیامبران الهی، به ویژه پیامبران ابراهیمی بود.آنان، نخستین و مهمترین گفتاری که با مردم عصر خود داشتند، توجه و آگاهی آن‏ها به پذیرش توحید و پرهیز از کفر و شرک بود و به آنان می‏گفتند: «قُولُوا لا اِلهَ الّا اللّه، تُفلِحوُا؛ بگویید جز خدای واحد، خدای دیگری نیست تا رستگار شوید».
کلمات کلیدی:

توحید

مراتب توحید

توحید از منظر اسلام

معنای توحید

توحید به معنای یگانگی خدا و اعتقاد به یگانه بودن اوست.به این معنا، که در مقام فکر و اندیشه، شریک و رقیبی در آفرینش جهان هستی و برقراری نظم و نظام آن، برای وی قایل نشویم و در مقام عمل، جز در برابر او، برای هیچ کس و هیچ چیزی سر تعظیم فرود نیاورده و آن را سجده و پرستش ننماییم.مجموعه تعلیمات اسلامی را می‏توان در سه بخش کلی، خلاصه کرد: اصول عقاید، اخلاقیات و احکام.اصول عقاید اسلامی از دیدگاه شیعه، معروف به پنج اصل است: توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد.غیر از شیعه، سایر مذاهب و فرقه‏های اسلامی نیز به سه اصل از اصول عقاید، یعنی: توحید، نبوت و معاد معتقد بوده و با شیعیان اتفاق نظر دارند.اصول عقاید، از جمله توحید، در مقام فکر و اندیشه قابل بررسی است.به این معنا، که هرکس می‏تواند با تدبر و تعقل و اندیشیدن درباره آفریننده‏ی جهان هستی، پی به یگانگی خدابرده و اعتقاد به وحدانیت او پیدا کند. بدین جهت، تقلید و پیروی کردن از دیدگاه قرآن، بدون این که خود تلاش و کوشش فکری و عقلی نماید، کافی نیست و اساس و پایه‏ی استواری برای آن نخواهد بود و به هنگام مواجه شدن با شبهات و ایجاد تردید و دودلی بدخواهان و منکران، توان استقامت و ایستادگی نخواهد داشت .
فهرست مطالب
توحید 1
مقدمه: 2
معنای توحید 2
توحید از منظر اسلام 2

یگانگی خدا از منظر قرآن کریم 5

توحید در شعر سنایی غزنویی 9
مراتب و درجات توحید 10
1ـ توحید ذاتی 11
2 ـ توحید صفاتی 12
3 ـ توحید افعالی 13
4 ـ توحید در عبادت 13
یادآوری 14
شرک، در برابر توحید 15
برداشت صحیح از توحید: 17
معنای "كفواً احد" : 19
وحدت جهان آفرینش از دیدگاه علوم‏ 24

چرا در قرآن كریم برای خدا گاهی ضمیر مفرد و گاهی جمع آمده است؟ 28

برهان تمانع چیست ؟ 31

منابع و مواخذ: 43

حسین بازدید : 131 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
در این تحقیق سعی بر آن شده تا نگاهی اجمالی به کشور عزیزمان ایران در عصر بعثت پیامبر صلح و دوستی داشته باشیم نگاهی عاری از هرگونه تعصب و در عین حال واقع گرایانه زیرا در عصر حاضر قبول واقعیت برای گروهی سخت دشوار می آید
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 11
فرمت فایل doc
حجم فایل 42 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 21
ایران در عصر پیامبر صلح و دوستی

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

ایران در عصر پیامبر صلح و دوستی

مقدمه
در این تحقیق سعی بر آن شده تا نگاهی اجمالی به کشور عزیزمان ایران در عصر بعثت پیامبر صلح و دوستی داشته باشیم. نگاهی عاری از هرگونه تعصب و در عین حال واقع گرایانه. زیرا در عصر حاضر قبول واقعیت برای گروهی سخت دشوار می آید. هم آن کسانی که کورکورانه دم از جانب داری دین خدا می زنند و هم آن کسانی که بدون در نظر گرفتن واقعیت خود را پان ایرانیسم و ناسیونالیسم معرفی می کنند. باری، قبل از شروع لازم است سیری کوتاه در جهان در عصر بعثت داشته باشیم:
جهان در عصر بعثت، عصری که شاهد قدرتهای عظیم، اما متزلزل؛ مذاهب بزرگ، اما گرفتار خرافات و کج فکری ها و کشمکش های متولیان؛ فلسفه های برباد رفته، تمدن های در حال سقوط، قوانین ظالمانه، اختلاف عمیق طبقاتی، قتل عام ها، جنگ ها، تعصب های ناروا، عادات و آداب غلط، یورش های ضد علم وهزاران بدبختی دیگر بوده و قرآن آن را«گمراهی آشکار» می داند. در این جا بدنیست نگاهی کوتاه به حوادث و اوضاع قرن ششم میلادی و اوایل قرن هفتم در جهان مرتبط با ظهور پیامبر صلح و دوستی داشته باشیم.
فهرست مطالب
ایران در عصر پیامبر صلح و دوستی 1
مقدمه 3
- عربستان 3
- امپراطوری روم شرقی: 4
- یهود...: 5
حکومت 6
مذهب 6
الف) دین زردشتی: 7
ب) کیش مانی : 8
ج ) مزدکیه: 9
د ) عیسویان ایران 9
سازمان جامعه 10
الف) شاه و درباریان : 10
ب) روحانیان 11
نظامات اجتماعی 12
خانواده 13
ازدواج با محارم 13
علوم و فنون 13
تعلیم و تربیت 14
منابع و مواخذ 21

حسین بازدید : 80 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
ولایت به معنی سرپرستی است در مورد شیء انشان حیوان وقتی فردی كه دارای شرایطی خاص است و زمامداری و حكومت بر مسلمین در دست اوست
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 16
فرمت فایل doc
حجم فایل 92 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 60
پایان نامه کارشناسی فقه و معارف اسلامی با عنوان ولایت فقیه

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

پایان نامه کارشناسی فقه و معارف اسلامی با عنوان ولایت فقیه

چكیده
ولایت به معنی سرپرستی است در مورد شیء- انشان- حیوان وقتی فردی كه دارای شرایطی خاص است و زمامداری و حكومت بر مسلمین در دست اوست- ما چهار نوع ولایت داریم (ولایت فقیه- ولایت رسول الله- ولایت امام- ولایت فقیه) در زمان غیبت اما معصوم از طرف و فردی كه واجد شرایط خاصی است انتخاب می شود تا بر مردم رهبری كن كه با این تفاوت كه آنان نائب خاص بودند و ولی فقیه انئب عالم است. ولی فقیه باید صفاتی را داشته باشد از جمله اجتهاد، علم به كتاب و سنت و فقیه، بخیل نباشد، اعلم باشد، ... . رهبر اختیاراتی دارد كه به آنها در تحقیق اشاره شده است. ولایت با قوای سه گانه روابطی نیط دارد ولایت فقیه مخافانی نیز دارد كه با آنها برخوردهایی شده است. ولایت فقیه را در كتاب های گوناگون مانند تفسیر و ... اثبات كرده اند. شایسته ترین مجری احكام اسلامی فردی است كه سه خصوصیت: بهترین قانو شناس، بهترین مفسر و بهترین مجری را داشته باشد. انتقاد از ولی فقیه جایز است بلكه واجب و شرعی است. ولی فقیه باید از اسلام – امت اسلامی و حكومت اسلامی نگهبانی كند و ما وظیفه داریم پشتیبان و دشمن ظالمین باشیم.
کلمات کلیدی:

ولی احد

ولایت فقیه

شریعت الهی

تداوم خط امامت

مجری احکام اسلامی

مقدمه پژوهش
ملت ایران در طول تاریخ حیاتش عیر از دوران هایی كوتاه زیر چكمه استبداد بوده است و از طرفی استعمار استبداد را در خدمت و استخدام خود قرار داد و در تمام شئون مختلف جامعه اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی نفوذ پیدا كرد به همین جهت جامعه را در جهل، ناآگاهی و دور از مسائل سیاسی قرار دادند و خفقان و اختناق روز به روز بیشتر شد و بالاخره سرگرمی های ناسالم و انحرافی، اعتیاد به هروئین، مشروبات الكلی، رواج امور جنسی، برنامه های سكسی سینماها، كاباره ها و تئاترها گوشه ای از این برنامه های دقیق استعماری بود. اینها و دهها مسأله ی دیگر نتایج رژیم شاهنشاهی مخصوصاً حكومت استبدادی چند ساله رضا خان و فرزندش محمدرضا بود كه زمینه-ی یك انقلاب پیگیر را به وجود آورد و تنها در انتظار رهبری قاطع بود كه شفای همه ی این دردها و مصیبت ها باشد.
كه ناگاه ابر مردی در تاریخ اسلام و ایران چون ستاره ای فقدان از گوشه ی شهر قم درخشید. این نهضت مرحله به مرحله پیش رفت تا كم كم پایه های رژیم از درون پوسیده شد و از بین این همه اصول این قانون اصلی كه ضد انقلاب و امپریالیزم را بیشتر ناراحت و عصبانی نمود اصل ولایت فقیه بود كه هنوز هم استعمار را رها نكرده و سرسختانه با آن مبارزه می كند. چرا؟ چون نهضت را فقیه به وجود آورد و سرسختانه با آن مبارزه كرد. از مهمترین مسایلی كه در ابعاد گوناگون بحث شده است این است كه ولایت فقیه عادل است. مسئله ی ولایت فقیه در ضمن اصل 5 با 53 رأی موافق و 8 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع به تصویب رسید. ولی پاره ای از اشكالات و ایرادها كه در اذهان حاكمیت ملت و تعدد مراكز قدرت است پاسخ داده شود. لذا به نظر لازم و ضروری رسید كه پیرامون برخی از اشكالاتی كه ممكن است تزلزلی در افكار به وجود آورد بحثی كوتاه و مختصر مطرح، و جزوه ای در این زمینه تقدیم گردد.
فهرست مطالب
چکیده
فصل اول : طرح تحقیق
1-1 مقدمه پژوهش
فصل دوم
1-2 معنای لغوی 3
2-2 انواع ولایت 3
3-2 ولایت فقیه یا نصب عام 4
4-2 لزوم حكومت از نظر روایات 4
5-2 شرایط و صفات ولی احد 5
6-2 چگونه به آراء عمومی مراجعه باید كرد 6
7-2 اختیارات حاكم 6

8-2 رابطه ی ولایت با قوای سه گانه (رابطه با قوه مقننه) 7

9-2 رابطه با قوه مجریه 8
10-2 رابطه با قوه قضائیه 8

11-2 ولایت فقیه از دیدگاه قرآن 8

12-2 بررسی تفضیلی و نقد ادله قرآنی مخالفین ولایت فقیه 9

13-2 حكومت در اسلام 10
14-2 ولایت فقیه و نظر مخالفین 10
5-2 1ولایت و مسأله مدیریت و مدبریّت 11
16-2 كاربرد عقل 11
17-2 چگونگی حكم در دو زمان 11
18-2 گسترهی ولایت 12
19-2 گستردهی حكومت 12

20-2 اثبات ولایت فقیه از دید قرآن كریم 13

21-2 طبقات مردم 13
22-2 معصوم نبودن فقیه و ولایت مطلقه 14
23-2 مواردی كه حكم غیرمعصوم فاقد آن است 14
24-2 ولایت و رهبری ممنوع 14
25-2 ولایت فقیه تداوم خط امامت 16
26-2 ولایت فقیه 17
27-2 ولایت فقیه و نقش آن 17
28-2 اثبات ولایت فقیه 20
29-2 شایسته ترین مجری احکام اسلامی 21
30-2 انتقاد از ولی فقیه 22
31-2 نکاتی در شیوۀ انتقاد 23
32-2 ضروت تشکیل حکومت اسلامی 24
33-2 اسلام یک شریعت الهی است 27
34-2 اجرای احکام در زمان غیبت 29

35-2«مبانی ولایت فقیه و مسئولیت نگهبانی از اسلام، امت اسلامی و حکومت اسلام 35

36-2 وظیفه ما. 39
37-2 شأن نزول آیه ی ولایت 49
38-2 پاسخ چهار ایراد مخالفان بر آیة ولایت 51
فصل سوم
1-3 روش پژوهش.
2-3 ابزار تحقیق
3-3 روش جمع آوری اطلاعات
فصل چهارم
1-4 بیان و تجزیه و تحلیل اطلاعات
2-4 جمع آوری طبقه بندی داده ها
3-4 تحلیل داده ها و پاسخ گویی به سوالات
4-4 نتیجه گیری.
فصل پنجم
1-5 خلاصه ی پژوهش 57
2-5 اهداف پژوهش 57
3-5 سوالات پژوهش 57
4-5 روش پژوهش 57
5-5 ابزار 57
6-5 نتایج پژوهش 58
7-5 محدودیت پژوهش 58
8-5 ضمائم 58

حسین بازدید : 131 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
مأموریت هدایت خلق و تهذیب نفوس و تعلیم و تربیت مردم و اقامة عدل و برچیدن اختلاف و آزاد كردن انسانها از چنگال اسارتها، آنچنان سنگین است كه آمادگیهای ویژه‌ای را از نظر جسمی و روحی و علمی و اخلاقی می طلبندبه همین دلیل كسانی می توانند
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 14
فرمت فایل doc
حجم فایل 97 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 133
پایان نامه کارشناسی معارف اسلامی با عنوان ویژگی‌های عمومی پیامبران (ع)

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

پایان نامه کارشناسی معارف اسلامی با عنوان ویژگی‌های عمومی پیامبران (ع)

مقدمه
مأموریت هدایت خلق و تهذیب نفوس و تعلیم و تربیت مردم و اقامة عدل و برچیدن اختلاف و آزاد كردن انسانها از چنگال اسارتها، آنچنان سنگین است كه آمادگیهای ویژه‌ای را از نظر جسمی و روحی و علمی و اخلاقی می طلبند.به همین دلیل كسانی می توانند بار این مسئولیت مهم را بر دوش كشند كه در پرتو خود سازی ها از یك سو، و امدادهای الهی از سوی دیگر، برای این امر آماده شده باشند، مسلماً یك فرد عادی و ساخته نشده هرگز توانائی پذیرش چنین مأموریت بزرگی را ندارد.سخن در این است كه ببینیم این ویژگیها چیست كه هر پیامبری باید واجد آن باشد؟ و طبعا باید پیامبران بزرگ و اولوالعزم و صاحبان شریعت و آئین جدید سهم بیشتری از آن را داشته باشند.
در اینجا علاوه بر استدلالات عقلی، قرآن مجید به یاری ما می شتابند و این ویژگیها را بر می شمرد.
با این اشاره به قرآن بازمی گردیم و به آیات زیرگوش جان فرا می دهیم:
1- واذكرفی الكتاب ابراهیم انه كان صدیقاً نبیاً (مریم – 41)
2- واذكر فی الكتاب اسماعیل انه كان صادق الوعد و كان رسولاً نبیاً (مریم – 54)
3- اذقال لهم اخوهم نوح الا تتقون – انی لكم رسول امین
(شعراء- 106و107)
4- ابلغكم رسالات ربی و انالكم ناصح امین
5- ومااسئلكم علیه من اجر ان اجری الا علی رب العالمین
6-و وهبنا له اسحق و یعقوب كلا هدینا و نوحا هدینا من قبل و من ذریته داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون و كذلك نجزی المحسنین
7- الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون احداً الا اله و كفی بالله حسیباً
8- انی اشهدالله و اشهدا و انی بری مما تشركون – من دونه فكیدونی جمیعاً ثم لا تنظرون – انی توكلت علی الله ربی و ربكم
9- واذكر فی الكتاب موسی انه كان مخلصاً و كان رسولاً نبیاً
10- فبما رحمه من الله لنت لهم ولوكنت فظاً غلیظ القلب لانفضوا من حولك
11- واذا ابتلی ابراهیم ربه بكلمات فاتمهن قال انی جاعلك للناس اماماً قال و من ذریتی قال لا ینال عهدی الظالمین
کلمات کلیدی:

نبوت

اعجاز

پیامبران الهی

صاحبان شریعت

ویژگی‌های عمومی پیامبران (ع)

فهرست
ویژگی‌های عمومی پیامبران 1
1- صدق گفتار 4
2- پایبند بودن به وعده‌ها و پیمانها.. 5
3- امانت 8
4- علاقه و دلسوزی فوق‌العاده 9
5-اخلاص و بی نظری كامل 11
6-نیكوكاری و احسان 13
7-عدم ترس از غیرخدا 15
8-توكل مطلق بر خداوند 17
9-اخلاص بی مانند 18
10-نرمش و حسن خلق و محبت 20
11-پیروزی در‌آزمایشهای سخت 23

شرایط رسالت 25

1-تقوی و عصمت 25
چگونه آلودگان منادی تقوی شوند؟ 30
پاسخ به یك سؤال 42
اهل بیت كیانند؟ 45
نتیجه 58
منابع علم پیامبران 59
اانبیاء و علم غیب 69
طرق شناخت سفیران الهی 72
االف – اعجاز، نخستین دلیل نبوت 78
نتیجه 89

1- حقیقت اعجاز چیست؟ 90

2-رابطه اعجاز و نبوت 99

3- تفاوت معجزات انبیاء با یكدیگر 101

4- سحر با معجزه پهلو نزند 103
5- منطق منكران اعجاز 111
ب- بررسی محتوای دعوت انبیاء 122
ج- گردآوری قرائن 124
د- گواهی پیامبران پیشین 133


حسین بازدید : 88 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
مقصود از راه فطرت این است كه شعور باطنى و كشش درونى او را به سوى خدا رهبرى مینماید، بطورى كه بدون هیچ دلیل و استدلالى، ناخودآگاه، خداخواه و خداجوى است و حس خداخواهى در نهاد او به صورت یك امر غریزى و فطرى، به ودیعت گذارده شده است
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 13
فرمت فایل doc
حجم فایل 40 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20
خداشناسى از راه فطرت

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

خداشناسى از راه فطرت

مقدمه

بشر براى درك و شناسائى خداى جهان دو راه دارد:

1 ـ راه دل احساس فطرى
2 ـ راه عقل و استدلال
مقصود از راه فطرت این است كه شعور باطنى و كشش درونى او را به سوى خدا رهبرى مینماید، بطورى كه بدون هیچ دلیل و استدلالى، ناخودآگاه، خداخواه و خداجوى است و حس خداخواهى در نهاد او به صورت یك امر غریزى و فطرى، به ودیعت گذارده شده است و این حس بسان غرائز دیگر انسانى، انسان را به مقصدى كه هدف آن است میكشاند، چنانكه مقصود از راه استدلال و عقل این است كه انسان با دلیلهاى علمى، به وجود خدا پى میبرد و بر وجود او مانند سایر مسائل عقلى استدلال میكند.
اساس راه اول را حس درونى تشكیل میدهد چنانكه پایه راه دوم، تعقل و استدلال میباشد.بشر در شناختن خدا از طریق دل و فطرت به هیچ نوع برهان و استدلالى نیاز ندارد، بلكه در پرتو غریزه خداخواهى و حس خداجوئى كه در اصطلاح دانشمندان اسلامى «فطرت» نامیده شده به سوى خدا متوجه میگردد.ولى راهنماى او در راه دوم، برهان و استدلال و تفكر و تعقل است.
کلمات کلیدی:

فطرت

خداشناسى

حس خداجوئى


حسین بازدید : 100 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)
از نظر علوم زیستی و پزشكی، مرگ عبارتست از تعطیل سازمان فعال بدن انسان، كه حافظ حیات او می‌باشدپدیده مرگ موضوعی است كه می‌توان از نقطه نظرهای گوناگونی درباره آن بررسی و گفت‌وگو كرد
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
بازدید ها 18
فرمت فایل doc
حجم فایل 39 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23
فلسفه مرگ دراسلام

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

فلسفه مرگ دراسلام

مقدمه
از نظر علوم زیستی و پزشكی، مرگ عبارتست از تعطیل سازمان فعال بدن انسان، كه حافظ حیات او می‌باشد.پدیده مرگ موضوعی است كه می‌توان از نقطه نظرهای گوناگونی درباره آن بررسی و گفت‌وگو كرد. از نظر علوم زیستی و پزشكی، مرگ عبارتست از تعطیل سازمان فعال بدن انسان، كه حافظ حیات او می‌باشد.نفس گرچه همراه با تكوّن بدن موجود می‌شود و باصطلاح «جسمانیه الحدوث» است ولی بمحض قوام گرفتن، عهده دار حفظ و رشد و تكامل بدن می‌گردد. بنظر ملاصدرا، برخلاف تصور برخی، بدن تابع نفس است نه نفس تابع بدن. اما نفس ناچار است تا رسیدن به كمال خود با بدن همراهی كند. رشد بدن متوقف می‌شود ولی رشد و كمال نفس ادامه دارد و بالاتر از آن، هر چه به كمال نفس افزوده شود بر پیری و ضعف و نقص بدن افزوده می‌گردد تا آنجا كه نفس قید تن را رها نموده و آزاد می‌شود و بدن را بصورت مرده ای باقی می‌گذارد.
پدیده مرگ موضوعی است كه می‌توان از نقطه نظرهای گوناگونی درباره آن بررسی و گفتگو كرد. از نظر علوم زیستی و پزشكی، مرگ عبارتست از تعطیل سازمان فعال بدن انسان، كه حافظ حیات او می‌باشد.این دیدگاه به بدن فقط از لحاظ ساختار جسمانی و بعبارت دیگر از نقطه نظر مادی و از منظر حواس خمسه می‌نگرد و علایم مرگ را توقف فعالیت مغز و قلب و اندامها و از بین رفتن حرارت جسم می‌داند و معمولاً به خروج چیزی بنام روح یا نفس اشاره نمی‌كند.اما از نظر فلسفه، مرگ عبارتست از جدا شدن دائمی روح یا نفس كه بطور طبیعی و بسبب درهم ریختن نظم طبیعی بدن و نارسائی آن ایجاد شود. فلاسفه، مرگ و خروج روح یا نفس را از بدن به كسی تشبیه می‌كنند كه خانه اش خراب شده و ناگزیر است آنرا ترك كند و به جائی دیگر پناهنده شود.
کلمات کلیدی:

مرگ

جسمانیه الحدوث

جدا شدن دائمی روح


اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1054
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 65
  • آی پی دیروز : 66
  • بازدید امروز : 199
  • باردید دیروز : 126
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,619
  • بازدید ماه : 3,848
  • بازدید سال : 24,799
  • بازدید کلی : 253,856